• Godisunge

Potträna 1,5 åring?

Har en tjej på18 månader som tycker det är kul att kissa å pottan. När vi är hemma låter jag henne ibland gå i bara trosor och så frågar jag med jämna mellan rum on hon vill gå på pottan. Det har gått jätte bra och inget kiss på golvet. När vi är borta eller hon är hemma med pappa har hon blöja på sig men vi frågat ändå om pottan och den senaste veckan är det kanske 5 kisssiga blöjor vi har behövt byta.

Tycker att detta har funkat jätte bra, även om hon inte själv kan säga till än.  
    Jag har inga krav på att hon ska bli blöj fri nu men tycker att det vore skönt både för henne och oss om det går.

Fick däremot ett jätte neggativt bemötande av en bekant. Hon tyckte jag var barnslig som trodde att detta skulle gå men en så liten "dom kan ju inte kontrollera sitt kissande".

Någon som har börjat med potta i samma ålder och har erfarenheter? Tacksam för tips och råd.

• Svar på tråden Potträna 1,5 åring?
  • April barn

Min lillasyster började med potta då, just för att hon själv tyckte det var roligt. Det är ju sköänare för barnen att de slipper kissa/bajsa på sig så varför skulle det vara dumt.... En annan bekants barn var blöjfritt vid 1 år :O , men de accepterades inte på dagis :S, klart hon inte är för liten tycker hon det är kul så är det ju bara bra :)

• Siggan

Jag børjade pottræna på allvar nær dottern var 15-16 månader. Det gick jættebra! Kør på!

en svensk tiger
  • lisadragon

Om hon inte säger till så kanske ni kan lära in ett tecken?!
    Jag knyter båda nävarna och slår dom mot varann, den ena uppifrån och den andra nerifrån samtidigt som jag säger "kissa/bajsa pottan" sen berömmer jag massor. Milia blir alltid glad och lutar sig framåt för torkning :). Hon är 10 månader (hållt på sen 4.5 månads ålder).
     Självklart går det att få dom att använda mindre blöjor, prova tygblöjor om ni bara byter så få blöjor / vecka. Här används tyg och tvättar 2-5 st/dag.

Utnyttja att hon VILL gå på pottan och berömm, det är kul att gå på pottan :).

// Lisa!!

• cattizzz

jag tycker att om barnet vill så själv klart har en bekant vars son blev blöjfri vid 16 månader och det funkade galant så jag tycker att man kan köra på så länge de själva vill min dotter är 2 nu och blöjfri medans min brorsdotter inte är det men alla är inte redo så e det bara min dotter och hennes kusin blev blöjfria samtigt och han är 1 år äldre än henne alla barn är olika men som jag har läst när jag pluggade är att barnens spärr för kisseri brukar inte släppa förens vid 18 månaders ålder men det kan ske tidigare lycka till med blöjfriheten

• Ilena

Jag tycker att du gör helt rätt!!! Kan de kissa och kontrollera det är de ju mogna. Normalt att de börjar koppla ihop detta vid 1,5. Min son började med potta då och det gick upp och ner med den fram tills han blev torr dag som natt vid 2 år och 3 mån. Låt processen ta tid men uppmuntra när hon är motiverad.

• Ilena

Däremot tycker jag absolut inte att beröm hör ihop med potträning. man är inte duktig när man kissar och bajsar!!! Var neutral och säg att kiss och bajs ska vara i pottan och sen häller vi det i toan. INGEN överdriven glädje för detta utan det är något naturligt. Man ger ju inte beröm för att man har ätit mat heller. Sånt ska ju bara göras.

• ninnione

Jag var torr på dagen vid 18 månader o på natten vid 17 månader, något som jag själv ville men mina föräldrar uppmuntrade. Jag sa ssss när jag var kissnödig, lättsagd stavelse som såpass små klarar av att säga. De sa det jämt när jag kissade o sen började jag också säga det.

Hos dagmamman hade jag blöja efterso
    Hon inte var lika uppmärksam på vad jag sa.

• chokladkaffe

Haha den personen är säkert bara avundsjuk. Jag hade tyckt det var jätteskönt att ha en blöjfri vid 18 månader. Min är 20mån men nu känns det rätt att börja, han är lite inne i nån härmningsfas så jag tänker han kan få ha pottan framme och sitta på den när jag går på toa...är det nån smart idé tror ni?

• Godisunge

Tack för possetiva svar.
    Vi kör på, vissa dagar är de tort andra dagar vill hon inte gå på potta å då slipper hon. Har ibland börjat dra i blöjan och säga iss, potta. Å då får man spinga.
    Kissar gärna samtidigt som jag ska på toa, bra men lite krångligt då man ska hålla reda på små händer och försöka torka innan hon springer iväg.

• Helveticas

Min dotter blev blöjfri då.
    Hon är nu nästan 2 år och har varit blöjfri några månader. Går finfint. HOn har blöja på natten men annars klarar hon sig fint. Hon kan säga "kiss" och "bajs" och säger till när hon behöver gå på toa. Ibland glömmer hon sig och då får man påminna henne eller "sätta henne" på pottan.

Löjligt att få såna kommentarer om att det inte skulle gå! självklart beror det på hur intresserad barnet är. En del barn är inte redo eller ett dugg intresserade medan andra är det.

Tycker det låter som om din dotter kommit långt. Kör på!!

Svar på tråden Potträna 1,5 åring?