• emilias

Vi vill flytta utomlands - men vilket land ska vi välja?

Vi är en familj på fyra (mamma 28 år, pappa 28 år, son 3½ år, son 1 år) som vill testa våra vingar. Först tänkte vi köpa hus här men kände nej vi vill inte låsa oss. Vi vill testa något nytt. Men vi vet inte vart. Vi tänker positivt - barn lär sig språk snabbt. Jag skulle plugga språket i landet vi flyttar till och min sambo kommer att fortsätta med sitt egna företag. Vi har börjat kolla runt och inser;
    - Förskolor i landet verkar svindyrt (runt 4000kr i månaden!!)
    - Kvaliten verkar variera mycket!

Så nu vill jag ha alla tips. Var ska vi flytta?

Vi önskar;
    - Bra förskola där man får LEKA
    - Inte alltför dyr förskola (helst gratis eller lite mindre pengar)
    - Gärna ett land där båda barnen (ålder 1 och 3) har rätt att gå på förskola
    - Land dit det är möjligt att flytta (helst inom EU eller land där det är lätt att få visum trots att vi inte kommer arbeta i landet, iaf inte till en början)
    - De i landet får gärna kunna liiite engelska iaf
    - Gärna (relativt) billigt att bo

Hmm.. ja det är det jag kommer på nu. Hit me! =0)

• Svar på tråden Vi vill flytta utomlands - men vilket land ska vi välja?
  • Londonvibes

Ja du, om du helst vill ha gratis barnomsorg och tycker att 4000 kr i månaden för förskola är svindyrt så är det nog bäst att du stannar i Sverige eftrsom barnomsorgen är subventionerad här.

• pussgurkan86

verkligen svårt att komma på något land till er. barnomsorgen är oftast dyrare utomlands.

• Sessilou

fast det är ju inte EU!

blir nog svårt o hitta billig barnomsorg inom EU.

ni får kanske ändra era krav lite

Less is more=)
  • enmamma

England men inte London.
    Barnomsorg är ett kapitel för sig, bor i USA, betalade  i våras 300 $ veckan för barnomsorg 2 barn ca 20 tim.
    Det är inte många länder där barnomsorgen betalas med skattemedel. Kyrkorna brukar ha barnaktiviteter.
    Hoppas ni hittar ett bra land för er.

• emilias

Hmm.. Ah att det ska vara så dyrt och svårt
    VIll inte alla ha gratis barnomsorg?
    =0)

Letande fortsätter!

enmamma - vi har varit jätteinne på Bournemouth. Men det är dyrt. Blir ca 3500 kr/barn i månaden. Finns ju 15 timmar gratis men det täcker inte mkt om man ska jobba tyvärr. Det jag rent spontant känner är hur
    har alla råd att betala dessa summor i barnomsorg? Är alla som skaffar barn höginkomsttagare..

• banansmoothie
    emilias skrev 2010-10-14 06:44:32 följande:
    Hmm.. Ah att det ska vara så dyrt och svårt
    VIll inte alla ha gratis barnomsorg?
    =0)

Letande fortsätter!

enmamma - vi har varit jätteinne på Bournemouth. Men det är dyrt. Blir ca 3500 kr/barn i månaden. Finns ju 15 timmar gratis men det täcker inte mkt om man ska jobba tyvärr. Det jag rent spontant känner är hur
    har alla råd att betala dessa summor i barnomsorg? Är alla som skaffar barn höginkomsttagare..
    Nej men antingen mamma, pappa eller mor eller farföräldrar brukar stanna hemma med barnen.
  • emilias
    banansmoothie skrev 2010-10-14 06:47:23 följande:
    Nej men antingen mamma, pappa eller mor eller farföräldrar brukar stanna hemma med barnen.
    jo jag har hört att det är vanligt. men om man inte har mor/farföräldrar och en av föräldrarna stannar hemma då förlorar man ju en stor del av familjens inkomst. Och det måste i många fall vara svårt att klara sig ekonomiskt då när jag räknar. Men det är nog bara jag som tycker detta låter så svårt eftersom jag inte är van vid det..
Svar på tråden Vi vill flytta utomlands - men vilket land ska vi välja?