• Shaun the sheep

Varför krymper min pojkväns kläder?

Jag håller på att få spel! Min pojkväns tröjor krymper ALLTID! Trots att jag alltid tvättar i 40 grader. Jag har vanligt tvättmedel och vanligt sköljmedel, så varför krymper det?
    Han har vanliga såna där tröjor, typ v-ringade som man har en t-shirt under. Från H&M. Det står 40 grader i tvättråden. Det börjar bli dyrt också, även om de inte krymper jättemycket, så blir de ganska tajta,
    och det gillar han inte. Alltså köper han nya varje månad :S

Hoppas att nån där ute vet vad som är fel. Det skulle rädda min tvättdag!

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Svar på tråden Varför krymper min pojkväns kläder?
  • La Lola

Kanske han som ökar i vikt?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Shaun the sheep
    La Lola skrev 2010-10-11 15:36:44 följande:
    Kanske han som ökar i vikt?
    Hahaha! Vi har faktiskt kollat! Och det är inte det som är fallet. Tyvärr får jag väl nästan säga, det hade varit en enkel lösning på mitt problem
  • Joico

H&Ms kläder har ju inte bästa kvalitén direkt.. Men jag köper alltid deras kläder - prova att dra i kläderna när dom är blöta!

• La Lola
    Shaun the sheep skrev 2010-10-11 15:37:30 följande:
    Hahaha! Vi har faktiskt kollat! Och det är inte det som är fallet. Tyvärr får jag väl nästan säga, det hade varit en enkel lösning på mitt problem
    Ok.

Säger som ovanstående, dra i kläderna när de är våta.
  • Ant85

Eller be honom köpa en storlek större istället nästa gång.

• Shaun the sheep

Hahah Tack för svaren! Jag ska dra som en galning i tröjorna när de är tvättade, och funkar inte det så gör jag som Ant85, då får han väl köpa större

• BuoBä

Vad är det för material? Om det är stickade tröjor är det bästa att torka dem liggande på en handduk på torkställningen, och forma till dem medan de är fuktiga.

OBS! Det blir blött under handduken så man ska inte bre ut den på sängen. been there done that - ingen bra idé.

• höstäpple

Fick rådet av en av de som jobbar på H&M att det bästa sättet att torka stickade tröjor är att bre ut dem på tidningspapper under torkningstiden och det ska inte vara någon fara med trycksvärtan!

• La Lola

Eller så köper man en torkställning för liggande plagg.... (o lägger tex en handduk under).

• Birgitta2

Att torka kläder i hett torkskåp eller (ve och fasa) slänga dom i torktumlaren kan göra att kläderna krymper, vrider sig eller annat. Ärmar bördras i när de är våta. Och vissa tröjor skall torkas liggande på handduk.

• MajaVira

Torktumlar du tröjorna eller kör i torkskåp? Kan vara värmen som gör att de drar ihop sig.

• Cornellia

Dom flesta tyger krymper väl lite den/dom första tvättarna? Därför ska man juh alltid tvätta tyger som man ska sy något av osv. Just den här sorten har väl en större krympmån än andra tyger?

En enkel lösning är väl att ta med sig den erfarenheten och helt enkelt köpa en storlek större?

• LyckligtSlut

Nästa gång han köper ett plagg så kan det vara bra att ha krympa i första tvätten-marginal på ca 6-10%. Och en del plagg måste man DRA i, inte ha i torktumlaren förstås.

PMS året runt :(
  • Shaun the sheep

Vi har faktiskt ingen torktumlare, så det är inte den som ställer till med problem. Men jag ska sträcka och dra i dem idag, och låta dem torka liggandes på en handduk. Tack för hjälpen!

• snabla

annars kanske det är värt att köpa en liknande modell fast ett annat lite dyrare märke
    som håller formen bättre efter tvätt

• SVejsan
    snabla skrev 2010-10-11 16:13:44 följande:
    annars kanske det är värt att köpa en liknande modell fast ett annat lite dyrare märke
    som håller formen bättre efter tvätt
    Eller så förlorar man mer pengar eftersom de i många fall har liknande material... De dyrare märkena garderar ju sig ofta genom att ofta skriva 30 grader... Fegt!
Svar på tråden Varför krymper min pojkväns kläder?