Företag efter skilsmässa?
Går det att behålla ett företag efter en skilsmässa? Äger ett skogsbruk tillsammans med min man. Vi bor inte på gården, utan bor i villa i ett samhälle. Mår mycket dåligt i relationen och överväger till och från att lämna den. Vi har under årens lopp haft många häftiga gräl och har väl utvecklats åt olika håll. Jag var tonåring när vi träffades, så jag var ju ganska ung.
Men skogsfastigheten är det enda som hindrar mig. Våra barn (som nu är stora)är mycket fästa vid den och de gånger jag fört på tal med min man att separera så säger han att då måste vi sälja den. Vi har inga lån och jag vet att min man klarar sig ekonomiskt utan att behöva sälja den. Vad jag tror så är det för att bryta alla band med mig som gör att han inte vill ha den kvar. Det är en släktgård som vi ärvde från mina släktingar så den betyder mycket för mig. Känns som han har detta som maktmedel mot mig för att jag ska vara kvar i äktenskapet.
Mina känslor för min man finns inte kvar. Vi har levt tillsammans i 25 år. Barnen är stora. Min man och jag gör aldrig något roligt eller trevligt tillsammans längre. Ska jag ha kul så är det tillsammans med mina barn eller med kompisar. Hemmet börjar kännas som en pina. Jag som alltid tidigare tyckt om att pynta, städa och hålla hemmet vackert. Nu är det bara ett måste det lilla som nu blir av.
Jag känner mig nog som fångad i en fälla på nåt sätt. För hur jag än gör så blir det fel. Lämnar jag, säljs kanske gården men jag kommer att må mycket bättre.
Stannar jag, är gården kvar men jag mår dåligt.