• Anonym (Förtvivlad)

Jag är matmissbrukare!

Jag har hela mitt vuxna liv pendlat i vikt och har alltid haft ett komplicerat förhållningsätt till mat. När jag var ung kunde jag utveckla bullimi-symtom av och till.

Jag fick mitt första barn för 2 år sedan och har sedan dess bara blivit värre och värre. Jag nästan hetsäter otroliga mängder, gömmer, ljuger, smusslar. Jag kan trycka i mig 500 gram choklad på 15 minuter. Jag kan äta 6 wienerbröd på en gång. Jag gömmer godis under mina kläder i byrålådan.
    Jag har precis erkänt mitt missbruk till min bästa vän och har sökt hjälp, men eftersom jag "bara" har 25 kilos övervikt kommer jag antagligen inte få någon hjälp från sjukvården.

Vad ska jag göra? Jag klarar inte att banta - har försökt så många gånger men misslyckas jämt. Jag måste börja men jag vet inte i vilken ända. Jag vill desperat få ordning på detta men orkar samtidigt inte. Det är en sån tröst med all mat och godis. Missbrukare helt enkelt...

Jag en missbrukareGråter 

• Svar på tråden Jag är matmissbrukare!
  • Anonym (sandra)

Börja med någon diet, exempelvis GI. Eller drick pulverdrycker, jag gjorde det i 3 månader och man känner sig helfräsh plus att sockersuget försvinner helt.

• Anonym

Hej! Du kan ju börja fundera på hur mycket du vill leka med ditt barn?? För går du bara upp i vikt så kommer du till slut inte orka alls och anses som tråkig mamma. Inget illa menat, men du måste ta tag i det nu medans barnet ändå är så litet. Önskar dig all lycka i världen.

• Anonym (fd alkoholist)

Har du någon i din bekantskapskrets som är insatt i missbruk? Matmissbruk skiljer sig inte mycket från andra sorters missbruk, och ofta kan samma sorters behandling fungera för de olika missbruken.
    Jag gick på en öppenvårdsbehandling för min alkoholism där vi arbetade i tolvstegsprogrammet. I den behandlingen fanns det personer med olika sorters missbruk; bland annat en person som var shopoholic, en annan hade ätstörningar liksom du och flera var drogmissbrukare.
    De flesta av oss blev hjälpta. Och du har ju erkänt ditt missbruk, vilket är den absolut tyngsta biten! Härifrån kan du inte längre gå in i total förnekelse. Du kommer bli tvungen att göra någonting för att få rätsida på ditt tillstånd.

Hör dig för om alternativ till det du kollat upp hittills.

Sänder en styrkekram och ett stort lycka till!

• Jesper f

Hej Förtvivlad.

Jag tycker till att börja med att du ska inte vara förtvivlad, för det värsta med hela situationen har du faktiskt redan gjort. Erkännt för dig själv ATT problemet finns, och identifierat varför problemet har blivit till ett missbruk. Det finns dom som går hela sitt liv med dom här problemen som ALDRIG erkänner det, och hellre gräver sin grav med en gaffel!. Du ska vara STOLT över dig själv, och att du haft modet att orka, och våga. För enbart då, kan man börja få hjälpen, att hitta tillbaka till det liv som du både vill och förtjänar att ha!!

Jag har en nära i min familj som också har ganska lika problem som du, och det FINNS hjälp att få, tom bra sådan. Bara det att vägen dit är inte alltid så enkel. Men du ska inte ge upp vännen, det här kommer du att fixa!!

Det är tyvärr, beklagligt, hur vården har bemött dig när du tog kontakt med dom, och redan vid en övervikt om 25 kg, finns fog för att börja titta på både kost, motion och viktreducerande åtgärder, för att inte hamna i risk för både diabetes, hjärt/kärlsjukdommar etc. Däremot är det sällan, som dom tar i det, om dom inte får direktiv från andra håll.

Det jag skulle rekomendera dig, även om det känns motigt, är att du ringer din första, bästa lokala öppen psykiatri, och helt enkelt säger som det. Hej, jag heter Xxxx Xxxx, jag är matmissbrukare och behöver hjälp.

Vet att det låter oortodoxt, men tro mig, du är inte den första, du kommer inte vara den sista. Och hjälp kommer du att få. Du kommer att bli inbokad på ett möte, där du kommer att få träffa en kurator och psykolog, som kommer att försöka ta reda på mer om dig, och din status, och som sen den vägen kommer att leta rätt på dietist som sen hjälper dig med den praktiska. Också lägger man upp en vårdplan helt enkelt, som du får vara med och utforma. Många gånger är det ju inte bara ett fysiskt missbruk, utan att det också blir psykiskt. Man känner sig "tjock", vill inte visa sig "naken" med bikini på stranden. Inte byta om med andra, inte köpa nya kläder osv, som också drar ned en i en ond spiral. Och allting sånt går att lösa, och på kuppen bli av med det missbruket man har. Bara man är beredd att ge sig själv hjälp till självhjälp. Det är en ganska lång resa, men det är DEFFENITIVT värt det, och du kommer att komma ut som en mycket helare, starkar, och lyckligare indiv sedan. Så jag tycker inte det finns en enda orsak till varför du ska tveka att ringa ;)

Kanske finns fler här som också vart i samma situation, och som har goda råd att ge i sammanhanget?

Stort Lycka till nu, och ta vara på dig, dina barn, och framförallt LIVET!! Du är på tok för ung för att ha "gammel" sjukdommar redan nu, när du inte behöver.

• Anonym

MHE kliniken i Mora är suverän inte bara för enbart bulimiker och anorektiker utan även UNS. 
    Första viktiga steget är att inse att man har problem, vikten har inget med problemet att göra så det är klart att du är berättigad hjälp. Jag är normalviktig med enorma matproblem, jag får och har fått hjälp.
    Kram 

• Anonym (fd)

Jag är "tillfrisknad matmissbrukare" och säger att du INTE ska gå på diet. Det är inget du kommer må bra av. Sök hjälp för detta. Du behöver lösa dina inre problem, hitta ett bra ätmönster och med tiden kommer vikten att gå ner också om du hittar ett sunt sätt att förhålla dig till mat.

Lycka till, vet hur jobbigt det är. Kram!

• mimi85

Åh jag vet hur du känner dig:( jag måste erkänna att jag alltid varit liten o nätt och vägt ca 50kg, och inte kunde förstå varför folk som är större klagar och inte gör ngt åt saken. Jag undrade hur svårt det kunde vara att bara sluta äta eller banta. Nu vet jag! Jag har själv 20 kg övervikt, efter att mitt barn kom till världen hamnade jag i en Depp och bara åt och åt. Nu kan jag inte sluta äta. Jag tar en kaka till fast jag är full i magen, jag äter en dubbel portion fast jag inte är så hungrig osv. Jag kan inte låta bli att äta. Maten har på ngt sätt tagit över mitt liv, och jag är för svag att lämna det. Så för mig funkar inte pulver, gi mat osv:( jag har försökt träna utan resultat, så vad gör man? Mår dåligt dagligen över hur man ser ut... Jag kan inte komma på ngt som kan hjälpa, bara säga att du är inte ensam!!!

• Anonym (fd)

Kan ju påpeka till till den som rekommenderade bittensaddiction sida att det är en VÄSENTLIG skillnad på att ha bulimi än att vara sockerberoende. Har du bulimi som ts säger att hon tidvis har behöver man professionell hjälp.

Svar på tråden Jag är matmissbrukare!