• BabyEm

Min dotter gillar inte min nya

Behöver hjälp!

För ca ett år sedan träffade jag en ny kille som jag nu är sambo med.
    Min dotter på 3 år gillar inte honom över huvud taget. Han gör allt för att hon ska tycka om honom men det går inte. Han får inte göra något med henne och hon säger typ bara til henne att han inte får titta på henne eler fråga henne saker. Och om vi sitter och tex målar så säger hon att han målar fult. Han får inte säga godnatt eller nånting.

Hennes riktiga pappa och jag fungerade inte alls bra ihop och han tog inte alls hand om henne när hon var liten men nu har vi varannan vecka. Riktiga pappan är väldigt barnslig och gillar inte att jag träffat en ny och jag är rädd att det är han som påverkar henne negativt mot min nya sambo.  Hon säger att han kallar honom för Janne-banan men något mer får jag inte ur henne.

Det är väldigt jobigt för både mig och min nya sambo detta. Alla får kramar och pussar av henne förutom han.
    Min nya sambo har själv två st barn och dom gillar hon mycket.

Men hur ska vi ta oss till för att få en fungerande familj?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Min dotter gillar inte min nya
  • Frökenolson

inga råd att ge direkt, men att bo och leva med någon som ens barn inte tycker om verkar inte så lyckat..
    Det går inte att göra motsatsen?-alltså, att han "ignorerar" henne ett tag, barn gillar inte när man försöker för mycket..?

Hoppas det löser sej på något sätt,

• annvian

Hej TS,

Hos oss har vi problem mellan mig och bonusarna som gör ett aktivt avståndstagande från mig pga sin mamma. Hon har från börjar varit tydlig med att hon inte gillar vare sig mig eller att jag o sambon är tillsammans och att hon tänker vara tydlig mot barnen med det.

De två konkreta saker vi vet som hon sagt till barnen är att de inte behöver lyssna på mig och att jag inte får pilla med deras hår (det sistnämnda bottnar sig i att jag hade våfflat deras hår i samband med att jag gjorde det på mig själv). Det har tagit sig uttryck i att barnen konsekvent aldrig säger god natt när de ska lägga sig, svarar mycket sällan på tilltal, om de svarar ger underliga indirekta svar med motfrågor, då jag har lämnat de till skolan går de demonstrativt 25 m bakom mig, om jag då vänder mig om och väntar på de stannar de och säger att jag ska GÅ!!, vill inte/suckar om jag hämtar fr skolan osv. Att krama barnen är en otänkbarhet då jag vid de tillfällen tex stykit de över armen eller håret, trotsigt drar sig undan. Jag har kommit med förslag att vi ska göra saker för oss själva utan pappa men det vill de inte, pappa ska vara med om det ska göras något.

Nu har detta "peppar peppar ta i trä" varit en förändring de sista två gångerna (vv-boende) och det har varit som att vända på en femöring. Barnen är lite större än din tjej (6, 8) så det går att resonera med de på ett annat sätt.

Konflikterna har alltid pappan tagit och jag har alltid fått uppbackning från honom. Om barnen tex inte har svarat så ifrågasätter pappan och markerar att man svarar när någon talar till en, alltså allmänt hyfs.

Vi har inte försökt rota i vad mamman säger eftersom det inte är något vi kan göra något åt. Det som pappan har sagt till barnen då diskussion kommit upp är att mamma bestämmer hemma hos sig och hos oss så bestämmer pappa och jag. Ingen annan kan säga till barnen vad de ska känna utan det måste de själva få känna.

Kan det vara så att din tjej känner konkurrens av din nya kille, både gentemot pappa och även "ta dig" ifrån henne? Hur agerar du, visar du att du tycker om din kille inför tjejen?

Svar på tråden Min dotter gillar inte min nya