• L i n n

De nya byxorna går sönder så fort vid knäna

Tycker jag köper byxor hela tiden till mina 5½ åringar.
    Köper jag av väldigt dålig kvalitet? Eller är det bara mina barn som leker alldeles för mycket på knäna?

De går sönder bara efter några veckor och det är så frustrerande...och dyrt.

Är det något material som är bättre?

• Svar på tråden De nya byxorna går sönder så fort vid knäna
  • NinnaBus

Har samma problem med bägge mina barn 6½ och 4 år gamla...
    I alla fall med mjukisbyxorna...
    Har provat HM, Lindex, Kappahl... Men ett par veckor och så är det hål på knäna...
    Inte kan jag påstå att de kasar så värst mycket mer än andra barn på knäna heller....
    Är ju inte så kul att behöva köpa nytt hela tiden och inte har man råd med det heller...
    Lagar det som går att laga... Men det är ju inte så kul när nästan alla par byxor barnen har är lappade på knäna...

• L i n n
    NinnaBus skrev 2010-10-13 10:41:11 följande:
    Har samma problem med bägge mina barn 6½ och 4 år gamla...
    I alla fall med mjukisbyxorna...
    Har provat HM, Lindex, Kappahl... Men ett par veckor och så är det hål på knäna...
    Inte kan jag påstå att de kasar så värst mycket mer än andra barn på knäna heller....
    Är ju inte så kul att behöva köpa nytt hela tiden och inte har man råd med det heller...
    Lagar det som går att laga... Men det är ju inte så kul när nästan alla par byxor barnen har är lappade på knäna...
    Åh, vad jobbigt. Här spelar det ingen roll om det är mjukisbyxor eller jeans (håller kanske något längre) men jeansen har de mer vid "finare" tillfällen och inte så ofta på dagis.

Blir ju ruinerad.
  • NinnaBus

Förstår precis vad du menar.
    Mina barn har också sina jeans mer som finbyxor...

Håller ögonen på tråden ifall någon skulle komma med ett bra tips på byxor som håller...
    Tills vidare får det bli nya lappar... Men då brukar det gå ett par veckor och så går byxorna sönder på nästa ställe...

• jinxan

Kanske inte så snyggt men kan ni inte sy på "knäskydd" när byxorna är nya.. Typ som dom på arbetsbyxor med tunn vaddering innanför.. Då kan ni byta ut "skyddet" när det är trasigt ist för å köpa nya byxor..

Kanske en jättedum ide.. :P

• NinnaBus

Tanken har faktiskt slagit mig...
    Har satt på lite roligare laglappar när det blivit ett litet hål på knäna (lagar hålet först)
    Problemet då brukar vara att det blir nya hål precis bredvid lapparna...
    Tyget i byxorna verkar inte klara att man syr på lappar... Det spricker runt lappen.
    Även om det sett ut att vara tjockt och hållbart...
    Brukar välja lite större figurer för att det ska slita mer på lappen än på byxorna...
    Så tanken med knäskydd är jättebra. Men jag undrar om det inte blir samma problem som med de lappar jag redan testat med, att tyget byxorna spricker runt lappen istället...
    Kan ju vara värt att prova på ett par...

• L i n n
    jinxan skrev 2010-10-13 11:04:00 följande:
    Kanske inte så snyggt men kan ni inte sy på "knäskydd" när byxorna är nya.. Typ som dom på arbetsbyxor med tunn vaddering innanför.. Då kan ni byta ut "skyddet" när det är trasigt ist för å köpa nya byxor..

Kanske en jättedum ide.. :P
    Jag kan verkligen inte sy, så det är inget för mej. Annars var det en bra idé, även fast det kanske inte skulle vara så snyggt på alla byxor.
  • ninmid

Samma problem med min son, hans byxor har alltid gått hål på knäna. Det gäller att köpa otvättade jeans utan massa slitningar, dom håller mycket bättre ; )

• L i n n
    ninmid skrev 2010-10-13 13:06:59 följande:
    Samma problem med min son, hans byxor har alltid gått hål på knäna. Det gäller att köpa otvättade jeans utan massa slitningar, dom håller mycket bättre ; )
    Men itne så bekväma att leka i hela dagarna
  • ninmid
    L i n n skrev 2010-10-13 13:09:41 följande:
    Men itne så bekväma att leka i hela dagarna
    Nej det är väl olika vad barnen tycker, min son har alltid jeans. Nu är han iofs 8 år, men har alltid velat ha jeans ; )
    Men dom går också sönder snabbt, POP har hållt bäst, bara dom inte är för slitna från börjat då som sagt... 
  • Ragnar

Har samma problem med min 5-åring. Han går lite fel och snubblar därför ofta och skrapar knäna. Så han har alltid hål på byxorna och plåster på knäna. Jag har försökt köpa billiga byxor. Har ibland hittat 3 par för 200 kr och liknande och har sen köpt ett par finjeans som han bara har på kalas och liknande. Just nu älskar han spiderman så han har spidermanlappar på alla knä. Ofta hinner jag byta ut och sätte en större lapp 1-2 gånger innan byxorna är urväxta. Över vintern är det inte lika farligt eftersom han då ofta har overall när han är ute och leker. Konstigt nog verkar den hålla mycket bättre än byxorna. Overallen från förra vintern är fortfarande hel på knäna.

• L i n n
    Ragnar skrev 2010-10-13 13:51:57 följande:
    Har samma problem med min 5-åring. Han går lite fel och snubblar därför ofta och skrapar knäna. Så han har alltid hål på byxorna och plåster på knäna. Jag har försökt köpa billiga byxor. Har ibland hittat 3 par för 200 kr och liknande och har sen köpt ett par finjeans som han bara har på kalas och liknande. Just nu älskar han spiderman så han har spidermanlappar på alla knä. Ofta hinner jag byta ut och sätte en större lapp 1-2 gånger innan byxorna är urväxta. Över vintern är det inte lika farligt eftersom han då ofta har overall när han är ute och leker. Konstigt nog verkar den hålla mycket bättre än byxorna. Overallen från förra vintern är fortfarande hel på knäna.
    Jag kan som sagt inte sy, så lappar på knäna funkar inte här
    Mina barns overoller har hål på knäna Fasa att köpa några dyrare overaller, får se hur det blir med de jag köpt i år.
  • Lillajagmedstorahjärtat

Jag läste en annan tråd om liknande som denna, där var det någon som tipsade om några byxor med seglertygb (tror att det var det)  över knäna tror jag... 

Ska se om jag kan hitta den! :)

• Ragnar
    L i n n skrev 2010-10-13 13:54:38 följande:
    Jag kan som sagt inte sy, så lappar på knäna funkar inte här
    Mina barns overoller har hål på knäna Fasa att köpa några dyrare overaller, får se hur det blir med de jag köpt i år.
    Jag har förvisso symaskin men den används aldrig till att sy på lappar på knä. Jag styker först på dem och syr sen en slarvig gles förstärkningssöm förhand runt kanten. Behövs bara tråd och nål. I syaffären där jag köpt lapparna sa de att det skulle räcka att stryka men det tyckte inte jag det gjorde för de börjat lossna i kanterna efter bara 2-3 tvättar. Syr jag glest och lite lösare är det också mycket lättare att sprätta av lappen och sy på en större om det kommer hål utanför lappen. På så sätt kan jag också återanvända många lappar. Fast då går de inte att stryka på utan jag syr lite tätare söm i kanten istället.
  • SOL10

Bara läst början men jeans är väl klart att de ska ha? Lappat är ju inte så snyggt, finns ju brallor för 98 på hm... Jag brukar ha POP:s muddjeans - mkt bekväma.

• sassibrass

Har en son på 3 ½, som ett tag alltid slog sönder sina byxor. Jag hade då köpt "billigare" jeans, som egentligen inte var mkt till jeanstyg. Nu har jag bara köpt POP och Me&i byxor och jeans. Lite dyrare, men alla har faktiskt hållt.
    För att dryga ut plånboken lite extra har jag även köpt jeans på tradera, och de håller de med, fast min pojk har varit nr 2 att ha dem. Så satsa på lite bättre byxor.
    Mitt favvotips är Me&i Canvasbyxa, mjuk skön byxa som är slitstark och förstärkt över knäna. Passar jättebra både som inne- och utebyxa.

• nurken

Jag vill också tipsa om me&is canvasbyxor. Jätte slitstarka men samtidigt mjuka och sköna. Dom är ganska dyra men det ä helt klart värt det.

Svar på tråden De nya byxorna går sönder så fort vid knäna