• Miraeda

Vad behöver man till sitt baby-apotek?

Har fyra veckor kvar till BF (med risk att bebis kommer tidigare) och sitter här och funderar på vad vi ännu inte har köpt...

Vad behöver jag inhandla på tex apoteket för att kunna ta hand om bebis? Tar tacksamt emot tips!

• Svar på tråden Vad behöver man till sitt baby-apotek?
  • Twiist3d

- Näsdroppar (koksaltlösning)
    om man nu inte vill göra egen!  =)
    - Alvedon (men man får inte ge en bebis alvedon förrän den är 2 mån har jag för mig?)
    - Nässug

Det var det enda jag hade! Glad Behövde faktiskt ingenting mer heller =)
    Alvedonen hade jag inte heller behövt. Min dotter sin första feber när
    hon var lite över ett år =) !

• Lena

Vi hade inget och det behövde vi inte heller. Mjölkuppsamlare behövde vi dock snart.

• Tow2Mater

Febertermometer kan ju vara bra att ha och kolla febern med innan man börjar ge Alvedon.

• Småtokig

Alvedon ska inte ges till barn under 3 mån. så det kan man vänta med att köpa. Vi hade ingenting. Dock fick vi precis som Lena köpa en mjölkuppsamlare.

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • Åskan

Ingenting hade vi, men vi fick köpa näsdroppar (för bebisar, renessans) efter bara någon vecka då lillskrutten blev snorig. Sen hade vi nog fått nån idominsalva i reklam också. Det räckte bra under många, många månader.

• JASS

Vår lille fick alvedon redan första timmarna, (han kom med sugklocka) så nog får man ge, även om det är bra att låta bli så långt det går.

Att smörja huden med bröstmjölk funkar finfint, särskilt om den stått över natten så att fettet flutit upp- världens bästa hudkräm!

Nässugen är guld värd! Nässprayen Illiadin är också superbra, men kanske inte direkt från start....
    Och termometer känns ju tryggt, köp en med mjukt "skaft", som går riktigt fort finns på apoteket.

Vi har varvat puder i rumpan med olja och idomin, har funkat. Nu när amningen är slut är Miniderm bra.

Ett annat tips-( som du kanske redan fått) köp massor minihanddukar på IKEA, bra till både byten och kräkaxlar och en massa annat!

• lokisse

ren mandelolja är guld värt bade att göra rent med och att aterfetta efter bad eller tvätt.
    bommul att göra en skitspärr med (man gör en remsa som man lägger i ryggen längs med blöjkanten det hindrar tva av tre mjölkbajs explotioner) och en galltval för dom ganger som det gar at fankens med bajsspärren sa man far ur fläcken.

Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
  • Småtokig
    JASS skrev 2010-10-13 21:04:43 följande:
    Vår lille fick alvedon redan första timmarna, (han kom med sugklocka) så nog får man ge, även om det är bra att låta bli så långt det går.

Att smörja huden med bröstmjölk funkar finfint, särskilt om den stått över natten så att fettet flutit upp- världens bästa hudkräm!

Nässugen är guld värd! Nässprayen Illiadin är också superbra, men kanske inte direkt från start....
    Och termometer känns ju tryggt, köp en med mjukt "skaft", som går riktigt fort finns på apoteket.

Vi har varvat puder i rumpan med olja och idomin, har funkat. Nu när amningen är slut är Miniderm bra.

Ett annat tips-( som du kanske redan fått) köp massor minihanddukar på IKEA, bra till både byten och kräkaxlar och en massa annat!
    Man får ge Alvedon till barn under 3 månader och man fått det ordinerat utav en läkare. Det är iaf det jag har fått berättat för mig utav BVC.
    ♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • Mariohn
    Gurkan skrev 2010-10-13 20:56:50 följande:
    Potatismjöl!
    Det bästa pudret som finns
    Fast idag rekommnderar inte BVC och barnläkare puder som lösning längre eftersom det kan samla sig i kakor och skava.  Dessutom är det sällan man behöver krämer och puder till helt nyfödda. Nyfödda småttingar mår bäst av att lufta
  • carbe

Termometer och inotyolsalva(den bästa av salvor enl mig, finns på Apoteket) Alvedon, amningskupor, barnolja( att ha i badet)

• JASS
    lokisse skrev 2010-10-13 21:14:38 följande:
    ren mandelolja är guld värt bade att göra rent med och att aterfetta efter bad eller tvätt.
    bommul att göra en skitspärr med (man gör en remsa som man lägger i ryggen längs med blöjkanten det hindrar tva av tre mjölkbajs explotioner) och en galltval för dom ganger som det gar at fankens med bajsspärren sa man far ur fläcken.
    Bommolspärr ska jag lägga på minnet!
    Småtokig skrev 2010-10-13 21:15:49 följande:
    Man får ge Alvedon till barn under 3 månader och man fått det ordinerat utav en läkare. Det är iaf det jag har fått berättat för mig utav BVC.
    Säkert rätt!
  • Twiist3d
    carbe skrev 2010-10-13 21:19:24 följande:
    Termometer och inotyolsalva(den bästa av salvor enl mig, finns på Apoteket) Alvedon, amningskupor, barnolja( att ha i badet)
    Amningkupor måste man änna ha om man ammar!
    En gång så glömde jag ta med mig amningkupor. Fick dela på dotterns blöja.
    INTE så bekvämt kan jag lova Tungan ute Men dom fungerade iallafall! Ha ha
Svar på tråden Vad behöver man till sitt baby-apotek?