• Ã…za

    Hur ska vi fördela boendekostnaden när vi blir sambo i min bostadsrätt?

    Hej, jag är helt ny här. Undrar om någon har råd/erfarenhet av följande:
    Jag äger en bostadsrätt där jag bor mkt billigt. Dels pga väldigt låg hyra och dels pga att jag betalade en del kontant när jag köpte den och inte har så mkt i lån. Bostadsrätten (radhuset) har ungefär fördubblats i värde sedan jag köpte den.

    Nu ska jag bli sambo och vi diskuterar hur vi ska fördela boendekostnaden. Jag har ju dels en hyra och dels ränta på lånen. 30% av räntan får jag ju dra av i deklarationen. Jag amorterar ingenting. Renovering, underhåll kommer jag stå för eftersom det ökar värdet på min lägenhet.

    Någon sa att det endast är hyran som vi bör dela på, men jag tycker inte det känns helt rätt. Hur skulle vi då resonerat om jag ägt ett hus, utan hyra. Skulle min sambo inte betalat något för boendet då?...

    Någon som har erfarenheter eller goda råd att ge mig?

  • Svar på tråden Hur ska vi fördela boendekostnaden när vi blir sambo i min bostadsrätt?
  • Raskask

    Jag tycker att det endast är avgiften till föreningen som ska delas. I ett hus de löpande kostnaderna-värme, sophämtning, el osv.

    Detta eftersom det är din bostadsrätt och även om ni bor där i evigheter har din sambo inte någon rätt till den alls (utom under vissa specifika omständigheter). På samma sätt som om du ägt en villa. Vill man ha hjälp med lånen bör man låta den andra partern köpa in sig i bostaden är min åsikt.

  • Miss Lau

    Avgiften i en bostadsrätt motsvarar ungefär driftskostnaden för en villa (alltså alla dessa löpande kostnader som vatten, sophämtning, sotning etc). Om ni inte alls ska ha gemensam ekonomi utan en strikt uppdelning av mitt och ditt tycker jag det verkar rimligt att dela på avgiften och räntekostnaden för bostaden. Det är ju kostnaderna ni har för boendet.  Men det som gör att boendet kanske ökar i värde som renovering och underhåll tycker jag att du ska betala.

  • Butterscotch
    Miss Lau skrev 2010-10-13 12:58:29 följande:
    Avgiften i en bostadsrätt motsvarar ungefär driftskostnaden för en villa (alltså alla dessa löpande kostnader som vatten, sophämtning, sotning etc). Om ni inte alls ska ha gemensam ekonomi utan en strikt uppdelning av mitt och ditt tycker jag det verkar rimligt att dela på avgiften och räntekostnaden för bostaden. Det är ju kostnaderna ni har för boendet.  Men det som gör att boendet kanske ökar i värde som renovering och underhåll tycker jag att du ska betala.
    jag håller med
  • Little me

    Det som rör bostadsrätten (renovering, lån etc) skall du betala själv. Avgiften delar ni på.
    Då kommer inte din nya sambo heller ha rätt till någon del av bostadsrätten vid säljning, separation eller liknande.

    Alternativt att den nya sambon köper in sig i bostadsrätten, till halva värdet som är idag, då delar ni på allt

  • Pirum

    Jag tycker nog att det är rimligt att se räntorna för lånet som en kostnad för att bo där. Alltså att räntorna plus månadsavgiften delar ni på men att du bekostar renoveringar eller, om han hjälper till att betala, att han skrivs som ägare av motsvarande andel som renoveringsbeloppet utgör av lägenhetens värde. Typ.

  • VVPeter

    Hmmm... tror att jag skrivit samma sak i en annan tråd. Jag tycker nog att räntorna inte ska räknas in om ni ska ha delad ekonomi och du ska äga bostadsrätten. Anledningen är att det räntan ju bara är en kapitalkostnad. Om ni delar på räntorna och du inte amorterar så får ju din sambo betala för att du väljer att ha lån - hade inte jag tyckt var ok om jag var den som skulle flytta in.

    Alternativet - om din sambo tycker att det är bra... är ju att ni kollar vad en motsvarande lägenhet hade kostat som hyresrätt och att din sambo betalar halva det beloppet.

  • Ã…za

    Tack för alla svar! Vi är också inne på att han bör betala halva avg till föreningen samt hälfen av räntan efter ränteavdraget på 30 %. Självklart står jag för allt underhåll och renoveringskostnader.

    Just det med räntan är ju lite knepigt men eftersom jag inte amorterar tycker jag att den är helt kopplad till boendekostnaden. Om jag istället hade haft ett hus, ingen avgift, bara lån, skulle det ju vara lite konstigt att resonera som så att sambon inte ska betala del av räntan. Då hade han ju fått bo helt gratis, eller?

    Att han ska köpa in sig är inget alternativ. Vi har bara varit tillsammans i 3 mån men vissa omständigheter gör att det passar båda perfekt att han flyttar in. Dessutom finns särkullbarn som skulle kunna kräva att jag löste ut dem om något hände min blivande sambo...  Detta skulle vara omöjligt eftersom den stigit dubbelt i värde sedan jag köpte den..

    Däremot kommer vi förmodligen köpa hus om allt funkar bra mellan oss, då ska vi självklart äga hälften var.

    Mycket klurigt det här... vill ju att det ska bli så bra som möjligt. Verkar som räntan är något som många hakar upp sig på. Hade det varit en hyresrätt hade ju fastighetsägarens ränta varit inbakad i hyran och boendekostnaden  mkt högre än den jag har idag eftersom jag köpte lägenheten så rätt..

    Kommentera gärna mera.

  • Filuren83

    För mig är det en självklarhet att man delar på hela boendekostnaden. Avgift, lån, el, försäkring m.m. Däremot renovering av lägenheten det kan ägaren stå för eftersom det görs för att höja värdet.

    Det är inte rättvist att han ska betala hälften av avgiften enbart när du är schysst och låter honom flytta in i din bostadsrätt och därmed få en lägre bostadskostnad jämfört med om han skulle hyra.

  • Ã…za

    Så härligt när man tycker lika! Dessutom är jag och blivande sambon överens om att göra som Filuren skriver men jag vill ändå ventilera lite så att man inte gör fel och får det i "nacken" om saker och ting går snett.
    Tack!

  • VVPeter

    Så länge man är överens så funkar alla fördelningar

    Eftersom jag tyckte att man inte ska dela på räntan tänkte jag förklara hur jag tänker. Jag sitter själv i en bostadsrätt i centrala Stockholm, lånen är lägre än värdet och den har gått upp en del sedan jag köpte den. Om jag skulle snava på kvinnan i mitt liv imorgon och hon flyttar in i övermorgon och vi bestämmer oss för att ha delad ekonomi och att min lägenhet är min så tycker inte jag att hon ska betala en del av min ränta.

    Jag tänker så här:

    Hon kan inte påverka räntekostnaden. Om jag vinner 100 000 på en trisslott om en vecka så kan jag bränna allt på en festkväll med grabbarna, spara på ett konto, köpa aktier eller så kan jag amortera på lånet (jaja, jag kan säkert bjuda henne på en resa också, men om vi nu tittar rent krasst rättviseekonomiskt på detta). Om jag amorterar så sjunker hennes kostnad men inte om jag gör något annat med pengarna.

    Ett exempel: Jag vinner mina 100 000, om vi tittar på Nordeas hemsida idag så kan vi se att om jag exempelvis har räntan bunden i ett år så kostar det 2,48% (listpris). Om jag amorterar dessa 100 000 så sparar min sambo 100000*0, 0248*0,7*0,5 = 868 kr per år. Om jag istället väljer att placera dessa 100 000 på ett fasträntekonto 1 år hos Nordea så får jag 1,75% ränta, d v s jag får 100 000*0,175*0,7= 1225 kr på ett år. Dra bort min halva av räntan (boräntan, eftersom jag inte amorterat) så får vi 1225 - 868 = 357 kr som jag tjänar på ett år... samtidigt som sambon förlorar 868 kr som hon får betala till mig... tycker i alla fall inte jag känns rättvist...

    Det behöver inte handla om en trissvinst... ekvationen stämmer till min fördel i alla lägen där jag kan få en sparränta som är mer än hälften av boräntan... d v s har jag 1000, 5000 eller 10000 över varje månad så är det en bättre affär att spara pengarna på ett konto än att amortera - och den som får betala min vinst är sambon...

    Lägenheten kommer förmodligen fortsätta att stiga i värde. Därför är räntekostnaden lika mycket en investering som en boendekostnad. Jag skulle ju inte be henne vara med och sätta in pengar på ett sparkonto som jag sedan ska äga om vi går skilda vägar... ska hon vara med och betala halva räntan så vore det också rimligt att hon får ta del av halva värdeökningen från och med det hon flyttar in tills vi eventuellt går skilda vägar.

    Någon tycker säkert att "jamen, det är klart man försöker göra det rättvist om man är sambos" och javisst - självklart... så länge man älskar varandra fungerar allt säkert bra, men ska man ha delad ekonomi och var och en ska få göra vad han/hon vill för sina pengar så tycker inte jag att den som äger lägenheten ska kunna göra en vinst på att välja att inte amortera. Ta bort kärleken i ekvationen och tänk istället att du fick erbjudande att flytta in i en lägenhet hos någon du inte kände på dessa villkor... skulle inte du då vilja att denne amorterade så mycket som bara möjligt så att din månadskostnad sjunker? Om denne då inte har någon som helst vinst av att amortera så kan ju vem som helst räkna ut vad som händer.

    Kort sagt, ur ett brutalt ekonomiskt perspektiv så tycker jag inte att man ska dela på räntekostnaden. Jag tror att det bara är ett sätt att garanterat få bråk om pengar framöver. Din räntekostnad stiger ju inte p g a att någon flyttar in hos dig? Om sedan slitaget ökar o s v så kan man ha en överenskommelse om skälig hyra/ersättning - men jag hade inte dragit in räntan i ekvationen.

    Just my two cents worth...

  • sikke

    jag tycker kanske man kan betala lite extra.... om man planerar ett liv ihop. Min tjej flyttade från en skabbig liten etta för 3000 i månaden till mig 103kvm, nybyggt och hon betalar halva avgiften på 6100okr,  alltså 3050kr. Ibland känner jag att varför ska jag betala 8000kr och hon bo mkt finare än vad hon någonsin kunnat för 3000kr, kanske borde hon ta en del av räntorna....

    Bara en tanke!

  • irruz

    jag var själv i den här situationen för lite mer än ett år sedan då jag flyttade in hos min sambo efter en ganska kort tid tillsammans. i vårt fall så betalade jag hela hyran - vilken var relativt låg o billigare än vad jag hade haft innan... sen betalade han lånen på lägenheten o bilen. bilen använde jag oftare än vad han gjorde, och lånet samt räntan på lägenheten var aningen högre än vad jag betalade för hyran.. sen hjälptes vi såklart åt om den ena eller andra av någon anledning hade det sämre med pengar någon månad. 

    jag var jättenöjd med vår lösning!!

  • brainpick

    Dela på dom faktiska kostnaderna. 

    DVS: Avgift till föreningen, Räntekostnader minus 30% skattereduktion, El, Bredband, Hemförsäkring

    Troligtvis blir det väldigt billigt för din sambo iaf, eftersom du enligt egen utsago inte har så mycket lån.

    Eller så tar du ut ungefär som en halv motsvarande hyresrätt skulle kosta och varken mer eller mindre. 

Svar på tråden Hur ska vi fördela boendekostnaden när vi blir sambo i min bostadsrätt?