• Nennen sthlm

Orkar inte med min 5-åring!!

Hur har ni det hemma med era 5-åringar?

Jag håller på att bli TOKIG på min!!! Hur ska man göra? Han slåss, sparkas, rivs, svär, tar sönder saker(både sina egna och våra), tjafsar emot, är kaxig och sur!!!

Jag vet faktiskt inte hur jag ska hantera honom längre! det är nästan ohållbart.

Hur är era 5-åringar?

• Svar på tråden Orkar inte med min 5-åring!!
  • Bonanza

Funderade precis på att starta en egen tråd. Sitter här och gråter för att sonen har fått ännu ett vanvettigt utbrott och jag känner att vi faktiskt inte klarar av honom.

• Bonanza
    Bonanza skrev 2010-10-13 18:28:30 följande:
    Funderade precis på att starta en egen tråd. Sitter här och gråter för att sonen har fått ännu ett vanvettigt utbrott och jag känner att vi faktiskt inte klarar av honom.
    Alltså, just när han har de här utbrotten menar jag. I övrigt är han jättefin, väluppfostrad och empatisk: Men han får utbrott som är så hemska att jag börjar få slut på idéer.
  • Bonanza
    nenne med elias skrev 2010-10-13 18:29:29 följande:
    Det är som att läsa mig själv! Hur gammal är er pojke?
    Fyllde fem år i juni. Men har varit lugnare hela sommaren. Å andra sidan är det mycket som har hänt på sistone, han har förlorat sin morfar, ska få ett syskon, har bytt förskoleavdelning. Så jag förstår ju att han behöver ta ut det någonstans. Jag förstår bara inte hur vi ska hantera det hela.
  • Nennen sthlm

Nej jag förstår verkligen det.
    Man känner sig helt maktlös.
    Våran son har också haft "sina utbrott" men det är väldigt väldigt
    sällan nu när han har blivit större. Förut var det otroligt påfrestande.

Det är ju det nu med, det är så mycket bråk hela tiden!!
    om precis allt!

Funderat på att ringa typ familjerådgivning eller något liknande, problemet
    är att man ska ha tid att gå tid också (pendlar 1,30 min åt båda hållen varje dag)

Har du funderat på det?

• Bonanza

Ja, jag har väl tänkt ringa bvc nu vilken dag som helst för att få någon slags hjälp. Det är inte hållbart när vi inte har verktyg för att hantera vårt barn på rätt sätt när han blir sådär arg.

• Den allsmäktige

Ett tips. Uppfostra dem?

• Mammat3

Har ni försökt att prata med honom om allt?? Jag menar hur han känner och så?? Säg typ att det är okej att bli arg men han får gärna berätta varför så ni vet vad det handlar om... Vet inte om det skulle hjälpa ( har ingen 5 åring) men kanske är värt ett försök.

• Nennen sthlm
    Den allsmäktige skrev 2010-10-13 18:42:48 följande:
    Ett tips. Uppfostra dem?
    Du har inga egna barn va?
  • Nennen sthlm
    Mammat3 skrev 2010-10-13 18:43:43 följande:
    Har ni försökt att prata med honom om allt?? Jag menar hur han känner och så?? Säg typ att det är okej att bli arg men han får gärna berätta varför så ni vet vad det handlar om... Vet inte om det skulle hjälpa ( har ingen 5 åring) men kanske är värt ett försök.
    Man pratar ju i de lugna stunderna. och visst, han får ju bli arg, men vi säger att man får gå in på sitt rum då, och kanske vara arg i sängen, eller i lektältet. och det funkar ju bra att prata när han är lugn, men så fort något går emot, har han ju glömt det, eller vägrar göra det.
  • Den allsmäktige
    nenne med elias skrev 2010-10-13 19:16:25 följande:
    Du har inga egna barn va?
    Du är född på 70-talet va? I början av 80 annars.
  • Mammat3

Hur har han reagerat på allt som har hänt? Tänkte om ni vet något specifikt som han har reagerat mest på och bearbeta det menar jag. Svårt det där när man inte vet hur man ska göra. Jag har en 3 åring som är ungefär dom din är och jag har så otroligt svårt att förstå vad som är problemet men jag tror att det är att han har fått syskon så han känner sig lite ensam så jag har mest försökt att bearbeta den biten med olika aktiviteter mm har hjälpt lite. Men dock är de en konstig bit som alltid inträffar när folk är här då blir han som förbytt och gnäller skriker och slåss utan mån anledning händer även när hans pappa är hemma. Ibland kan man faktiskt tänka att barn är som ett skitsvårt pussel där man verkligen får kämpa får att få alla bitar på plats men i slut ändan så är alla möda värt när man ser resultatet :) ja de blev lite konstigt men hoppas du förstod :P

Svar på tråden Orkar inte med min 5-åring!!