• Anonym (Mira)

Okej att dricka en halv flaska vin +starköl på en veckodag?

Min karl har inget "ölsinne" . Ikväll visade det sig att han fått i sig en starköl när han var själv med vår tvååring, plus att han när jag nattade henne drack en halv flaska vin.

Jag tycker det är mycket, jag tycker illa om det för han stinker sedan när vi ska sova tillsammans. Jag tycker att han blir så annorlunda och lätt otrevlig när han fått i sig alkohol.....

Hur tänker ni runt det här? Är jag larvig? 

• Svar på tråden Okej att dricka en halv flaska vin +starköl på en veckodag?
  • Anonym (Mira)

puffar tråden här!

• Anonym (na)

Jag tycker att det är mycket.
    Är nykter alkoholist så jag skulle verkligen inte tolererat det om det hade hänt i min familj!

• Anonym (Mira)
    Anonym (na) skrev 2010-10-13 22:17:52 följande:

Jag tycker att det är mycket.
    Är nykter alkoholist så jag skulle verkligen inte tolererat det om det hade hänt i min familj!

Hur ska jag göra för att få en vettig dialog med honom? Det här har varit ett återkommande problem hos oss. Jag har fått honom att sluta dricka starksprit, för då blev han rejält otrevlig... men det var många bråk innan han kom till det.

Han har klara tendenser att dra iväg i konsumtion under sommar och storhelger, och sen hänger det med. I Helgen sa jag att jag var så glad för att vi hade kunnat ha vin kvar, så man bara kunde ta ett halvt glas utan att man känner att hela måste tömmas......

Han sa att han inte var påverkad men jag märkte det direkt när jag kom upp efter nattningen. JAg tog diskussion med honom, och då säger han att "han kan ha överseeende med mitt beteende." han blir väldigt arrogant, och vägrar erkänna att han har fel....

Jag tror han har lite hemliga gömmor med alkohol, som han kan ta av. Har du några tips på hur man upptäcker sånt här, hur man kan prata med honom ????? Jag vill verkligen inte leva på det sättet att han ska dricka för mycket, jag HATAR det! Men han skyller bara på att "det där är din bakgrund" bara för att min pappa har druckit för mycket under uppväxten.... 
  • teha

Beror på tycker jag. Händer det ofta? Eller var det bara ikväll? Ska han jobba imorgon eller är han ledig? Starkölen tycker jag ändå låter okej, men vinet också var mycket tycker jag. Min man kan ta sig en öl någon gång på en veckodag om han ska iväg och jobba dagen efter, men det är inte ofta. Då brukar det oftast isåfall bli till en fotbollsmatch, sedan är det inte heller ofta det blir starköl utan en 2,8 istället.

****Filippa född maj-03 och Vilmer född mars-09. Nr 3 beräknad till Feb-11****
  • Anonym (Mira)
    teha skrev 2010-10-13 22:27:10 följande:
    Beror på tycker jag. Händer det ofta? Eller var det bara ikväll? Ska han jobba imorgon eller är han ledig? Starkölen tycker jag ändå låter okej, men vinet också var mycket tycker jag. Min man kan ta sig en öl någon gång på en veckodag om han ska iväg och jobba dagen efter, men det är inte ofta. Då brukar det oftast isåfall bli till en fotbollsmatch, sedan är det inte heller ofta det blir starköl utan en 2,8 istället.
    Ja ska faktiskt börja hålla koll på hur ofta det här sker, jag tycker det är för ofta ! Det du beskriver skulle jag tycka vara hELT ok!
  • Anonym (na)
    Anonym (Mira) skrev 2010-10-13 22:24:04 följande:
    Hur ska jag göra för att få en vettig dialog med honom? Det här har varit ett återkommande problem hos oss. Jag har fått honom att sluta dricka starksprit, för då blev han rejält otrevlig... men det var många bråk innan han kom till det.

Han har klara tendenser att dra iväg i konsumtion under sommar och storhelger, och sen hänger det med. I Helgen sa jag att jag var så glad för att vi hade kunnat ha vin kvar, så man bara kunde ta ett halvt glas utan att man känner att hela måste tömmas.....

Han sa att han inte var påverkad men jag märkte det direkt när jag kom upp efter nattningen. JAg tog diskussion med honom, och då säger han att "han kan ha överseeende med mitt beteende." han blir väldigt arrogant, och vägrar erkänna att han har fel....

Jag tror han har lite hemliga gömmor med alkohol, som han kan ta av. Har du några tips på hur man upptäcker sånt här, hur man kan prata med honom ????? Jag vill verkligen inte leva på det sättet att han ska dricka för mycket, jag HATAR det! Men han skyller bara på att "det där är din bakgrund" bara för att min pappa har druckit för mycket under uppväxten.... 
    Jag ska citera Benny Haag: "Man ska aldrig leva med en som har alkoholproblem!" Vare sig det är man/fru, någon i familjen eller vän.

Eftersom du tror att han har hemliga gömmor, så kan det mycket väl vara så.
    Men ställ han mot väggen!!

- Fråga han hur mycket han egentligen dricker.
    - Säg sen att du tolerarar att han dricker (t.ex) max en dag och det på helgen!
    Och att han inte är full inför barnen!

Vad säger han då tror du?

Mitt barn har sett mig full EN gång. Och jag kommer att ha ångest i hela mitt liv för det.
    Om det är så att han missbrukar alkohol (det är mycket svårt för mig att veta, men om)
    så kan detta spåra ur ganska mycket och rejält!

Prata med han omedelbart! Ställ han mot väggen.
    Om han vägrar prata om det, så döljder han något.
    Och eftersom han döljer något, då är det dags att skaffa hjälp!
  • Anonym

Jag är en till nykter alkoholist. Jag vill inte ens ha alkohol i mitt hem, men för en som inte har problem med alkohol så behöver det inte vara för mycket så länge det inte är en vana. Däremot tycker jag att det är lite konstigt att han är onykter med ert barn.

• Anonym

jag tycker inte det är mycket. min sambo kan lätt dricka en hel flaska vin en fredag (eller vilken dag som helst) men inte varje dag såklart. beror ju på hur ofta detta händer. En gång i veckan tycker inte jag är nåt. Eller ta halva flaskan en måndag och nästa halva en tisdag eller så tycker inte jag är mycket

• Anonym (Ragatan)

Om han dricker så här var och varannan dag så är det inte särskilt okej men gör han det typ en tisdag en gång i månaden så är det inget att gå i taket för.

• idiblon yes

Nån gång ibland? Helt ok.

Ofta och regelbundet? INTE ok.

FL är guld.
Svar på tråden Okej att dricka en halv flaska vin +starköl på en veckodag?