• Storasyter

Sambon deprimerad, stressad, utbränd?! Han ser död ut i blicken.

Vi har varit sambos sedan -02. Fick barn -06 och -08. Jag mådde dåligt efter båda förlossningarna men började med antidepp.medicin båda gånger och kom rel snabb tillbaka på banan igen. Barn med 2års intervall var väl så här efterråt inte det smartaste, men det är inget att göra åt nu. Nu är det bara att leva i situationen som den är.

Min och sambons (kallar honom för Erik) realtion har varit som alla andras skulle jag tro, dalar och toppar. Han har alltid varit karriärinriktad, detta har dock ökat sedan vi fick barn... Han har en del intressen året runt som tar honom från hemmet. Jag har dock inte något större problem med det. Överrenskommelsen har varit att det är ok så länge som jag inte säger ngt annat. HAn har alltid varit halvdålig på att ta ansvar här hemme (städ, tvätt etc) vilket har föranlett sin beskärda del av diskussioner. När det gäller detta så har vi väl kommit fram till något som fungerar.

Han har på ett par år klättrat i karriären, vilket han har velat. Sedan ett år tillbaka är han chef på ett företag. Sista månaderna har dock hans stressande ökat, jobbar över lite varjedag, jobbsamtal hemma. Han är inte riktigt psykiskt närvarande hemma, "bara" fysiskt. Han är irriterad på mig och barnen, trött, klagar ofta över att saker är jobbigt mm.

Jag känner att jag inte duger i hanns ögon. Jag har fösökt ändra mig en delefter hans behag, men det blir ingen bättring. Vi har för lite sex (en till ett par gånger i veckan) tycker han. Han är fortsatt missnöjd.

Han har sista veckorna gått omkring och sett död ut i ögonen. Han börjar grina eller blir arg för minsta lilla. Han vill inte prata om sakerna som gör honom arg/ledsen.

Jag känner att han snart bryter ihop om inget händer. Jag tjatar inte på honom för skitsaker, men samtidigt måste man ju kunna ställa några krav på mannen man bor med. Att prata om hans jobb och att han måste försöka förättra sin jobbsituation leder inte till nått...

Ja, det blev nog lite tjorvigt detta. Det är lite kaos i huvudet. Är det någon som har något klokt att säga.

• Svar på tråden Sambon deprimerad, stressad, utbränd?! Han ser död ut i blicken.
  • fruis

Du är inne på rätt spår, han låter väldigt stressad och har för mycket på jobbet. När man är helt slut och stressad orkar man sällan prata om det hemma, trots att man skulle må bra av det. Det du kan göra är väl att ge honom feedback på vad du ser och uppmuntra honom att söka hjälp. Säg att du tycker att han ser trött och stressad ut och att det finns hjälp. Resten är upp till honom själv.

• Storasyter

Tack för ditt inlägg. Jag försöker ge feedback och uppmuntrar att söka hjälp. Han stenvägrar dock att söka hjälp, men jag tror att det skulle vara bra för honom.

• fruis
    Storasyter skrev 2010-10-12 20:51:21 följande:
    Tack för ditt inlägg. Jag försöker ge feedback och uppmuntrar att söka hjälp. Han stenvägrar dock att söka hjälp, men jag tror att det skulle vara bra för honom.
    Om du ringde och fixade en läkartid åt honom, skulle han vägra gå dit tror du?

Ett av problemen med att vara så uppstressad är att man har svårt att se lösningar på sina problem utan man försöker bara jobba så hårt man kan för att klara sig igenom det. Det är kroppens sätt att reagera på svåra stresstillståndt (fly eller fäkta). Det kan vara lättare om någon annan ställer en inför faktum med en bokad tid men tyvärr är det ingen garanti. Det kan också utlösa ett aggressionsutbrott för att man upplever ännu mer förlorad kontroll.
  • Storasyter

Han skulle stenvägra även om jag bokade tid till honom. Funderar på att prata m ngn kollega till honom (som han litar på och respekterar) om lyfta delar av hur det är för honom. Klok? Kanske skulle han ställa frågor till "Erik" så dörre gläntades lite.

• fruis
    Storasyter skrev 2010-10-12 21:14:07 följande:
    Han skulle stenvägra även om jag bokade tid till honom. Funderar på att prata m ngn kollega till honom (som han litar på och respekterar) om lyfta delar av hur det är för honom. Klok? Kanske skulle han ställa frågor till "Erik" så dörre gläntades lite.
    Tycker att det är en bra idé, väl värt ett försök. Man ser ju som sagt inte själv hur illa det ser ut alla gånger. När jag blev utbränd förstod jag ingenting när läkaren bad mig räkna upp allt jag gjorde till vardags och sedan kommenterade att jag gjorde väldigt mycket mer än de flesta. I mina egna ögon var jag bara lat och gjorde nästan ingenting. Hade läkaren inte sagt något hade jag kanske fortfarande tänkt så?
  • Miamaria77

Han måste ta ansvar för sin familje- och jobbsituation och hälsa, säg det till honom, det är inte ok att han behandlar DIG så här tycker jag. Säg det till honom, på skarpen. Och att småbarnsföräldrar har sex en gång i veckan, skulle det vara sällan?!

Svar på tråden Sambon deprimerad, stressad, utbränd?! Han ser död ut i blicken.