• knoppen

är lakrits farligt?

jag bara undrar om det är farligt att äta för mycket lakrits? Jag kränger det som jag vet inte vad! Turkisk peppar är såååå gott! Någon som vet?
    kram

• Svar på tråden är lakrits farligt?
  • johanna21

nä ja vet inte men ja älskar llakrits så de skulle ja oxå gärna viölja veta...

• Lotta73

Vad jag vet så är rekommendationerna max 50g per dag men detta gäller alla människor alltså även ogravida. Anldeningen är, tror jag, att lakrits kan öka blodtrycket. Jag äter dock mer än 50g de dagarna jag äter lakrits, dock äter jag inte varje dag..mmmm nu blev jag sugen!

• Tossan79

Jo, 50 gram sägs det. Men har man lågt blodtryck, som jag, så får man äta mera! Hurra!

• lancrox

lakrits är jättegott speciellt lakritsnappar å salt lakrits ..

• Themis

Lakrits är en läkeväxt och innehåller ämnen som verkar slemlösande, hostbefrämjande och även kan ge livmodersammandragningar. Därför är det särskilt olämpligt att äta för mycket lakrits som gravid, och det stämmer att rekommendationen är max 50 g/dag.

Teoretiskt sett borde lakrits då kunna hjälpa till om man vill driva ut ett konstaterat MA eller starta förlossningen när barnet är färdigväxt.

Men en kvinna på jobbet påstod att om man äter mycket lakrits för att starta förlossningen så påverkar det kroppen så att narkosen kanske inte tar, vilket är farligt om det måste till akutsnitt.

Detta sista vet jag inte om det stämmer, har inte kunnat bekräfta eller förkasta det med hjälp av nätets information. Hon som sa det har kemiutbildning och brukar inte svamla helt i det blå men det är ju så mycket skrönor som far omkring just kring detta med graviditet och förlossning.

Jag ska fråga en vän som är läkare i morgon...vill ju veta nu....

*grrr*

• Cybermum

Lakritz i stora mängder är inte bra för någon kan ge blod/ hjärtproblem,

Vissa forskare/läkare tycker man skall undvika just Lakritz under graviditet eftersom man har förr i tiden använd Lakritz rot till abortmedel,
    Det är abortdrivande...
    Sedan kan lakritz också starta förlossningen tidigare...

Själv tycker jag man kan försöka vara i från det eller äta mindre eftersom man inte är 100% säöcker hur det är med Lakritz!

• Mirris

Ät lite lakrits du!!
    Själv köpte jag påsar med "Gott o Blandat".. o där är ju massa lakrits.. åt 1 sån påse (minst) varje natt jag jobbade *haha* Inte undra på man gick upp i vikt.

Sen när/om du ska amma, då ska du nog undvika o äta för mycket.. då kan liten få ont i magen eller utslag!

Men nu när du är gravid så kan du nog äta utan problem .. men inte för mycket... inte kilovis!! *s* Då blir nog DU dassig i magen!
    Herrejösses, det finns ju gravida som äter murbruk o allt möjligt konstigt, så lakrits ska väl inte va farligt!

Sanna

• Delfin

Lakris innehåller mycket salt det binder vatten i kroppen men ca 50g om dagen är inga problem.

• wozzgirl

Jag har hört att laktrits förhindrar kroppen att ta upp nåt ämne.. men nu minns jag ju nte vad det var? Kalium? Kalcium?

• Bebistokig

Oj då inte visste jag att det fanns rekommenderade gränser. Jag livnärde mig på lakrits förra graviditeten eftesom det var det enda som mildrade illamåendet. Men så hade jag sammadragningar från v.18 oxå. Har aldrig tänkt på att det kunde vara det.

• Teza

Jag har då ätit rätt mycket lakrits under min graviditet...det är ju såå gott* :) men det är klart det är väl måtta med allt..

• Popsy

O lakrits efter graviditeten har jag hört kan va laxerande för barnet om man ammar!!

Svar på tråden är lakrits farligt?