• MirandaNallen

Besafe Izi Kid - När bytte ni?

Hej!

Ni som har/har haft izi kid, när bytte ni stol? Till vad bytte ni? Var det pga vikt, längd eller ålder?

• Svar på tråden Besafe Izi Kid - När bytte ni?
  • Joico

Din äldsta dotter är ju inte ens 3år gammal, så hon bör sitta bakåtvänd i minst 1år till.. gärna längre! Jag skulle rekommendera en Britax Two-way. Den har längst rygg på marknaden och är godkänd till 25kg bakåtvänt på alla platser. Då kan hon sitta säkert länge till!
    Den bakåtvända bilbarnstolen är inte urvuxen förrän 1/3 av huvudet är ovanför ryggstödet, ungefär i höjd med öronen. Bakåtvänt är mycket säkrare än framåtvänt

• Ericha

Vi köpte en ny till stol i våras då bältena börjar bli för korta för att ha overall under. Sonen fyller snart 3. Vi köpte en Britax Multitech som vi har bakåtvänd. Sonen kan sitta i IziKid fortfarande, men inte om han har vinterjacka eller overall, då är bältena för korta. 

• myskatt

3 år och 10 månader. Då krockade vi bilen.

Köpte en Britax Two-way istället.

Annars hade hon kunnat ha Izikid tills hon var 4½ då blev hon 18 kg. Nu är hon snart fem och väger 19 kg tror jag och kommer sitta bakåt i TW till våren när hon är 5½.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • MirandaNallen
    Joico skrev 2010-10-13 13:07:06 följande:
    Din äldsta dotter är ju inte ens 3år gammal, så hon bör sitta bakåtvänd i minst 1år till.. gärna längre! Jag skulle rekommendera en Britax Two-way. Den har längst rygg på marknaden och är godkänd till 25kg bakåtvänt på alla platser. Då kan hon sitta säkert länge till!
    Den bakåtvända bilbarnstolen är inte urvuxen förrän 1/3 av huvudet är ovanför ryggstödet, ungefär i höjd med öronen. Bakåtvänt är mycket säkrare än framåtvänt

Jag uppskattar att du är mån om min dotter. Anledningen till denna tråd är INTE att jag tänkt vända henne framåt utan jag är nyfiken på hur andra gjort som också har izi kid. Eftersom min dotter börjar närma sig både vikt- och längd gränsen undrar jag om andra har haft samma problem eller de har kunnat ha izi kid fram till 4-5 år.

• Finesse
    MirandaNallen skrev 2010-10-13 21:39:43 följande:

Jag uppskattar att du är mån om min dotter. Anledningen till denna tråd är INTE att jag tänkt vända henne framåt utan jag är nyfiken på hur andra gjort som också har izi kid. Eftersom min dotter börjar närma sig både vikt- och längd gränsen undrar jag om andra har haft samma problem eller de har kunnat ha izi kid fram till 4-5 år.

Många vänder nog barnen framåtvänd och andra köper större bilbarnstolar som är godkända till högre viktgränser. Annnan försökte nog bara rekommendera dig att köpa en Britax Two-way så din dotter kan sitta bakåtvänd så länge som möjligt
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Joico
    MirandaNallen skrev 2010-10-13 21:39:43 följande:

Jag har inte heller sagt att du sa något om att du ska vända henne
    Jag rekommenderade dig en Two way eftersom hon uppenbarligen snart växt ur sin Izi Kid. Oavsett hur länge andra har kunnat haft den så kan ju din dotter inte ha den så länge som det behövs, alltså behöver du köpa en annan stol och då gav jag dig ett förslag.
    Izi Kid är ingen stor stol och har dessutom låg maxviktgräns. Så nej, det är väl inte så jättevanligt att man brukar kunna ha den till 4-5års ålder
  • jaså

Hej!
    Vi har precis bytt till en Be safe framåtvänd stol, sonen är 4 år. Vi bytte då han passerat både vikt och längdgränsen.
    Det var mycket diskussioner här hemma kan jag säga, jag ville ta en större bakåtvänd stol medan min man inte ville punga ut de pengarna för en stol som han bara kan ha 1 år förmodligen.

• Finesse
    jaså skrev 2010-10-14 13:53:39 följande:
    Hej!
    Vi har precis bytt till en Be safe framåtvänd stol, sonen är 4 år. Vi bytte då han passerat både vikt och längdgränsen.
    Det var mycket diskussioner här hemma kan jag säga, jag ville ta en större bakåtvänd stol medan min man inte ville punga ut de pengarna för en stol som han bara kan ha 1 år förmodligen.
    Va synd att din man inte var smartare än så.. Vi kommer att satsa på en större bakåtvänd bilbarnstol.. även fast hon inte kan sitta i den i flera år men jag vänder inte min dotter förrän hon är över 5 år eller väger över 25 kg.
    Ebba 071228, bebis bf 110216
Svar på tråden Besafe Izi Kid - När bytte ni?