• beccagranen

Någon som testat Dr.Dukan Dieten?

Fick nyligen höra om den franska doktorn Dukan, som kommit på en diet som hyllats i hela frankrike och även bland kändisvärlden. Tydligen har den givit mycket goda resultat och väldigt enkel att leva efter. Tyvärr så finns det inte så mycket fakta om dieten (på svenska). Undrar även om någon annan testat den? och vad ni har för tankar kring dieten? :)

Detta är vad jag hittils hittat:
    Dieten är uppdelad i fyra steg. Första steget är attackfasen, en protein-baserad period då man fokuserar på att få i sig mycket kött, fisk, ägg och mejeriprodukter med lågt fettinnehåll. Anhängaren uppmanas även under tiden att försöka få i sig minst tre liter vatten per dag.

När första fasen är över, som bör vara ca tio dagar, går dieten in på steg två. Då läggs grönsaker till i dieten och du kan nu avnjuta dessa till de tidigare nämnda proteinkällorna i föregående steg. Denna fas pågår tills dess att anhängaren nått sin målvikt.

Därefter inleds steg tre, som är menat att förhindra att man går tillbaka till gamla vanor. Då läggs ting så som frukt, bröd, ost och pasta stegvis till i dieten. För att ytterligare inte falla tillbaka i gamla dåliga vanor har Dr. Dukan även ett knep i tredje fasen, som tillåter dig att två mål i veckan äta precis vad du vill, inklusive onyttigheter så som alkohol och choklad om du så skulle önska.

Sista steget i dieten är stabilisering. Detta steg tillåter dig att äta precis vad du vill, förutom en dag i veckan, torsdagar, då du går tillbaka till att hålla dig till enbart proteindelen i dieten.

Grundaren av dieten, Dr. Dukan, hävdar att håller du sedan denna enkla regel efter att du avslutat dieten kommer du att hålla dig i form även efter den avslutade dieten. I bildspelet ovan kan du läsa mer om vad kändisar så som Jennifer Lopez, Gisele Bundchen och Jessica Szohr har att säga om den nya franska favoriten!

• Svar på tråden Någon som testat Dr.Dukan Dieten?
  • molie

Har du testat den? läste om den i en bilaga till aftonbladet förra veckan.

• haka83

Ja, jag har precis påbörjat den och tycker att den funkar jättebra. Jag ville gå ner fem kilo och har på fem dagar tappat tre kilo!!! redan, mest vatten såklart men det är en rejäl taggning att fortsätta.
    Det är ganska tungt psykist och fysiskt för visst blir man mätt, men man får ingen direkt energi. Men man vänjer sig faktiskt. Sen ser jag fram emot att lägga till grönsakerna.
    Jag tror dock inte att man måste genomlida attackfasen i hela tio dagar om man inte har väldigt mycket övervikt. Man går ju miste om många vitaminer utan grönsakerna.

För mig passar det bra med den här dieten eftersom den innehåller tillräckligt med motivation (de fria måltiderna). Den där proteindagen varje vecka tror jag gör susen för att man ska hålla vikten.

Som sagt är jag inte klar med dieten, men det verkar lovande, och jag kan återkomma med resultat sen.
    Men jag kan rekommendera den:)

• beccagranen

Spännande! Återkom gärna, jag hade tänkt starta i slutet på november. Ska nämligen hålla i två födelsedagskalas samt en middagsbjudning de kommande veckorna så då går det ju inte att banta ;)

• MitaB

Hej...
    Harfastnat för denna typen av viktminskning. Har ca 5 kg att gå ner för att komma ner till min vikt innan graviditet men sen även ca 5-6 trivselkilo efter det =)
    Ni som testat.
    Kan ni inte vara jättegulliga att dela med er av lite meny tips? Har så svårt för att veta vad man får och inte får äta nu så här innan man börjar. Vill försöka göra upp en plan på några veckor framåt och verkligen ge järnet....

Mycket tacksam för hjälp... O ett stort lycka till, till er andra som kämpar på =)

Life is not about how many breaths you take, it´s about the moments that takes your breath away
  • chefcarl

Hej
    Jag har aldrig tidigare försökt gå ner i vikt,  men efter att jag slutat jobba har  kilona ökat i skrämmande takt.
    92 kg och BMI28,  felfel. Jag vill att barnbarnen ska ha morfar och farfar länge än.
    Har därför inlett en period med Dr Dukans proteindiet som passar mig perfekt.
    Följ mina dagar på proteindieten.blogg.se 

• MitaB
    chefcarl skrev 2010-11-13 10:43:33 följande:
    Hej
    Jag har aldrig tidigare försökt gå ner i vikt,  men efter att jag slutat jobba har  kilona ökat i skrämmande takt.
    92 kg och BMI28,  felfel. Jag vill att barnbarnen ska ha morfar och farfar länge än.
    Härligt!!! Din blogg var precis vad jag behövde!! Tittade snabbt genom dina bilder =) Det ser ju riktigt GOTT ut att banta =) Detta ska vi klara... =)
    Stort Lycka till och Tack för inspirationen!!!
    Life is not about how many breaths you take, it´s about the moments that takes your breath away
  • Madicken
    chefcarl skrev 2010-11-13 10:43:33 följande:
    Hej
    Tack för tipsen. Är inne på dag 5 i attackfasen och denna diet passar mig perfekt. Jag behöver inte gå hungrig!
  • Saken

Om ni söker på dukan dieten här på familjeliv så har det startats jätte bra trådar med recept och och där man peppar varandra! =) Lycka till!

• EmilieG

Jag började läsa om den här dieten igår och bestämde mig på en gång för att börja.
    Då idag är jag peppad till 1000 och sätter igång :)
    Har även gjort en blogg som jag tänkte skriva lite om hur det går
    och även fota för att visa vad jag äter och skriva ner om jag har nå bra recept.

Har inte hunnit skriva så mycket än men ni får jätte gärna kolla in på min sida:

http://livetfamiljendieten.blogg.se

Svar på tråden Någon som testat Dr.Dukan Dieten?