• Leas

Beige färg bakom den blå ögonfärgen-byta ögonfärg?

Vill bara kolla om det är någon som har erfarenhet av detta.. är lite nyfiken : )

Min dotter är 7 månader. När hon var nyfödd trodde vi att hon skulle få bruna ögon för hon hade en mörk, mörk blå färg. Sedan har de blivit mer blå men man ser en beigeaktig färg som skiner igenom den blå och ibland lite grönaktig.
    Svårt att förklara men det ser ibland ut som att det döljs en annan färg eller nyans bakom som skiner igenom liksom. Så var det aldrig med min sons ögon, som är blå. 

Är det någon av er som vet om något liknande?
    Är det någon som har erfarenhet av att någon bytt ögonfärg efter 7 mån?

Undrar en nyfiken mamma : ) 

• Svar på tråden Beige färg bakom den blå ögonfärgen-byta ögonfärg?
  • Caranlachiel

Man kan skifta färg ända fram till tvåårsåldern så det är absolut möjligt. Nyansen kan t.o.m. skifta ända upp i tonåren.

Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • 0810

Min dotter hade blå ögon tills hon var ca ett år, nu när hon är två är de grönbruna som pappas, finns inget blått alls kvar...

• Leas

Ok, då är det kanske så att hon kommer att ändra färg. Trodde det var ovanligt och att färgen bestämdes runt 3 månader. Va spännande det ska bli och se : )

Finns det fler som upplevt detta?

• Leas
    Laocoon- Såg ni en bakomliggande grön-brun färg bakom den blå då? 
  • nevadita

....våran tjejs ögon är ff inte "färdiga", hon är tio månader
    morgon o kväll är de illbruna men dagtid skiftar de i alla varianter tycker vi.

min mamma sa att mina ögon (bruna) inte var helt bruna förrän efter ett år.

..?:*¨¨*:?...Krumelura...?:*¨¨*:?..
  • greeneyes

Min dotter har haft knallblå ögon första året, men nu börjar det bli lite gulare i mitten - preci som på mina gröna ögon. Så hon följer det mönster både jag och min far haft vad gäller att ändra ögonfärg - mina blev inte riktigt gröna förrän jag var  i tio års åldern.
    (Lite kul är att ena halvan av hennes högra öga dessutom är brunt....! och jag har gröna o hennes pappa blå, knasigt!)

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • 0810
    Leas skrev 2010-10-12 18:25:14 följande:
    Laocoon- Såg ni en bakomliggande grön-brun färg bakom den blå då? 
    Nej, inte i början, de var helt blå (mörkblå). Jag kan inte säga exakt när man började se att de höll på att ändra färg, ska kolla igenom lite gamla foton!
  • Leas

Laocoon- Ja, va bra. tack!

Nevadita och greeneyes- Jaha, oj jag visste inte att det kundeändras så sent. Va kul! Jag har bruna och pappa har blåa så vi får väl se vad det slutar med här då.

greeneyes-  Min sons ögon är precis som du beskriver din dotters. Han har blåa ögon men har fått som gul/beige färg i mitten, även övriga färgen är mer grön i ljuset nu. (ljusgrön) Har du ljusa gröna ögon eller skogsgröna?

• 0810

Leas - På bilder där Leona är ett halvår kan man se att hennes ögon inte är riktigt lika blå längre, de skiftar i grönt. Ett år senare var hennes ögon samma färg som de är nu, mest bruna men med gröna skiftningar.

• LillaFlingan

våran 6mån son har denna skiftning i sitt vänsteröga det är blått och beige..
    hans högeröga är genomgående brunt med lite blått kvar i..
    de ser grönbruna ut på håll..

jag har grönbrunmelerade (med lite gråblått i och en orangebrun ring runt pupillen).. pappan har blå ögon. :)
    vår bvc sköterska sa att de får sin ögonfärg vid ungefär 8mån.. men jag har läst att omkring 1-2år någonting.. och som vissa här skriver, så kan det ändras långt senare också. (för vissa kan det även ändras när de kommer i puberteten, som min man som fick lockigt hår helt plötsligt när han kom i puberteten!;) han hade spikrakt innan..´)..

men det verkar som om min yngsta son kommer att få tvåfärgade ögon, precis som min lillebror har (ett svart och ett brunt öga).

• Leas

Hittade en bra beskrivning här på fl vad min dotter har för färg. Makrillsfärg, alltså alla möjliga nyanser : )

• åsau

Min son är 10 år gammal. Först hade han blåa ögon, sedan blev de gråa. inte förräns nu när han är 10 år gammal har de blivit ljusbeige/grå..... Cool färg!! Undra vart det kommer att sluta :)

• greeneyes
    Leas skrev 2010-10-13 07:12:23 följande:
    Laocoon- Ja, va bra. tack!

Nevadita och greeneyes- Jaha, oj jag visste inte att det kundeändras så sent. Va kul! Jag har bruna och pappa har blåa så vi får väl se vad det slutar med här då.

greeneyes-  Min sons ögon är precis som du beskriver din dotters. Han har blåa ögon men har fått som gul/beige färg i mitten, även övriga färgen är mer grön i ljuset nu. (ljusgrön) Har du ljusa gröna ögon eller skogsgröna?
    Jag har typ ljusturkosgrön  med mörkgrön ring längst ut och orange sick-sack-ring längst in - om du fattar vad jag menar... Har någon bild i mitt galler i under sminkningar, men där ser de ut som de brukar på håll - knallgröna

Min dottes färg ändras precis på samma sätt som min gjorde under min uppväxt
    Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • Alfonsina

TS, googlade på ögonfärg hos bebisar och hamnade i den här tråden. Blir givetvis nyfiken på vilken ögonfärg din dotter fick? Har en 4-månaders dotter som i dagsläget också ha blå ögon som är beigefärgade från vissa håll. Pappa brunögd med sydeuropeiskt ursprung och jag grå/blåögd. Sonen har samma färg som jag fast med en hel del stänk av brunt i.

Svar på tråden Beige färg bakom den blå ögonfärgen-byta ögonfärg?