• theresen

Okastrerad hankatt, skaffa en till katt ?

Om man är så länge har en okastrerad hankatt, för att man vill att han ska få bli kattpappa snart, och sedan tänker kastrera honom men redan nu vill skaffa yttligare en katt. En kattunge tänkte vi oss men frågan är vad som är bäst, en hona eller hane ? För om jag fattat det rätt ska man ej kastrera en katt innan 6 månaders ålder så självklart kommer ju kattungen kastreras men inte förrän den uppnått den åldern.

KOm gärna med tips och förslag, egna erfarenheter m.m.

• Svar på tråden Okastrerad hankatt, skaffa en till katt ?
  • ja88

Är det en raskatt eller varför vill du att han ska få bli pappa? Räcker det inte med de hundratusentals hemlösa bondkatter som redan finns i landet?

Mellan två fertila hankatter kan det bli bråk, men knappast innan ungen blivit könsmogen så kastrerar du runt 6 mån lär det inte bli något problem. En hona skulle jag nog inte rekommendera så länge du har en fertil hankatt i huset... de kan börja löpa tidigt (även före 6 månader) och vips så har du en oönskad kull på en alldeles för ung katta på väg...

• Karni

Man kan kastrera kattungar runt 12 veckor så se till att kastrera killen ni har hemma innan ni tar hem en ny katt.

Är det en raskatt som ni har kommit överrens om med uppfödaren att ni ska hålla honom fertil så ska ni ha kontrakt på det eftersom det är halvfoder.

• theresen

Jag frågade om man bör ta en hona eller hane, ingenting om nuvarande katt !

Karni: för katten bästa ska man INTE kastrera innan 6 månaders ålder enligt de 3 vetrinärer jag haft kontakt med i sverige.

• Karni

Och de veterinärer jag pratat med har alla rekommenderat det. Det finns ingenting som säger att katterna tar skada av att kastreras innan de blivit könsmogna.
    Så för kattens bästa: kastrera innan 12-14 veckor.

• Havanna82

6 månader är ingen magisk gräns för kastrering. Detta görs när katten är nog tung och när kulorna har ramlat ner. I många andra länder praktiseras tidig kastrering (tidig till skillnad mot för 6 månader).

Vilken kön du ska skaffa tycker jag beror på hur länge du har tänkt ha hankatten fertil. Förståerligt är ju att han kan para den nya katter (om hona) när hon blir tillräckligt gammal eller börja bråka med nya hanen om den inte kastreras nog tidigt.

• nemo1

Kastrera katten för böveln om den inte ska gå i avel. Men eftersom du vägrar svara på frågan så tar jag för givet att det är en huskatt du har. Huskattmarknaden är mättad sedan länge så sluta avla fram fler huskatter. Vi har tungt nog vi som försöker hjälpa alla utkastade och avlivningshotade katter!!

• lennartsdotter

Kort svar. Det är en jäkligt dålig idé att ta hem en till katt om du har en fertil hane. Miljöstörningen kan få hanen att börja revirmarkera hej vilt och det beteendet försvinner inte alltid med kastrering.

Angående när man ska och inte ska kastrera så är det ju jäkligt märkligt att svenska veterinärer, som inte har någon erfarenhet och som inte har forskat om tidig kastrering har så jäkla mycket kunskap att de kan säga att det är skadligt när alla stora internationella veterinärförbund (och The Winn Feline Foundation som finansierar mycket kattforskning) förespråkar tidig kastrering.

Vad vet de svenska veterinärerna (det finns iofs svenska veterinärer som kastrerar tidigt) som resten av världen inte vet?

Svar på tråden Okastrerad hankatt, skaffa en till katt ?