• Pajsarn

Vad räknas som nära anhörig?

Ska på min mormors begravning och undrar om man får en  betaldsemesterdag p g  a detta?! Jag är förskollärare och medlem i Lärarförbundet, någon som vet?

• Svar på tråden Vad räknas som nära anhörig?
  • systertillknorr

Tror att det ska lösa sig för dig! När min sambos farmor gick bort jobbade han på skola och han fick ersättning för de två dagar han var borta (dödsfall+begravning). Det ska nog ordna sig, prata med din chef, du skall inte ens behöva oroa dig för det här tycker jag, du har nog annat att tänka på. Kram

• Vickan I

Beklagar sorgen. Om facken räknar nära anhörig lika så kan du få betalt denna dag. Jag arbetar statligt och fick betalt den dagen det var begravning för min lilla mormor.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Pajsarn
    systertillknorr skrev 2010-10-13 21:40:35 följande:
    Tror att det ska lösa sig för dig! När min sambos farmor gick bort jobbade han på skola och han fick ersättning för de två dagar han var borta (dödsfall+begravning). Det ska nog ordna sig, prata med din chef, du skall inte ens behöva oroa dig för det här tycker jag, du har nog annat att tänka på. Kram
    Tack för svaret och omtanken. Jag är faktiskt inte alls orolig, jag kommer att vara ledig den dagen på ett eller annat sätt. Jag funderade bara på om det är en "rättighet" man har?! Får helt enkelt kolla upp med min arbetsgivare.
  • Pajsarn
    Vickan I skrev 2010-10-13 21:43:30 följande:

Beklagar sorgen. Om facken räknar nära anhörig lika så kan du få betalt denna dag. Jag arbetar statligt och fick betalt den dagen det var begravning för min lilla mormor.

Tror att det skiljer sig mellan facken....får kolla upp i morgon. Tack
  • Jiinii

jaa morförälder och farförälder räknas som nära anhörig

• cloudberry79

Du får vara ledigt med fullt betalt, alltså en EA-dag (Enskild Angelägenhet).

If you love me - please don't feed me!
  • FasterK

Beklagar sorgen. Jag fick ledigt med bibehållen lön för att gå på begravning då min brorson skulle begravas. ...visst borde mormor räknas som nära anhörig? Fast jag vet inte säkert.  

• Tecken

Det ska framgå i kollektivavtalet, vad som är nära anhörig.

• Tr0ust
    Pajsarn skrev 2010-10-13 21:32:31 följande:
    Ska på min mormors begravning och undrar om man får en  betaldsemesterdag p g  a detta?! Jag är förskollärare och medlem i Lärarförbundet, någon som vet?
    Ja det får du! Jag läste nyss i mina jobbpapper vad som gällde när det va sånt.

Mormor är en nära anhörig, och du kommer att få betalt!

Beklagar sorgen!
  • Pajsarn

Tack för alla svar! Det var som ni säger, mormor räknas som nära anhörig!

Svar på tråden Vad räknas som nära anhörig?