• Anonym (Kaffedraken)

    ska verkligen inskolning vara så här? Lite tips tack

    Jag kännde mej jätte taggad för att min son skulle börja dagis efter jag hade vart på första mötet med förken där allt såg mycket lovande ut för inskolningen. halv tio skulle jag vara där så jag knallar ner, då är alla barnen ut och leker, det är ju helt ok. Jag låter sånen knatat runt lit och ses säg, förknaran bryr säg inte så mycket om honom går fram och pratar med han lite då och då. halv elva var det dags att gå hem, Jag trodde vi skulle få vara inne så son fick lära känna alla barnen. Jag kollar på vårat shema så ser jag att det är från halv tio till halv elva hela veckan, den åttonde dage höjs det från halv tio till kl tolv, är dom tiderna i två dagar till sen är det från nio till två dom två sista dagarna.
    Är det inte det konstigt, då när min son äntligen får komma in och leka med barnen o ses säg om innen, då ska dom äta sen sov. då ska dom börja lära honom att sova med dom inne, så då hinner han inte lära känna barnen då häller.
    Det hade ju varit bättre och kanske börjat halv nio, får var inne och leka själv så han ka ses säg om sen ta in några barn så han får leka med dom, sen gå ut. eller är jag helt ute och cyklar, är det så man skolar in dom ?

  • Svar på tråden ska verkligen inskolning vara så här? Lite tips tack
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag ska erkänna att jag har väldit svårt att begripa vad du skriver eftersom allt är i samma stycke osv, det blir luddigt. Men vi ska se om jag förstår dig rätt.

    Du vill komma till dagis halv 9 när alla barn är ute, och sedan vill du att fröknarna ska ta in ett par barn för att din son ska få leka med dem?

    Skulle du vilja att ditt barn plockades in från sin dagliga uteaktivitet och rycks från gruppen för att skola in någon annans barn? Det skulle jag aldrig acceptera. Så ja jag skulle säga att du är ute och cyklar JA!

    Och jag förstår inte varför inte barnen skulle lära känna varandra lika bra ute som inne? Har det med kläderna eller temperaturen att göra?


    Google it!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag fattade faktiskt inte ett smack, men såhär gör jag när jag inskolar:

    Första dagen är det bara jag, barnet och föräldrarna. (Gärna båda den dagen, men så är det aldrig) Vi sitter inne, barnen lallar runt och vi dricker kaffe. Om barnet vill något går jag med barnet och mamman (oftast) sitter kvar med sitt kaffe. Jag informerar om förskolan.
    Andra dagen är det lite längre tid och vi tar in nåt barn som är bra på att leka med nya.
    Tredje dagen lägger vi till en måltid, föräldern äter med oss. (Lunch) Vi är ute med de andra på fm.
    Fjärde dagen går föräldern iväg en stund och vi går ut, sen in och äter.
    Sen beror det på, en del barn kan man pressa lite, andra måste man låta ta lite längre tid.
    Femte dagen är föräldern med kring frukosten, går sen iväg och kommer efter lunch.

    Fast "reglen" är att man inför ett nytt moment varje dag - ny aktivitet, längre tid borta.
    Från onsdag till onsdag nästa vecka är optimalt, då är torsdagen den första riktiga dagisdagen.


    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Pickeli skrev 2010-10-12 08:32:55 följande:
    Jag ska erkänna att jag har väldit svårt att begripa vad du skriver eftersom allt är i samma stycke osv, det blir luddigt. Men vi ska se om jag förstår dig rätt.

    Du vill komma till dagis halv 9 när alla barn är ute, och sedan vill du att fröknarna ska ta in ett par barn för att din son ska få leka med dem?

    Skulle du vilja att ditt barn plockades in från sin dagliga uteaktivitet och rycks från gruppen för att skola in någon annans barn? Det skulle jag aldrig acceptera. Så ja jag skulle säga att du är ute och cyklar JA!

    Och jag förstår inte varför inte barnen skulle lära känna varandra lika bra ute som inne? Har det med kläderna eller temperaturen att göra?
    Jag måste ha skrivit helt tokigt tar om det.
    så här går min inskolning till. Vi kommer halv tio på morgonen och leker ut till halv elva sen går vi hem, dom första dagarna är det från halv tio till halv elva, några dagar senare är det från halv tio till elva
    sen är det från nio till 12
    dom två sista dagarna så är det från 9 till 14
    Alla barnen är ute från 9-11 sen äter dom, kl 12 sover dom och runt ett halv två vaknar dom.
    Min son har aldrig varit inne i huset på dagiset och fått sätt säg om, Men när han väl ska få komma in och ses säg om så ska dom äta sen sov, så det finns ingen riktig tid för han att lära känna inne miljön om du förstår vad jag menar, inte häller få leka med barnen inne, det är det som bekymrar mej.
    Jag har inge probelm att dom leker ute länge det var därför ja valde det här dagiset för att jag tycker det är viktigt.
    Han har ju börjat lekt med dom minder barnen i sandlådan men han har inte träffat dom älder barnen för dom är på andra sidan gården och leker!
  • Anonym (Kaffedraken)
    M C skrev 2010-10-12 08:46:19 följande:
    Jag fattade faktiskt inte ett smack, men såhär gör jag när jag inskolar:

    Första dagen är det bara jag, barnet och föräldrarna. (Gärna båda den dagen, men så är det aldrig) Vi sitter inne, barnen lallar runt och vi dricker kaffe. Om barnet vill något går jag med barnet och mamman (oftast) sitter kvar med sitt kaffe. Jag informerar om förskolan.
    Andra dagen är det lite längre tid och vi tar in nåt barn som är bra på att leka med nya.
    Tredje dagen lägger vi till en måltid, föräldern äter med oss. (Lunch) Vi är ute med de andra på fm.
    Fjärde dagen går föräldern iväg en stund och vi går ut, sen in och äter.
    Sen beror det på, en del barn kan man pressa lite, andra måste man låta ta lite längre tid.
    Femte dagen är föräldern med kring frukosten, går sen iväg och kommer efter lunch.

    Fast "reglen" är att man inför ett nytt moment varje dag - ny aktivitet, längre tid borta.
    Från onsdag till onsdag nästa vecka är optimalt, då är torsdagen den första riktiga dagisdagen.
    Men det är så jag menar att ja vill att inskolningen ska gå till.
    Min son får ju aldrig chansen att bekanta säg med miljön inne just för att dom är ute hela inskolingen, sen går dom in och äter efter det ska dom sova, då ska dom även lära min son sova med dom andra barnen villket jag inte tro kommer gå så bra just för att han aldrig har sätt det rummet eller nått av dom andra lekrummen, så han kommer ju bli väldigt nyfiken på ogivningen, därför tycker jag att det skulle vara bra om han fick vara innen en timme iaf så han kan få ses säg om, Har absolut inget imot att dom är ute och leker länge det tycker jag bara är bra.
  • Anonym (Kaffedraken)
    blomman08 skrev 2010-10-13 07:36:41 följande:
    Jag måste ha skrivit helt tokigt tar om det.
    så här går min inskolning till. Vi kommer halv tio på morgonen och leker ut till halv elva sen går vi hem, dom första dagarna är det från halv tio till halv elva, några dagar senare är det från halv tio till elva
    sen är det från nio till 12
    dom två sista dagarna så är det från 9 till 14
    Alla barnen är ute från 9-11 sen äter dom, kl 12 sover dom och runt ett halv två vaknar dom.
    Min son har aldrig varit inne i huset på dagiset och fått sätt säg om, Men när han väl ska få komma in och ses säg om så ska dom äta sen sov, så det finns ingen riktig tid för han att lära känna inne miljön om du förstår vad jag menar, inte häller få leka med barnen inne, det är det som bekymrar mej.
    Jag har inge probelm att dom leker ute länge det var därför ja valde det här dagiset för att jag tycker det är viktigt.
    Han har ju börjat lekt med dom minder barnen i sandlådan men han har inte träffat dom älder barnen för dom är på andra sidan gården och leker!
    Men prata med personalen om du tror att ditt barn inte lämpar sig för samma inskolning de har på sitt dagis. Alla andra barn som går där har ju blivit insklolade på samma sätt och jag förstår fortfarande inte problemet faktiskt..
    Google it!
  • Anonym (Kaffedraken)
    blomman08 skrev 2010-10-12 07:39:01 följande:
    Jag kännde mej jätte taggad för att min son skulle börja dagis efter jag hade vart på första mötet med förken där allt såg mycket lovande ut för inskolningen. halv tio skulle jag vara där så jag knallar ner, då är alla barnen ut och leker, det är ju helt ok. Jag låter sånen knatat runt lit och ses säg, förknaran bryr säg inte så mycket om honom går fram och pratar med han lite då och då. halv elva var det dags att gå hem, Jag trodde vi skulle få vara inne så son fick lära känna alla barnen. Jag kollar på vårat shema så ser jag att det är från halv tio till halv elva hela veckan, den åttonde dage höjs det från halv tio till kl tolv, är dom tiderna i två dagar till sen är det från nio till två dom två sista dagarna.
    Är det inte det konstigt, då när min son äntligen får komma in och leka med barnen o ses säg om innen, då ska dom äta sen sov. då ska dom börja lära honom att sova med dom inne, så då hinner han inte lära känna barnen då häller.
    Det hade ju varit bättre och kanske börjat halv nio, får var inne och leka själv så han ka ses säg om sen ta in några barn så han får leka med dom, sen gå ut. eller är jag helt ute och cyklar, är det så man skolar in dom ?
    Men en viktig sak jag undrar är hur gammal din son är? Är sonen runt 1 år kan jag väl också tycka att det är viktigt att han bekantar sig med miljön inomhus också medan det kanske inte är lika viktigt om han är 3 år.

    Det jag menar här är att det viktigaste är kanske att sonen känner sig trygg med fröknarna, miljön inomhus vänjer han sig säkert snabbt vid. Dock tycker jag nog att man kunde haft lite mer tid inomhus kanske även för dig som förälder för att kunna se dig lite omkring.
  • Anonym (Kaffedraken)
    maads86 skrev 2010-10-13 07:55:10 följande:
    Men en viktig sak jag undrar är hur gammal din son är? Är sonen runt 1 år kan jag väl också tycka att det är viktigt att han bekantar sig med miljön inomhus också medan det kanske inte är lika viktigt om han är 3 år.

    Det jag menar här är att det viktigaste är kanske att sonen känner sig trygg med fröknarna, miljön inomhus vänjer han sig säkert snabbt vid. Dock tycker jag nog att man kunde haft lite mer tid inomhus kanske även för dig som förälder för att kunna se dig lite omkring.
    Min son är en 1 år och två veckor och har precis lärt säg gå!
    Ja jag har absolut inget imot att vi är ute men jag tycker det är viktigt att han får vara inne och se säg om lite, Men jag ska ta upp det med fröknarna idag och se vad dom säger, kanske min son kan få komma in och titta säg lite om kring!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja för i mitt tycke när det är så små barn så behövs tryggheten att känna igen sig lite inomhus för dels är det där han ska känna sig trygg när han lämnas på morgonen och också där han ska sova ect...

    jag tycker du ska försöka prata med personalen så att ni kan få en förmiddag inomhus också!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du inte är nöjd ska du såklart ta upp det med personalen. Men annars tycker jag det låter som en ganska vanlig inskolning (bortsett från att personalen faktiskt låter lite ointresserade på din beskrivning, men det är viktigt att han lär känna andra barn och inte fäster sig vid en speciell personal för det kan medföra problem sen).

    Men det är viktigt att du känner dig trygg och pojken också!

  • Anonym (Kaffedraken)

    en timme e långt tid för ett litet barn så det är en bra tidsrymd till att börja med.

  • Anonym (Kaffedraken)

    ja låter konstigt att de är ute hela tiden, är det en uteförskola då eller? Förstår dig för man vill ju att barnet ska få se insidan med under inskolningen och han är ju så liten... viktigast är ju att ditt barn får känna sig trygg och lära känna pedagogerna, i det avseendet kan det ske både inne och ute. Men är det en ren uteförskola så de bara är inne för att äta o sova så.  Jag jobbar som dagmamma och vi har alltid samling inne först, de får leka en liten stund sedan går vi ut.

  • Anonym (Kaffedraken)

    jaha oj denna tråd var visst från stenåldern... haha lite väl sent på det att svara nu ett år efter

  • Anonym (Kaffedraken)

    Olika FÖRSKOLOR gör på olika sätt. Dessa sätten passar olika barn olika bra. Er förskolas sätt kanske passar ert barn mindre bra...eller er..

  • Anonym (Kaffedraken)

    Han lär känna barnen tids nog. Det viktigaste är ju att lära känna miljön. Det är ju en stor omställning från att ha varit hemma till att börja förskolan. Man tar det ju lugnt och låter honom känna sig för och upptäcka sin omgivning och den nya miljön. Allt i sin ordning.

Svar på tråden ska verkligen inskolning vara så här? Lite tips tack