• Anonym

Vill bli utköpt - problem?

Jag äger en fastighet tillsammans med min syster. Nu  vill jag sälja min del. Vilka rättigheter har jag?

Som jag förstår det får hon antingen köpa ut mig eller om hon inte har råd till det sälja hela fastigheten för att jag ska kunna få pengarna för min andel. Stämmer detta?

Min syster är inte så intresserad av att göra detta snabbt. Jag har köpt nytt hus och flyttar in i slutet av nov. Kan jag kräva att hon ska ha fixat fram pengarna till dess? Hur länge kan hon annars dra ut på det? I dagsläget säger hon att hon ska diskutera detta med sin man när han kommer hem, vilket är i slutet av dec (han jobbar utomlands). Vill påpeka att egendomen är hennes genom avtal dem emellan, så han har inget egentligt med det här att göra. Tror tanken snarare var att han kanske ska köpa min del.

• Svar på tråden Vill bli utköpt - problem?
  • Anonym

Har erfarenhet av samma situation med sommarstuga. Man vill helst inte bli osams heller, vi löste det så att jag tog dit mäklarfirma (som den andra godkänt), båda var med under värderingen, sedan hörde de av sig och det blir då ett pris som kan vara lägre än vad en köpare skulle vara villig att betala under budgivning (hittar man rätt köpare så kan det ju bli nästan hur dyrt som helst för vissa hus).
    En månad är ganska kort tid när man ska sälja ett hus men har ni värderingen klar och båda är nöjda med den så borde det gå fortare. Vet inte hennes man om han vill köpa din del? Diskutera borde de väl kunna göra på telefon i så fall.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-10-12 15:15:54 följande:
    Har erfarenhet av samma situation med sommarstuga. Man vill helst inte bli osams heller, vi löste det så att jag tog dit mäklarfirma (som den andra godkänt), båda var med under värderingen, sedan hörde de av sig och det blir då ett pris som kan vara lägre än vad en köpare skulle vara villig att betala under budgivning (hittar man rätt köpare så kan det ju bli nästan hur dyrt som helst för vissa hus).
    En månad är ganska kort tid när man ska sälja ett hus men har ni värderingen klar och båda är nöjda med den så borde det gå fortare. Vet inte hennes man om han vill köpa din del? Diskutera borde de väl kunna göra på telefon i så fall.
    Nej, hon vill inte diskutera det med honom innan han kommer hem. Underligt kan jag tycka. De borde ta det på telefon ja, men hon gillar inte att jag vill sälja min del och antar att det är därför hon vill dra ut på det.

Värderingen är imorgon. Det är jag som anlitat mäklaren, men hon har inte sagt något om att hon är emot det.
Svar på tråden Vill bli utköpt - problem?