• Bebisnoja

Hur gör ni med alkohol inför IVF?

Vi ska dra igång ett syskonförsök nu och jag funderar på det här med att dricka alkohol, hur gör ni? Har ni slutat direkt vid spraystart? Jag har inga som helst problem att hålla uppe alkohol då jag dricker väldrigt sällan men vi ska ha en tjejkväll med jobbet och jag vill inte att de ska misstänka något så det är därför jag frågar.
    Enligt planeringen har jag precis startat med sprutorna när tjejkvällen är.

• Svar på tråden Hur gör ni med alkohol inför IVF?
  • mg79

Avstår helt.

Säga att mn kör bil just den kvällen brukar vara en godkänd ursäkt om man inte kan komma på ngt annat...

• repes

jag vet inte men kan du inte hitta på någon anledning till att ta bilen ( om du nu har bil och körkortet) så måste du vara nyckter eftersom du ska köra därifrån?

ett litet förslag i alla fall.

• caroline 32

Jag har gjort olika. 2 första försöken la jag av med alkohol och jag snusade då. Det gjorde jag vid spraystart. Gångerna vi lyckats har jag druckit alkohol och både rökt och snusat omvartannat ända fram till tillbakasättning. Man ska nog göra det som känns bäst för en själv och som gör att man slipper tänka " om jag bara...."
    Lycka till !!

• Veronica1

Jag har oxå gjort olika alla 3 gångerna, så jag tror på caroline 32 att man ska göra det som känns bäst för en själv Glad man ska ju försöka leva som vanligt, då mår man bäst & det är ju det som är det viktiga i det hela!!!

Lycka till!

• Gloxi

I Danmark där jag bor, så säger de att man kan dricka 5-7 enheter (1 enhet=1 glas vin/1 öl) i veckan under behandling. Men, man bör inte bli full. 1-2 glas vin är alltså ok under samma kväll.

Jag skall göra min 3:e insemination på lördag (om den inte lyckas, går vi över till IVF). Under den första behandlingen drack jag ett par glas  vin vid några middagar. Jag blev gravid, men den slutade i MA (kromosomfel, så det var inget jag hade gjort fel). Andra gången drack jag bara vid ett tilfälle och det försöket lyckades inte. Under den här behandlingen har jag druckit 2 glas vin i lördags och skall inte dricka mer förrän jag vet resultatet. Har nämligen bildat 3 äggblåsor, så jag hoppas på att det lyckas. Glad

Jag tror inte att det är någon fara om du tar dig ett par glas med tanke på att du är i början av behandlingen. Men, du får ju göra vad som känns bäst för dig.

• Annecy

Jag avstår helt, vill inte gå och grubbla över om det kanske hade någon inverkan om det inte blir något,  så för säkerhets skull.....

• Vårtur2010

Har gjort ett försök och jag och sambon var överens om att så länge äggen inte plockats ut och satts in så fick jag dricka och feströka.

Som vi såg det så kan det inte vara någon skillnad mot alla andra som blir gravida. Gjorde första försöket precis efter midsommar.

Sen beror det väl på vad man har för "fel" varför man håller på med IVF.

Tror det är viktigt att må bra, inte ångra vad man gjort (druckit, rökt osv) har bekanta i samma sväng som varken rört alkohol eller använder tobak har inte gått bättre för dem. Så mitt svar till dig är att göra det som känns rätt, kommer inte att sluta dricka vid nästa försök. Nu är det inte så att jag hinkar i mig en massa alkohol men på midsommar drack jag en hel del drinkar och i vanliga fall blir det väl några glas vin på helgen..

• Annecy

Hela mitt liv har varit en enda lång förfest haha ;) så det är ändå ett bra tillfälle ;)
    Jag tror också att man ska göra såsom känns rätt för en själv och ett par glas i veckan har ingen betydelse, det är alltid kvantiteten som räknas. Däremot ändrar jag inget i min kost  eftersom jag tror att en lycklig Jag har större möjlighet att skapa något bra Flört

Svar på tråden Hur gör ni med alkohol inför IVF?