• Anonym

citodon+ipren komb??Tandvärk från helvetet..

Jag har en tandvärk från helvetet, kan inte stänga ihop tänderna eller nudda tanden med tungan för det gör såååå ont då en rotfyllning ramlat innanför porslinsfasaden (eller hur dom förklarade en gång)...Jag har försökt få akuttider hela dagen idag utan resultat och kan inte åka flera mil med ett spädbarn och ensam. Närmsta tiden dom hade är på torsdag.

Men nu till frågan: kan man kombinera citodon+ipren? jag vet att alvedon+ipren går...

Jag har provat alvedon+ipren=nada smärtlindring, har provat treo=samma effekt, citodon=samma skit..

Så jag undrar som skrivet om det går att ta 1-2 citodon+1 ipren till natten så jag kanske kan få sova åtminstone 2-3 timmar så jag orkar med min lille imorgon...

Har ringt sjuksvårdsuppl men det är över 95minuters kö...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-13 00:08
    SNÄLLA acceptera frågan: jag frågar om man kan kombinera och inte olika tips!Jag harredan provat ALLT som finns att prova i tipsväg och huskurer! Håll er till frågan, kan ni inte svara så svara inte i tråden.

tack

• Svar på tråden citodon+ipren komb??Tandvärk från helvetet..
  • Anonym
    Jiinii skrev 2010-10-12 23:54:24 följande:
    räcker det inte med en citodon dom e ju starka
    Nej tyvärr, i detta fall var det som att käka sockerpiller...
  • Belinda80

ta en alvedon (en tablett) o lägg direkt där det gör ont.. då går det direkt till det onda.. gammalt gammalt sätt men funkar...gjorde iaf på mig =)

• Anonym
    Belinda80 skrev 2010-10-12 23:59:21 följande:
    ta en alvedon (en tablett) o lägg direkt där det gör ont.. då går det direkt till det onda.. gammalt gammalt sätt men funkar...gjorde iaf på mig =)
    Har provat det, har även provat magnecyl på stället, sprit på en bomullstuss och tuggat nejlika...

Men nu var ju inte min fråga om tips utan om man kunde kombinera...
  • Belinda80

okey då.. goggla lite om det och va de ser ut som så ska de inte vara några problem att ta en citiodon o en ipren

• Pyris

Ja, du kan kombinera dom två, skulle jag tro eftersom man kan kombinera Citodon och diklofenak. Diklofenak är ju i samma grupp, som Ipren fast starkare.
    Jag har iallafall kombinerat dom två när jag har haft tandvärk.

• Kenneth b

Stackars sate! Finns få saker som är värre än sån där tandvärk. Hoppas du får hjälp snart!

• Anonym
    Kenneth b skrev 2010-10-13 00:22:08 följande:
    Stackars sate! Finns få saker som är värre än sån där tandvärk. Hoppas du får hjälp snart!
    Tack! Jag sa precis till en i telefon att jag kan ta vilken smärta som helst men inte denna tandvärk som får mig att klättra på väggarna samt att man har ett litet gnälligt barn med tänder på g :(  Hoppas bara dagarna går fort till torsdag för då ska tanden väck!Orkar inte ha sån värk en gång i halvåret...

Tack Pyris och belinda: har nu tagit 2 citodon+ en ibumetin och himmelriket har öppnat sig (OBS!inte hög men smärtfri, kan fortfarande dock inte bita ihop men värken i käken,nacken och huvudet har släppt!)   :)
  • Pyris
    Anonym skrev 2010-10-13 01:05:26 följande:
    Tack! Jag sa precis till en i telefon att jag kan ta vilken smärta som helst men inte denna tandvärk som får mig att klättra på väggarna samt att man har ett litet gnälligt barn med tänder på g :(  Hoppas bara dagarna går fort till torsdag för då ska tanden väck!Orkar inte ha sån värk en gång i halvåret...

Tack Pyris och belinda: har nu tagit 2 citodon+ en ibumetin och himmelriket har öppnat sig (OBS!inte hög men smärtfri, kan fortfarande dock inte bita ihop men värken i käken,nacken och huvudet har släppt!)   :)
    Skönt. Vet vilket helvete det är. Hoppas du får några timmars sömn iallafall.
  • mamita64

Jag brukar ta 600mg ibumetin ( ipren) och 1g alvedon
    Du kan ju ta 800mg ibumetin på en gång och det går att kombinera med citodon
    Citodon är ju kodein blandat med paracetamol, samma som i alvedon
    Jag har fått Ardinex som är kodein, blandat med ibuprofen, alltså det som är i ipren / ibumetin. Till dem tar jag alvedon
    Detta tar jag mot värk, men tandläkaren brukar rekommendera alvedon o ipren i de mängder jag beskrev på första raden mot tandvärk.
    Jag hoppas att de kan hjälpa dej och att du kan få sova lite, vet precis hur det är att ha tandvärk och det önskar jag ingen

• Kvalitet

Panodil och tradolan! Har du ont efter de har du ont på riktigt!

• mamita64
    Kvalitet skrev 2010-10-13 04:30:32 följande:
    Panodil och tradolan! Har du ont efter de har du ont på riktigt!
    Ja du på mej hjälper de mkt lite, men så är det med allt jag provar.
    Har mkt värk i hela kroppen och ingenting får mej smärtfri.
    Nu var det ju tandvärk vi pratade om och då brukar man rekommendera ipren och alvedon, eller då panodil som ju är samma sak. Ibland hjälper det fint, som nu på ts, ibland kan man åtminstone få en liten nedsättning av smärtan och det är ju välkommet det med
  • Kenneth b

Jag hade sån tandvärk en gång att jag i desperation hävde en hel flaska rödvin på 10 minuter för att få nån lindring:)

• mamita64
    Kenneth b skrev 2010-10-13 15:46:22 följande:
    Jag hade sån tandvärk en gång att jag i desperation hävde en hel flaska rödvin på 10 minuter för att få nån lindring:)
    Finns nog inget värre eg.
    Jag har flera ggr haft värk på helgen, det har startat fredag em, och då får man vackert vänta till måndag på hjälp
  • Moi Je Joue

du kan blanda citodon och ipren, det är ingen fara. men överdosera inget utan följ rekommendationerna. bra att det hjälpte :)

• klyban
    Belinda80 skrev 2010-10-12 23:59:21 följande:
    Om inte en citodon funkar som är en alvedon med kodein, hur tror du bara en alvedon ska då funka :p

För riktigt tung tandvärk så kan tandläkaren skriva ut morfintabletter, då får man verkligen övertyga tandläkaren.
    Nu är ju det samma som kodein eftersom kodein oblildas till morfin, men då morfinet är i starkare doser så är det effektivare.
    Och sen har en del problem med kodein och ett "enzym", där viss del av befolkningen inte kan få någon smärtlindring av kodein alls.
    Kanske därför TS inte får någon verkan av citodon.
  • Kvalitet

Morfin är bra! Jag refererade till att tradolan fungerade finfint på mig!

• sarahaegg

Jag har tandvärk så jag överväger snart att ta mitt liv.. Nä, men seriöst. Detta är den värsta smärtan jag upplevt..Jag håller på att bli galen!

Lite tips då, som jag tycker hjälp lite grann!
    ibuprofen med alvedon och en och annan citodon på det. Det hjälper, lite!
    har borstat tänderna säkert 10 ggr idag med mycket tandkräm, speciellt där jag har ont och det har också hjälpt lite grann samt sköljt munnen med iskallt vatten och  spolat med hexident...  

Lycka till och härda ut

Svar på tråden citodon+ipren komb??Tandvärk från helvetet..