• Nikaz

Tulpanlökar.

Vart brukar ni köpa era tulpanlökar?
    Vad kostar dom? Och hur många är det i varje förpackning?

• Svar på tråden Tulpanlökar.
  • Maidens Blush

Jag köper mina bl a från odla.nu och från Jennys från och sånt då hon har en del rariteter. Tulpaner kan säljas i förpackningar med 5-7-8 st  men även 10-15 st. Storpack kan innehålla 20 st. Det beror på vad det är för sorter och om det är rariteter. Priserna varierar. Köpte en storpack (20 st) med tulpanen Angelique som kostade 79 kr, beställde även 3 st lökar av en liten botanisk tuplan som kostade 79 kr för dessa tre men den är ganska ovanlig.

Du kan även beställa från eurobulb som säljer från Holland. det är bra kvalitet och går man ihop kan man få riktigt bra priser. De har en del intressanta sorter.

• johandra

Har en annan fråga så jag hoppas det e ok att jag stjäl tråden lite?

Köpte tulpanlökar på ica igår (nersatta till 10kr/påse för övrigt ts) men undrar om jag måste plantera dessa nu eller om jag på nåt sätt kan spara dom till våren? Hur ska man förvara dom isf??

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Soul

Anledningen till att man planterar lökar

johandra skrev 2010-10-31 06:40:23 följande:
    Har en annan fråga så jag hoppas det e ok att jag stjäl tråden lite?

Köpte tulpanlökar på ica igår (nersatta till 10kr/påse för övrigt ts) men undrar om jag måste plantera dessa nu eller om jag på nåt sätt kan spara dom till våren? Hur ska man förvara dom isf??
    Det går att plantera tulpanlökar på våren, men de kommer betydligt senare och risken är att de inte blommar. Anledningen till att man planterar tulpanlökar på hösten är att de behöver en köldperiod för att blomma. Får de ingen köldperiod bildar de bara blad, men det är mycket möjligt att de kommer igen med blommor nästa år istället. Vill du vara säker på blommor i vår skulle jag plantera dem nu.

Lökar ska förvaras torrt, mörkt och svalt (ca 5 grader). Risken med att förvara dem över vintern är att de kan torka ut, men det behöver inte bli så. För några år sedan hittade min mamma lökar som legat i förrådet i över ett år och körde ner dem i jorden. Ca en tredjedel kom upp, resten gjorde det inte.
  • Maidens Blush

Hade jag varit dig så skulle jag springa ut redan nu och peta ner lökarna snarast möjligt speciellt om du bor i mellansverige och neråt. Tuplaner är så tacksamma så dem kan man sätta ganska sent så länge man kommer ner i jorden. Vill du ge dem extra om tanke så ge dem en liten tutt med benmjöl i hålet där du ska sätta löken.

Svar på tråden Tulpanlökar.