• Anonym (tandlös)

måste ha tandvård! Men får inte avbetala. Jag dör av smärta!

Jag är så arg på tandvården här i sverige.
    Mina tänder har varit dåliga från födseln, under hela min barndom har jag behövt gå till tandläkaren för vård.
    Jag flyttade hemifrån väldigt tidigt så jag har inga pengar undanstoppade.

Mina tänder är riktigt dåliga, en tand har redan ramlat ut, men rötterna sitter kvar. En annan tand är nu ihålig och så fort jag andas gör det så ont så jag tror jag dör, den börjar bli svart också så den är förmodligen död för länge sen.
    Har tre andra lagningar som ramlat dän.
    Jag har ont i käken, nacken och huvudet för dom här jävla tänderna.
    Blir sjuk när jag har infektion i hela munnen.

Får jag vård? NEJ jag har ju en betalningsanmärkning. Jag kan inte lägga ut flera tusen på en gång.

Hur gör man? Sjukvården tog inte hand om mig när jag åkte in akut för förgiftning pga inflammation i vänstra delen av ansiktet.
    Tandvården hjälper mig inte om jag inte kan betala hela summan.
  • Svar på tråden måste ha tandvård! Men får inte avbetala. Jag dör av smärta!
  • Anonym (...)

Kan du inte låna från någon familjemedlem eller så?
    Det är ju så att allt över 3000 får du bara betala 50% av och det över 15 000 får du betala 15% av, resten står försäkringskassan för. 

• Anonym

Kan man inte vända sig till fk? Har läst något om det på deras sida. Annars så är det ju soc du får vända dig till. Tänderna måste ju bli fixade! Stå på dig!

• Anonym (ändå)
    Anonym (tandlös) skrev 2010-10-11 21:15:52 följande:
    Jag är så arg på tandvården här i sverige.
    Mina tänder har varit dåliga från födseln, under hela min barndom har jag behövt gå till tandläkaren för vård.
    Jag flyttade hemifrån väldigt tidigt så jag har inga pengar undanstoppade.

Mina tänder är riktigt dåliga, en tand har redan ramlat ut, men rötterna sitter kvar. En annan tand är nu ihålig och så fort jag andas gör det så ont så jag tror jag dör, den börjar bli svart också så den är förmodligen död för länge sen.
    Har tre andra lagningar som ramlat dän.
    Jag har ont i käken, nacken och huvudet för dom här jävla tänderna.
    Blir sjuk när jag har infektion i hela munnen.

Får jag vård? NEJ jag har ju en betalningsanmärkning. Jag kan inte lägga ut flera tusen på en gång.

Hur gör man? Sjukvården tog inte hand om mig när jag åkte in akut för förgiftning pga inflammation i vänstra delen av ansiktet.
    Tandvården hjälper mig inte om jag inte kan betala hela summan.
    Ändå har du gått varje år på kontroll.Har tänderna varit lika dåliga vid varje kontroll?
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2010-10-11 21:19:12 följande:

Kan man inte vända sig till fk? Har läst något om det på deras sida. Annars så är det ju soc du får vända dig till. Tänderna måste ju bli fixade! Stå på dig!

Fk ersätter som jag skrev ovan, men man kan inte få allt av de så länge det inte handlar om t.ex. en olycka eller liknande.
  • Anonym (tandlös)
    Anonym (ändå) skrev 2010-10-11 21:20:04 följande:
    Ändå har du gått varje år på kontroll.Har tänderna varit lika dåliga vid varje kontroll?
    Jag har inte gått på kontroll sen min första tand gick sönder, det var 2001.
    Jag har inte råd att laga den, så varför gå dit och konstantera att den behöver lagas?
    Nu är nästan alla tänder trasiga och jag har så djävla ont. Socialen kan inte heller hjälpa till om det inte handlar om olycka. Har pratat med en bekant som jobbar där.
  • Anonym (...)
    Anonym (tandlös) skrev 2010-10-11 21:24:15 följande:
    Jag har inte råd att laga den, så varför gå dit och konstantera att den behöver lagas?
    Nu är nästan alla tänder trasiga och jag har så djävla ont. Socialen kan inte heller hjälpa till om det inte handlar om olycka. Har pratat med en bekant som jobbar där.
    Vad är det för betalningsanmärkning du har då? Kan du inte fixa bort den?
  • Menhir

Akut tandvård dvs hjälp att häva akuta infektioner och åtgärda värk har alla rätt till utan krav på betalning, Det är folktandvården som har det som uppdrag även om de knappast upplyser om det i onödan.

Ring jourtandläkaren och säg som det är. Du måste vara tydlig med att du har kraftig värk eller infektioner som gör dig svullen (om du är det). Ev blir man i ditt landsting hänvisad till käkkirurgjouren.

OBS att det bara är det absolut akuta du blir hjälpt med, i övrigt får du betala själv.

Att du inte fick hjälp av sjukhustandvården eller käkkirug när du åkte in akut var dåligt men tyvärr är läkarnas kunskap om käkarnas sjukdomar mycket begränsad som regel.

Menhir, leg tandläkare

PS glöm inte bort att värk visserligen är besvärligt men inte farligt. Infektioner däremot ska behandlas, speciellt om de sitter i underkäken. Och får du svårt att gapa eller andas - åk direkt till akuten!

• Anonym (ändå)
    Anonym (tandlös) skrev 2010-10-11 21:24:15 följande:
    Lider du av tandläkarskräck (finns hjälp mot det)eftersom du ej gått på den årliga kontrollen på 9 år?
  • mamita64
    Anonym (ändå) skrev 2010-10-11 21:20:04 följande:
    Ganska onödigt att trampa på en som redan ligger, tycker jag

Till Ts: jag har betalningsanmärkningar och har aldrig varit med om att inte få betala i omgångar till Folktandvården.
    Det har fungerat även hos privat tandläkare, faktiskt
    Du ska ha rätt att komma akut och då kan du ju kanske få fixat ett av de problem som ska tas om hand i din mun.
    Ett akutbesök kostar ca 650 kr.

Det är inte säkert att soc kan hjälpa dej, men du förlorar ju inget på att beställa en tid för samtal med en socialsekreterare och då få veta vad som gäller.
Svar på tråden måste ha tandvård! Men får inte avbetala. Jag dör av smärta!