• Sheala

Hysterisk på skötbordet

Hej!

Precis innan jag lade min dotter på 1,5 år ikväll skulle vi byta en bajsblöja. Jag blev faktiskt riktigt orolig! Hon var helt hysterisk och vägrade ligga på rygg på skötbordet. Det var precis som att hon var rädd. Hon lade sig på sidan och klamrade sig fast i skötbordsunderlägget och skrek. Jag försökte lugna henne, visa någon leksak och prata om mobilen ovanför men det var helt kört. Tillsist tog jag upp henne och gick ut ur badrummet. Vi satte oss i köket och pratade om att vi måste byta blöja och tvätta oss. Hon nickade och förstod - men så fort vi närmade oss skötbordet spände hon sig i hela kroppen och började återigen skrika, vrida sig osv. Vi fick tillsist köra ett ståbyte (lätt när det inte är kissblöjor!) och tvätta under kran.

Vad var nu detta?? Vad kan ha hänt? Jag har faktiskt märkt att detta betende trappats upp mer och mer senaste veckorna, men aldrig resulterat i något sådant utbrott som ikväll!

Hon började dagis för 3 veckor sedan, kan det ha något med det att göra? Att hon inte känner sig bekväm med att främmande byter på henne och att det trappats upp därifrån? Kan hon trillat ner från ett skötbord utan att någon sagt något? Hon får nästan babyreflexer och fäller ut armarna åt sidan när jag lägger henne på rygg? Kan hon känna sig förnärmad av att ligga på rygg med benen i vädret? Kanske dags för potta? Eller kan hon ha ont? Hon har varit lite trög i magen de senaste senaste veckorna.

Som sagt, jag blev illa berörd av att se henne så hysterisk... och över en så vardaglig sak som att byta blöja. Har ni varit med om liknande? Någon?

• Svar på tråden Hysterisk på skötbordet
  • pigglet

På många dagis har man höj-ochsänkbara skötbord. Har hon blivit rädd för det kanske?

• pigglet

Fråga personalen om de märkt något, eller om det hänt något runt blöjbytet där.

• Sheala

Höj och sänkbara bord har de inte där i alla fall... Hm! Ja jag måste prata med dem i morgon!

• Twiist3d

Eftersom du inte har märkt av någonting som har hänt hemma,
    så tippar jag också på att det kanske har hänt något på dagis.

• treza

Jag tror bara att det är trots. 
    Jag har en son som är precis likadan och är 1,5 år.
    Jag är hemma med honom och det är nästan bara jag som byter på honom så jag vet att ingenting har hänt honom.
    Det handlar säkert om att hon skall bestämma, hon har väl börjat försöka bestämma om andra saker oxå?
    Flera av mina vänner med barn i samma ålder har samma problem med blöjbyten. Typ alla jag känner med barn i den åldern faktiskt.
    Va jag har förstått så kan man ju få en del problem hemma när dom små börjar på dagis. Det är ju stor omställning för dom och helt säkert påfrestande.
    Jag tror att om du fortsätter att prata med henne och förklara att man måste byta för att annars får man ont i rumpan osv så kommer det ge sig. Det har det iaf gjort för mig o min son.  Nu går han tom till toaletten själv för att byta om man bara förbereder honom och pratar med honom om det innan. 
    Hoppas det löser sig!  =)

• vittra

Varför byter ni inte ståendes? Jag tycker de är för stora för skötbord i den åldern, och många som strular gör det nog för att de börjat ha en egen vilja (inte samma sak som trots! långt ifrån!) och vill kanske helt enkelt inte ligga där längre?

• treza

Ja precis, egen vilja, att dom ska bestämma och testa vad som händer i olika situationer.
    Självklart ska man kompromissa med barnen och hitta lösningar som är bra för båda.
    Men jag tycker verkligen inte att en 1,5 åring ska få bestämma något som man måste göra varje dag bara för att den inte längre vill. Dom flesta 1,5 åringar vill inte borsta tänderna heller men det gör ju inte att man kan strunta i det liksom.  
    Hoppas ni hittar en lösning snabbt =) 

• emelyaus

min slutade vilja ligga stilla på skötbordet när han var 8 månader.. Inte på rygg i alla fall. Nu låter jag han stå på skötbordet med armarna på väggen och tryckandes på lamp-knappen (sjukt störande när man försöker se) så man kan byta. Han står still i alla fall tillräckligt länge för att man ska hinna torka bort allt. Är det mycket blir det handfatet..

• treza
    Trots innebär att man som barn inte gör som föräldern säger utan istället tvärtom, eller bara skriker och helt enkelt vägrar göra något. Trots är inget genomtänkt från barnets sida utan en kraftfull viljeaktion, ett sätt att kolla hur långt man kan gå. Avgörande i trots är hur föräldern agerar säger barnpsykologen Marie Carlsson.

Jag tycker att egen vilja och trots låter ganska likt trots allt =)
Svar på tråden Hysterisk på skötbordet