Anonym (Mira) skrev 2010-10-13 22:24:04 följande:
Hur ska jag göra för att få en vettig dialog med honom? Det här har varit ett återkommande problem hos oss. Jag har fått honom att sluta dricka starksprit, för då blev han rejält otrevlig... men det var många bråk innan han kom till det.
Han har klara tendenser att dra iväg i konsumtion under sommar och storhelger, och sen hänger det med. I Helgen sa jag att jag var så glad för att vi hade kunnat ha vin kvar, så man bara kunde ta ett halvt glas utan att man känner att hela måste tömmas.....
Han sa att han inte var påverkad men jag märkte det direkt när jag kom upp efter nattningen. JAg tog diskussion med honom, och då säger han att "han kan ha överseeende med mitt beteende." han blir väldigt arrogant, och vägrar erkänna att han har fel....
Jag tror han har lite hemliga gömmor med alkohol, som han kan ta av. Har du några tips på hur man upptäcker sånt här, hur man kan prata med honom ????? Jag vill verkligen inte leva på det sättet att han ska dricka för mycket, jag HATAR det! Men han skyller bara på att "det där är din bakgrund" bara för att min pappa har druckit för mycket under uppväxten....
Jag ska citera Benny Haag: "Man ska aldrig leva med en som har alkoholproblem!" Vare sig det är man/fru, någon i familjen eller vän.
Eftersom du tror att han har hemliga gömmor, så kan det mycket väl vara så.
Men ställ han mot väggen!!
- Fråga han hur mycket han egentligen dricker.
- Säg sen att du tolerarar att han dricker (t.ex) max en dag och det på helgen!
Och att han inte är full inför barnen!
Vad säger han då tror du?
Mitt barn har sett mig full
EN gång. Och jag kommer att ha ångest i
hela mitt liv för det.
Om det är så att han missbrukar alkohol (det är mycket svårt för mig att veta, men
om)
så kan detta spåra ur ganska mycket och rejält!
Prata med han omedelbart! Ställ han mot väggen.
Om han vägrar prata om det, så döljder han något.
Och eftersom han döljer något,
då är det dags att skaffa hjälp!