Vad räknas som nära anhörig?
Ska på min mormors begravning och undrar om man får en betaldsemesterdag p g a detta?! Jag är förskollärare och medlem i Lärarförbundet, någon som vet?
Ska på min mormors begravning och undrar om man får en betaldsemesterdag p g a detta?! Jag är förskollärare och medlem i Lärarförbundet, någon som vet?
Tror att det ska lösa sig för dig! När min sambos farmor gick bort jobbade han på skola och han fick ersättning för de två dagar han var borta (dödsfall+begravning). Det ska nog ordna sig, prata med din chef, du skall inte ens behöva oroa dig för det här tycker jag, du har nog annat att tänka på. Kram
Beklagar sorgen. Om facken räknar nära anhörig lika så kan du få betalt denna dag. Jag arbetar statligt och fick betalt den dagen det var begravning för min lilla mormor.
Beklagar sorgen. Om facken räknar nära anhörig lika så kan du få betalt denna dag. Jag arbetar statligt och fick betalt den dagen det var begravning för min lilla mormor.
jaa morförälder och farförälder räknas som nära anhörig
Du får vara ledigt med fullt betalt, alltså en EA-dag (Enskild Angelägenhet).
Beklagar sorgen. Jag fick ledigt med bibehållen lön för att gå på begravning då min brorson skulle begravas. ...visst borde mormor räknas som nära anhörig? Fast jag vet inte säkert.
Det ska framgå i kollektivavtalet, vad som är nära anhörig.
Tack för alla svar! Det var som ni säger, mormor räknas som nära anhörig!