• Paxvictoria

Ni som har lågt Hb och blivit rek att äta järntillskott?

...vad hade ni för värde när ni blev rek att äta tillskott och hur mycket har Hb-värdet ökat genom att ni ätit järntabletter? El ätit järnrik kost?

Kram R-M

• Svar på tråden Ni som har lågt Hb och blivit rek att äta järntillskott?
  • jelt

Enligt min BM rekommenderas alla gravida som gått över vecka 20 att ta järntabl. Jag började med Niferex varannan dag men fick öka till vaje, då blodvärdet sjuknkit ytterliggare. Ska nu byta till Duroferon pga halsbränna och kraftig sveda i magen av Niferex.

• Tina E

Jag hade 140 första gången hon mätte och för en vecka sedan hade jag 117. Då tyckte barnmorskan att jag skulle äta tillskott. Jag vet inte om det gått upp. Det känns inte så!
    MVH

• Xandi

Hade vid inskrivningen HB-värde 112. Fick direkt rådet att äta 1 st Duroferon om dagen. Vid förra kontrollen hade jag trots detta sjunkit till 105. Nu vill BM att jag ska äta två om dagen och det går väl sisodär....man blir ännu lite konstigare i magen och jag glömmer lätt den på kvällen.
    / Xandi

• Skakis

jag hade 118 när jag skrev in mig och blev då rekommnederad att ta en Niferex om dagen. Ska kolla imorgon om det har gått upp eller inte... känner mig tröttare än tröttast så jag gissar att det fortfarande är rätt lågt

• Upptagen

jag hade 101 när jag blev rekommenderad att ta 2 duroferon om dagen. När jag hade kommit upp till 122 så tyckde min bm att det var jättebra!

• missy

I vecka 20 så sa min bm till mig att börja äta järntabletter.

Sen följde en period då jag inte tog mina tabletter och det syntes verkligen:

131-v 9
    slutade äta i v 24
    120 -v 26
    116 -v28.

nu började jag igen att ta dem dagligen och har nu gått upp till 122.

• Gretchen

Hade 144 vid inskrivningen o åt då bara mittval kvinna.
    Bm sa åt mig att börja äta järntabletter (Niferex) i v16. I vecka 18 när jag kollade hb igen hade det sjunkit till 124 trots att jag käkar järntabletter... Helt OK värde, men jag skulle fortsätta med mina Niferex.

• Mums

Oj vilka olika regler de verkar följa!

Jag hade 124 i v. 11, 124 i v. 19, 118 i v.27 och jag behöver INTE äta tabletter enligt min bm!

• Snorpan1

Jag låg på 90 rätt länge och åt då Niferex, mittval kvinna + att jag drack blutsaft!! Började lägga om min kost och det va då det började gå upp..sista va det på 102 och jag väntar nu på nya svar..så jag tror kosten är väldigt viktig!!!!

• Anni

Jag har klarat mig ifrån järntabletter hela graviditeten och det är först nu i v39 som jag fått sämre värde. Hade 115 på sista bm kollen men jag behöver inte äta järntabletter utan fortsätter med min järnrika mat (och lagar all mat i gjutjärnsgryta).
    Jag blir väldigt dålig av järntabletter och kräks som en tok så min bm tycker att det är bättre att jag får behålla näringen i maten än att öka mitt hb några ynka steg innan förlossningen.

• Cece2

Enligt min bm brukar de börja rekomendera järntabletter då man ligger under 110. Jag hade 149 på inskrivningen och i v 25 hade det sjunkit till 112 så då tyckte hon jag borde börja...efter att ha knaprat Niferex i två veckor hade det sjunkit ytterligare till 109...

• Ledsen

oj...jag hade 116 vid inskrivningen ok enligt min bm men lite i den nedersta kurva för att vara ok, när jag i v 24 var hos bm hade jag 88....nu 2 v senare vet jag inte har ätit 3 Hemofer/dag.....fast jag skall dra ner för jag mår illa har halsbränna och huvudvärk, och enligt min bm kommer detta från järntabl.....så det återstår att se om 2 v när jag skall till bm vad värdena är på då.

• Nela

I v. 25 låg jag på 86!!! Sen började jag äta järntabletter, åt två stycken varje dag och fortfarande har jag problem med mitt hb. Nu är jag i v.37 och har ett hb på 106, vet inte direkt vad det beror på men jag försöker verkligen äta nyttigt...

• Paxvictoria

tack för era svar.
    Jag hade ett värde på 117 & min bm rek mig att äta 2 tab duroferon/dagen.
    Verkar konstigt att alla bm har olika förhållingsätt när det kommer till när man skall äta tillskotten/hur mycket/ vilka tabletter : (

I mammapraktikan står det:
    Kroppen tar lättare upp animaliskt järn än det järn som finns i frukt & grönsaker,så välj gärna en tablett som är gjord direkt på djurblod ex Hemofer el jernbalans.Båda är skonsamma mot magen och ger inte förstoppning, en vanlig bieffekt av järntabletter.

Hur f-n skall man veta vad som är bäst??orkar inte prova mig fram har nog problem med magen som det är : (

• Jexa

jag hade 111 vid inskrivningen och äter järnrik kost och 6 Hemofer/dag
    Jag tålde inte Duroferon därav 6 hemofer/dag (det är mindre järn i hemofer) ska kolla mitt HB i morgon men sist låg det på 100 det spelar ingen roll hur jag gör jag får inte upp värdet.
    Lycka till

• Bolla

Hej. När jag låg på 108 och var så trött att jag lipade så fort någon bad mig om något fick jag börja äta dubbla niferex + blütsaft. Det hjälpte

• jannike23

jag gick ifrån 150 till 112 rasade rätt mycket i hb men sedan fick jag äta niferex och det har ökat (jippi) finns ju inge jobbigare än när man är trött

• Jessie

Jag hade 140 i Hb i vecka 10 och det ansågs vara bra i vecka 18 fick jag järntabletter och då låg hb:et på 123 trots järntabletter hade jag i vecka 25 ett hb på 115 och blev då rekomenderad att även äta folsyra..

Svar på tråden Ni som har lågt Hb och blivit rek att äta järntillskott?