• rosa älvan

förslag på mingel mat till tusen och en natt tema:-)

Hej,

vi ska ha fest med tusen och en natt tema och jag tänkte höra om det är någon som har förslag på vad man kan ha som mingel mat.
    Jag har redan tänkt mig ett stort fruktfat med vindruvor, granatäpple, fikon och dadlar mm. Jag kommer att göra massor av godis typ tryfflar, kola, fudge osv (inte så tusen och en natt insprerat kanske men gott) men det vore kul med förslag på annat som kanske kunde passa.

• Svar på tråden förslag på mingel mat till tusen och en natt tema:-)
  • sevgilim

Är det mat eller snask du är ute efter?

Baklava är ju v'ldigt "tusen och en natt" tycker jag.

• rosa älvan

gärna både och och kanske nåt bra förslag på dryck både med och utan alkohol.
    Baklava såklart, måste kolla upp recept på det. Tack!

• sweetpea

Libanesisk mat, förstås! Vinbladsdolmar, köfte, kycklingspett, olika röror typ mhmara, hommous, baba banoush, gott bröd, sådana där små zucchinibollar med fetaost (mucver tror jag att det heter), filodegscigarrer med fetaost eller köttfärs. 

• rosa älvan

tack! Kycklingspett, köfte och hommus att jag inte tänkte på det!

Fler tips någon? Vad ska man bjuda på för dricka?

• Maax

Daddlar som du fyller med fetaost och lindar en baconskiva runt och sen steker.
    Veg-alt; hoppa över bacon och stekning.. 

• Maax

Druvjuice som man blandar med Russian är ett supergott alkoholfritt alternativ.

• rosa älvan

tack för bra tips. Festen blir till första advent men jag gillar att planera i förväg.
    undrar bara om det blir helgalet att servera glögg. det är ju trots allt en julfest.

men mina tankar går såhär:

överdådiga fruktfat med clementiner, fikon, druvor, passionsfrukt, granatäpple och dadlar.
    baklava och en massa hemgjorda tryfflar, kolor och knäck.
    olika nötter och torkad frukt.
    kycklingspett och färsspett m ett gäng olika röror, bröd, fyllda dadlar
    de här filodegscigarrerna lät gott.

jag funderar över pumpapaj fast jag vet att det är amerikanskt men det är ju så gott och kryddorna man har i känns ju som om de hör hemma.
    Att dricka funderar jag över vin, glögg, druvjuice m russian lät gott.

ska fundera över mer men det kanske räcker ganska bra.

• sevgilim

Ja, det låter perfekt! Vilken tid ska vi komma?

Nu har jag också blivit sugen på adeventskalas. Det gör väl inget om jag snot idén

• Selma1966

Glögg låter först fel... Men så minns man att kryddat vin druckits i många länder i årtusenden. Har varit ett bra sätt att förbättra dåligt vin. Själv brukar jag göra en egen variant med äppelmust, calvados, vodka, kanel, kardemummakärnor, anisstjärnor, apelsinskivor eller äppelskivor och sötat med honung eller råsocker. Spritsorterna är valfria och kan hoppas över helt för alkoholfritt alternativ. Kryddor, socker och must kan gärna kokas ihop lite i förväg så värmer man lite med alkoholen vid servering. Det är kanske inte tusen och en natt original... Men kryddorna tror jag passar in, är lite av en nyhet för alla, trevlig variation mot glögg samt vi serverar det alltid i små glas vi köpt för billig penning på Rusta för många år sen dekorerat i blått och guld (mer tusen och en natt än jul). Man gör som man själv känner för.

• rosa älvan

det lät spännande, har du något recept eller hur mycket ska jag ta av varje ingrediens? Är det färsk äppelmust (råmust ) du menar?

sevgilim:sno idén du

Svar på tråden förslag på mingel mat till tusen och en natt tema:-)