• Mummy

20.000 för att byta köksfläkt??

Vi bor i en bostadsrätt i radhusform. Vi känner att fläkten i köket borde bytas snart då den är från byggåret (-82). Frågade en person som bott här länge och med ansvar inom föreningen om ett byte. Hon menade på att det skulle kosta ca 20.000 att byta fläkt. Anledningen är att alla de fyra hus som sitter tillsammans delar på samma ventilationsrör och då är det jättesvårt att byta.
    Men ska det verkligen vara så dyrt och svårt?? Någon som vet något om att byta fläkt när läget är som det är? Någon gång måste ju fläkten bytas

• Svar på tråden 20.000 för att byta köksfläkt??
  • Madelene Erik

jag och min sambo renoverade våran bostadsrätt förra året. då bytte vi även ut hela köket.
    i den lägenheten va de också gemensamma rör med ett sånt där snuskit hål i väggen som allt ska ut ur.
    det var absolut inga problem att byta fläkt!
    vi köpte vårat kök på ikea och satte ett överskåp utan baksida utanpå hålet, som vi sedan monterade en fläkt under. från fläkten till hålet drog vi bara ett sånt där böjbart fläktrör.
    fungerar hur bra som helst och det kostade oss bara fläkten (ca 1500kr) och röret (ca 200kr).
    så att det ska kosta några 20 000 låter som rent skitsnack

• emelyl

Ni har en såkallad alliansfläkt (tror de heter så). Dvs att den är ihopkopplad med resten av ventilationssystemet i huset.

Det går därför INTE att sätta in en 'vanlig'' fläkt från t.ex. IKEA, utan det måste vara en alliansfläkt. Dessa kostar oftast väldigt mkt o ha en dyr installationskostnad.. Så 20 000 kr låter rimligt!
    Om ni väljer att INTE installera en alliansfläkt kommer hela huset få problem med övrig ventilation vilket kan orsaka stora skador.. :(

Så mitt råd är: Köp den fläkt som krävs annars kan ni likaväl strunta i det!

• Mummy

Komiskt att fläkten kommer kosta lika mycket som 10% av vad vi gav för huset

• emelyl

Ja, jag vet.. Det är sjukt! :( Men de kostar så mkt eftersom de är ihopkopplade med resten.. :( Men kolla med en ventilationsfirma - finns säkert olika alternativ - även om jag inte tror ni kommer under 10 000kr. :/

• CoolJen
    Mummy skrev 2010-10-13 07:21:22 följande:

Komiskt att fläkten kommer kosta lika mycket som 10% av vad vi gav för huset

oj vad billigt ni köpt...avundsjuk, här är det bara en handpenning.
    Synd att fläkten ska vara så dyr
  • johandra

Vi har en alliance-fläkt som kostade oss 5900kr +montage av elektriker. Ta reda på om det verkligen är en alliance-fläkt ni ska ha o sen kollar ni runt lite på firmorna vad som finns. det är ett ganska begränsat urval att välja mellan men inte ska det behöva kosta så mycket som 20k heller!

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Mummy
    CoolJen skrev 2010-10-13 07:25:52 följande:
    oj vad billigt ni köpt...avundsjuk, här är det bara en handpenning.
    Synd att fläkten ska vara så dyr
    Ja, radhus här är inte så himla dyrt. Ändå har vi nästan 120 kvm och avgiften låg på 5.650 när vi köpte. Så vi bor billigt tycker jag.

Alliansfläkt, är det när de sitter tillsammans?
    Alla fyra fläktar delar på samma ventilationstrumma
  • johandra

en alliance-fläkt styr en fläkt som sitter på taket...Man har alltså en styrning av ventilationen och fläkten är således alltid lite igång. Sen kan man sätta igång själva fläkten vid matlagning osv...

vi bor i fristående villa så vi är inte ihopkopplade med någon så om det är det ni har vet inte jag. fråga brf vad ni har för typ av ventilationssystem,det är det som avgör vilken typ av fläkt ni behöver ha.

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Pia och Elna
    Mummy skrev 2010-10-13 09:44:46 följande:
    Ja, radhus här är inte så himla dyrt. Ändå har vi nästan 120 kvm och avgiften låg på 5.650 när vi köpte. Så vi bor billigt tycker jag.

Alliansfläkt, är det när de sitter tillsammans?
    Alla fyra fläktar delar på samma ventilationstrumma
    Fast med den avgiften så är det ju jättedyrt den avgiften motsvarar ett lån på över 3 miljoner med dagens ränta.
  • Mummy
    Pia och Elna skrev 2010-10-13 12:10:18 följande:
    Fast med den avgiften så är det ju jättedyrt den avgiften motsvarar ett lån på över 3 miljoner med dagens ränta.
    Fast så kan man heller inte räkna. Ett lån på 2 miljoner blir nästan 12,000 kr/månad om man räknar på 5%, amortering, drift och sparande för framtida renoveringar.
  • Pia och Elna
    Mummy skrev 2010-10-13 12:43:27 följande:
    Fast så kan man heller inte räkna. Ett lån på 2 miljoner blir nästan 12,000 kr/månad om man räknar på 5%, amortering, drift och sparande för framtida renoveringar.
    Fast går räntan upp så går ju din föreningsränta också upp och då din avgift. Amortera behöver man inte om man inte vill det är ju egentligen bara en sparform med dålig avkastning. Vad räknar du in i drift som ingår i er avgift? Uppvärmning, el, vatten, sophämtning ex uppvärning och el så har jag ente ens 500 kr per månad i drift? Undanläggning för framtida reoveringar är ju samma som för er när det gäller interiören och exteriören är ofta inga jättekostnader och görs mycket sällan.

Men nu var det iof inte detta tråden skulle handla om men många luras att köpa billigt boende med höga avgifter.
  • Mummy
    Pia och Elna skrev 2010-10-13 13:47:54 följande:
    Fast går räntan upp så går ju din föreningsränta också upp och då din avgift. Amortera behöver man inte om man inte vill det är ju egentligen bara en sparform med dålig avkastning. Vad räknar du in i drift som ingår i er avgift? Uppvärmning, el, vatten, sophämtning ex uppvärning och el så har jag ente ens 500 kr per månad i drift? Undanläggning för framtida reoveringar är ju samma som för er när det gäller interiören och exteriören är ofta inga jättekostnader och görs mycket sällan.

Men nu var det iof inte detta tråden skulle handla om men många luras att köpa billigt boende med höga avgifter.
    Avgiften här har höjts två gånger på 16 år. Men det är ju självklart att ett hus för tex 2 miljoner kostar mer per månad än vad vi betalar. Men som du själv säger, detta är ingen tråd om hurvida vi skulle bo billigare i hus eller inte.
  • Pia och Elna
    Mummy skrev 2010-10-13 14:06:30 följande:
    Avgiften här har höjts två gånger på 16 år. Men det är ju självklart att ett hus för tex 2 miljoner kostar mer per månad än vad vi betalar. Men som du själv säger, detta är ingen tråd om hurvida vi skulle bo billigare i hus eller inte.
    Varför är det självklart? Det är bara hoppa in på hemnet och kolla några objekt och deras driftskostnad så får du reda på att du inte har räkat på detta.
  • Mummy

Hemnet, ja. Men tror du inte själv att ett hus för 2 miljoner kostar mer än 7.000 i månaden? Nej, jag ska inte kolla nån uträkning på hemnet. De räknar på dagens ränta, ofta utan amortering, inget sparande för renoveringar osv. Dvs inte så likt verkligheten vad det kostar mer än bara låg ränta och drift

• Pia och Elna
    Mummy skrev 2010-10-13 19:10:21 följande:
    Hemnet, ja. Men tror du inte själv att ett hus för 2 miljoner kostar mer än 7.000 i månaden? Nej, jag ska inte kolla nån uträkning på hemnet. De räknar på dagens ränta, ofta utan amortering, inget sparande för renoveringar osv. Dvs inte så likt verkligheten vad det kostar mer än bara låg ränta och drift
    Det är klart att man räknar med dagens ränta det är ju din avgift också baserad på. När räntan går upp går ju din föreningskostnader också upp och din avgift. Amortera är ju bara en sparform med dålig avkastning så klart man inte räknar det som en kostnad som jag tidigare berättade. Jag har också upplyst dig om att du och en villaägare har ungefär samma behov av sparande för renoveringar då det enda som skiljer är exteriör. Fläkten kanske t.o.m. skulle vara billigare för villaägaren, eller?
  • Mummy

Som sagt, vår avgift har vart samma varesig räntan vart på 6% eller 1,5%. Vad jag inte förstår är varför du lägger ner tid på att diskutera det som inte var någon fråga från början öht

• sommar2001

Ni har med andra ord, som någon redan skrivit, alliancefläkt/central ventilation. Du ska absolut inte sätta in en vanlig fläkt för så skickar du ut din matos till din egen ventliation, alt. till grannen. Billigt ja, saboterar hela husets ventilation ja. Själva grejen är att köksfläkten sammarbetar med husets hela ventliation.
    Beroende på vad ni vill ha för fläkt, underbyggnad eller kåpa. Kostar de från 2500 kr resp, 5500 kr för själva fläkten sen är det installation av behörig som tillkommer. Antar att ni ska ha en fläkt med hjälpmotor, man måste då justera luftflödet så att fläkten blåser ut lika mycket luft som takmotorn klarar av att öka sin kapacitet med så att inget stekos kommer tillbaka i huset som "ventilationsluft".  Hmm,.. nytt ord men jag hoppas att du förstår vad jag menar.

Svar på tråden 20.000 för att byta köksfläkt??