Nystartsjobb?
Jag har varit mammaledig i ca 3 år. Har jobbat extra 3 eller 4 mån men har varit mammaledig i 1½ år efter det. Kan jag söka nystartsjobb då eller är det bara för dom som av andra orsaker varit borta från arbetsmarknaden?
Jag har varit mammaledig i ca 3 år. Har jobbat extra 3 eller 4 mån men har varit mammaledig i 1½ år efter det. Kan jag söka nystartsjobb då eller är det bara för dom som av andra orsaker varit borta från arbetsmarknaden?
Jag undrar samma sak. Har varit mammaledig i ca 1½ år och innan dess studerade jag ungefär lika länge (på distans, hemifrån). Så allt som allt har jag inte varit ute på arbetsplats på ca 3 år. Med undantag för ett deltidsjobb jag hade en kort period då jag var föräldraledig.
Är inskriven på AF sedan september, min arbetsförmedlare sa inte nått alls om nystartsjobb (i och för sig sa hon inget annat än att "vi ses om ett år om inget hänt") sp jag vet inte alls... Man borde ju kunna ringa och fråga?
Är du inskriven hos AF nu TS?
nej det är jag inte.. söker på egen hand via ams hemsida
Har fått info. från arbetsförmedlingen om att personen måste ha varit inskriven hos arbetsförmedlingen 12 månader innan arbetsgivaren kan få bidrag i form av sänkta arbetsgivaravgifter (frågat som arbetsgivare).
6 månader gäller för personer som fyllt 20, men inte 26 eller har fyllt 55 år vid årets start.
Tyvärr framgår inte detta ordentligt i arbetsförmedlingens broschyrer.
Men enligt uppgift via mail + telefonkontakt med en handläggare så är det så för att arbetsförmedlingen ska ha haft möjlighet att göra andra insatser först (för att ev. hjälpa den sökande att få jobb).
Finns några fler varianter, faktablad för arbetsgivare:
http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.5fd56c4612776d4ff338000605/nystart_ag.pdf
"Vem kan jag anställa?
Den person som anställs på nystartsjobb och som fyllt 20 år vid årets
start men inte 26 år, eller har fyllt 55 år vid årets start, ska ha varit
borta från arbetslivet på heltid minst sex månader. I åldersgruppen
26 år till 54 år gäller att personen varit arbetslös sedan minst ett år.
Beviljande av nystartsjobb gäller även för personer som deltagit i
arbetsmarknadspolitiskt program, varit sjukskriven eller arbetslös med
försörjningsstöd från kommunen eller varit anställd av Samhall.
Hon eller han kan också vara nyanländ invandrare och ha fått sitt
uppehållstillstånd för max tre år sedan."
Faktablad för arbetstagare:
http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.5fd56c4612776d4ff338000606/nystart_as.pdf