• olalala

Det här med viktuppgången på bebisen...

Min bebis vägde 3700 gram när hon kom. Vägde igår 4100 gram, exakt 2 veckor gammal.
    Hon hade dock bara gått upp 68 gram sedan onsdag 6 okt, dvs. 4-5 dagar. BVC sköterskan tyckte det var i minsta laget men gjorde inte stor grej av det.
    Jag blev dock lite småstressad, töntigt kanske....
    Jag ammar mest (och OFTA), men vi har gett ca 50-100 ml ersättning varje kväll när hon är som mest hungrig. Mest för att få lite lugn o att jag kunde vila, det är ju maratonamning ändå hela kvällarna o dagarna. Gjorde så med vår första dotter o det funkade jättebra.
    Min första dotter gick upp 1 kg per månad de första 2 månaderna, men hennes lillasyster verkar ligga lite lägre, även om hon hela tiden går upp.
    Borde jag nojja?!
    Hon är relativt nöjd, sover sina pass normalt, kanske lite långt på natten, sover ofta ca 4-6 timmar första nattpasset, sen äta igen o sen sove hon ca 3 timmar till. Vaken stor del av dagen o äter mest, sen sover ett pass på eftermiddagen före kvällsamnings-"racet".
    Känns som hon får i sig rejält, och hon kissar o bajsar mkt.

vad är eg en normal viktuppgång för spädbarn??

• Svar på tråden Det här med viktuppgången på bebisen...
  • LillaFlingan

jag vet faktiskt inte.. båda mina gick upp över 1kg första månaden..

men 2an fick vi väcka och mata var 3.e h för han sov gärna annars...
    (han var född 3v för tidigt och var väldigt liten, och gick ner ännu mer, och gick inte upp så mycket direkt 1a veckan alls, och all hans energi verkade gå åt att hålla sig varm, så vi bäddad in honom i massor med kläder och filtar och matade på när han sov också).. och DÅ vände det :)

• Ilsa

Jag förstår inte heller denna fixering vid vikten. Det hade varit intressant att veta. Läste nyligen i nån gratistidning jag fick hem någon BVC-sköterska/läkare (minns ej vilket) uttala sig om första tiden. Hon sa att närhet och social kontakt är otroligt viktigt, men allra viktigaste måttet på hur bebisen mår är att ha koll på viktkurvan.

Min son har också gått upp sådär. Nu får han ersättning, men jag springer ändå på BVC stup i kvarten för att han ska vägas och mätas. 

• kixan

100g/v i snitt säger man att bebisar minst ska gå upp, man måste ju se den stora bilden också, bebisen kanske går upp 50g i vecka och 150 nästa, så att noja över att bebisen "bara" gått upp 70 g på 5 dagar känns ju rätt onödigt, tyvärr är ju en del BVC väldigt fixerade vid kurvor och vikter och sånt.
    Sen kan ju vägningstillfället göra stor skillnad också, om bebisen vid första tillfället var nyäten och varken kissat eller bajsat på ett tag, för att nästa besök vara nybajsad och nykissad och kanske inte så nyäten kan ju det göra en skillnad på typ 100g...

A -03, F -05, BF 20/11 -10
  • Melly

Det är luuugnt Dom har 3 veckor på sig för att komma tillbaks till födelsevikten. Och att din bebis är ju redan 400 gram över födesevikten vid bara 2 veckor. Så att du har inget att oroa dig för

Man brukar säga att dom ska gå upp i genomsnitt 100-150 gram i veckan under dom första veckorna men att då så är det genomsnitt som sagt. Så att om dom går upp 150 gram en vecka så räcker det med 50 gram nästa vecka.

Ta det med ro och amma fritt på minsta pip ifrån din bebis så är det lugnt.

• Alcaviola
    Melly skrev 2010-10-12 13:44:31 följande:
    Det är luuugnt Dom har 3 veckor på sig för att komma tillbaks till födelsevikten. Och att din bebis är ju redan 400 gram över födesevikten vid bara 2 veckor. Så att du har inget att oroa dig för

Man brukar säga att dom ska gå upp i genomsnitt 100-150 gram i veckan under dom första veckorna men att då så är det genomsnitt som sagt. Så att om dom går upp 150 gram en vecka så räcker det med 50 gram nästa vecka.

Ta det med ro och amma fritt på minsta pip ifrån din bebis så är det lugnt.
    Ja jag tänkte väl det! Enligt min bvc var det bra om de va uppe i födelsevikten efter två veckor. Jag tkr det låter mkt att gå upp mer än ett kilo på en månad, alltså inte för mkt men absolut inte för lite.
    Min äldsta vägde när hon var en månad ca 900 g mer än när hon föddes och hon har alltid följt sin viktkurva som hon ska :)
  • tankar2009

Enligt min barnsköterska ska ett spädbarn gå upp mellan 150-200 gram per vecka. Så när min bebis gick upp 250 gram en vecka blev hon lite bekymrad och än mer bekymrad när han nästa vecka bara hade gått upp 100, för att veckan efter gå upp 320 gram på 6 dagar!! Ja jisses, vad säger man... Inte lätt att pricka rätt inte...

Svar på tråden Det här med viktuppgången på bebisen...