• ugly betty

Reklamera en soffa?

Hej!

Vi köpte en ny soffa från Chili i december förra året. Det är en s.k vinkelsoffa och vi betalade 12.000:- för den. Redan när vi fått hem den så upptäckte vi att det var väldigt trångt mellan dynorna, vilket innebär att de gärna flyttar sig ut från soffan när man sitter i den och lutar sig mot ryggstödet. Jag tänkte att det kanske ger sig efter att man suttit in soffan litegrann, men icke. Hade det bara varit den grejen så kanske vi inte hade brytt oss, men nu har dynorna vid själva vinkeln blivit alldeles nersuttna.. Visst att det är en poppis sittplats här hemma, men inte tusan ska väl stoppningen ge efter redan efter ett knappt år? Man kommer nästan inte upp ur soffan längre och det är inte bra när hushållssysslorna kallar..

Visst ska vi kontakta butiken i veckan och höra vad de har att säga, men jag är nyfiken på om någon här inne har varit med om liknande, och fått byta ut möbeln? Någon som har erfarenhet från Chili-butikerna när det gäller reklamationer?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Reklamera en soffa?
  • Cia o krabaten

Ska bli intressant att höra vad de säger.
    Jag tippar på att de hävdar att det är ert slitage och inte produktfel som gjort det. 
    MEn som sagt, väntar med spänning på vad de säger  

• ugly betty

Ja, det ska bli intressant! Men å andra sidan så borde jag ju ha konsumentskyddslagen i ryggen, det är upp till DEM att bevisa att vi suttit ner våldsamt i soffan.. . Om de krånglar så kommer jag att kontakta konsumentrådgivaren så får jag hoppas att de kan ge mig ett svar. Men jag hoppas så klart att det inte behöver blir så och att vi kan komma överrens om något bra..

• artax

Inte samma affär men vi har reklamerat vår soffa, den har liksom tappat färg kan man säga.. inte sett att den torrfällt men den är mkt mkt ljusare nu där man sitter.. om man vänder en sittdyna så ser man skillnaden soffan ska vara svart men är typ grå/lila där det slitits.. vi har blivit lovade en ny soffa för flera månader sedan men inget händer.. :(

• ugly betty

Halloj!

Trist att ni inte fått det ni blivit lovade, köpte ni från en kedja eller en mindre butik? Var det sura miner när ni reklamerade eller insåg de också att det var fel på soffan? Vad har de för förklaring till att ni fortfarande inte fått byta soffa?

• artax
    ugly betty skrev 2010-10-11 21:30:21 följande:

Halloj!

Trist att ni inte fått det ni blivit lovade, köpte ni från en kedja eller en mindre butik? Var det sura miner när ni reklamerade eller insåg de också att det var fel på soffan? Vad har de för förklaring till att ni fortfarande inte fått byta soffa?

Det är ingen kedja men dom har 2-3 ganska stora butiker ändå.. 
    Det var/är ett jäkla krångel, dom fattar inte hur det kunnat bli så.. det gör ju inte vi heller liksom, så vill dom ju gärna att det ska vara vårt fel typ har ni haft den i solen? Ba ja visst jag brukar släpa ut den på gräsmattan på sommaren.. ;) Ofta man köper en soffa för nästan 15tusen och inte är rädd om den.. :S

Nu säger dom bara att det är leverantören som tar tid på sig, *suck* ska ringa igen i veckan och skälla lite.. soffan ser verkligen för jävlig ut nu.. :( 
  • jassikan

Trist, en soffa borde ju hålla bättre kan man tycka.
    Det kan nog vara svårt att hävda att/få rätt om att det är fel på soffan eftersom dynorna sitter tajt och halkar något. Är konstruktionen sådan så är det ju egentligen inget fel. Oavsett så är det jobbigt med dynor som halkar omkring.
    Men den borde ju inte vara nersutten efter så kort tid. 

Men det kan var bra att veta att:
    http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Reklamation-/

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt.
    När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början."

Svar på tråden Reklamera en soffa?