• Anonym

Treo+ipren?Vad pratade hon om?

Då jag har en inflammerad pulpa(?) så pratade jag med tandläkaren idag som inte hade akuttider. Läkaren var av utländsk härkomst och var den enda som hade någorlunda snabba tider att få. Men till saken. När jag sa att alvedon och ipren inte hjälpte ett smack, sa hon att jag skulle ta treo+ipren (?) ?? Jag hade som sagt svårt att förstå henne riktigt och har inte vågat ta ngt av det ännu utan har tagit alvedon (panodil och burana) som då inte har hjälpt..

Vad jag har i bakhuvudet så ska man inte blanda dessa 2?? Någon medicinskt kunnig?

• Svar på tråden Treo+ipren?Vad pratade hon om?
  • Tattyn

Nu är jag inte särskilt medicinskt kunnig så jag kan ha fel, men alvedon och ipren är väl båda samma huvudsubstans och då blir det ingen bättre (eller sämre för den delen) verkan om du tar båda, däremot 2 preparat med olika huvudsubstanser ger en bättre effekt, men bör inte överdoseras, dvs inte användas under för lång period.

• Anonym
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2010-10-13 21:56:42 följande:
    Ring till sjukvårds upplysningen och få rätt råd.
    javisst kan jag det men det är över 1,5 timmars kö dit..
  • Anonym (KA)

Jag är inte heller särskilt kunnig, men då de innehåller två olika verksamma substanser så bör de gå att kombinera. Alvedon = paracetramol, Ipren = ibuprofen.

• Anonym

Nu menade jag inte alvedon+ipren att kombinera. Utan treo och ipren att kombinera...står i ts

• Anonym (KA)
    Anonym skrev 2010-10-13 22:06:26 följande:
    Nu menade jag inte alvedon+ipren att kombinera. Utan treo och ipren att kombinera...står i ts
    Samma där: Två olika verksamma substanser (ibuprofen och ASA), så det bör funka. OBS: Treo är inte snällt mot magen! Jag hade satsat på Alvedon och Ipren istället.
  • Anonym
    Anonym (KA) skrev 2010-10-13 22:07:59 följande:
    Samma där: Två olika verksamma substanser (ibuprofen och ASA), så det bör funka. OBS: Treo är inte snällt mot magen! Jag hade satsat på Alvedon och Ipren istället.
    Jag har provat det men det har inte hjälpt ett dugg. Tog 2 panodil+ ipren 400mg utan resultat.
  • Anonym
    Virriga Vera skrev 2010-10-13 22:08:18 följande:
    Ja har fått det rekomenderat av läkare att ta en ipren och 1 treo.
    ok var bara orolig att bli förgiftad...
  • Anonym

Läste i fass att acetylsalicylsyra ska undvikas tillsammans med ipren..

• Magnolia79

Hej! Treo och Ipren innehåller liknande substanser och bör därför inte kombineras. Däremot går det bra att kombinera Treo o Alvedon eller kombinera alvedon och Ipren. Ta 1000 mg (2 tabletter Alvedon vid varje dostillfälle) 1 tablett brukar inte hjälpa om man har mycket ont.
    Tandvärk är ofta besvärligt så ibland behövs något starkare receptbelagt.

Jag är farmaceut

• Anonym
    Magnolia79 skrev 2010-10-13 22:24:52 följande:
    Hej! Treo och Ipren innehåller liknande substanser och bör därför inte kombineras. Däremot går det bra att kombinera Treo o Alvedon eller kombinera alvedon och Ipren. Ta 1000 mg (2 tabletter Alvedon vid varje dostillfälle) 1 tablett brukar inte hjälpa om man har mycket ont.
    Tandvärk är ofta besvärligt så ibland behövs något starkare receptbelagt.

Jag är farmaceut
    Tack så mkt! Jag tog nu 2 alvedon (tar alltid 2) och en ipren fast det inte har hjälpt tidigare
Svar på tråden Treo+ipren?Vad pratade hon om?