• Längtar efter barn

    Prematur och barnförsäkring?

    Är det någon här som har fått en barnförsäkring på erat prematurbarn?


    Vi kunde inte teckna hos trygghansa för att dottern vägde mindre än 1300gram vid födseln enligt 2 st på telefonen. Den informationen står ju inte någonstans hos något försäkringsbolag. Hur fan gör vi nu?

    Hur har ni gjort??

  • Svar på tråden Prematur och barnförsäkring?
  • mina12

    Det finns en hel del trådar längre bak i tiden, där det diskuteras försäkring för prematura barn. Det beror nog på hur liten ert barn var vid födseln. Försäkringsbolagen gör ju lite olika och de säger att man ska återkomma efter en viss ålder. Olycksfallsförsäkring borde du kunna tecka, men i övrigt kan det nog bli motstånd...

  • Beautibaux

    Nix, inget försäkringsbolag vill försäkra vår dotter som kom i vecka 33. Och då har vi ändå försökt med flera olika.. I vårat fall hänvisar de till allvarlig graviditetskomplikation, dramatisk förlossning samt "hälsoproblem i nyföddhetsperioden" som det så fint kallas.. Vi är "välkomna med ny ansökan" när hon blivit äldre.

  • Favvo

    Vår dotter kom i v 35+5 o det var inget problem att försäkra henne...

  • Written Fiction

    Det är en kamp i sig. Jag vet att det sitter människor runt om  nu som strider mot försäkringsbolagen.

    Är du medlem i ett fack kan du medförsäkra där, inget medicinskt underlag krävs. dock täcker den sällan lika mycket.
    Du kan försäkra utomlands. Finns oberoende bolag i sverige som hjälper familjer att skräddarsy försäkringar. Att det är utomlands gör absolut ingen skillnad. Tex england har inte alls samma regler som vi har på sveriges försäkringsbolag.

    Bolagen går på vikt, typ av förlossning och eventuella medicinska avvikelser eller vad dom säger "komplikationer vid födsel) Syrebrist, hjärnblödningar, sjuka lungor ductusoperationer är bara en bråkdel av det som bolagen pekar på när dom nekar.
    Vikten är också något dom står fast vid.
    Kämpa på säger jag bara.

    Lycka till!

  • Kazeer

    Länsförsäkringar har vägrat att försäkra mina barn, födda i vecka 36+3 (2095 g) och vecka 35+3 (1510 g).

    Äldsta barnets ansökan omprövades vid ett års ålder och då beviljades försäkringen. Yngsta barnets ansökan ska omprövas vid 18 månaders ålder.

    När vi fick avslag på andra barnets ansökan, så vände jag mig till försäkringsbolaget If, som beviljade honom en försäkring.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Längtar efter barn

    min dotter föddes i vecka 28+6 och vägde 1083gram. hon hade bara cpup i 3 dagar sen har hon andats helt själv..

    ingen annan som vet om något försäkringsbolag?

  • Kazeer
    Längtar efter barn skrev 2010-10-15 12:07:28 följande:
    min dotter föddes i vecka 28+6 och vägde 1083gram. hon hade bara cpup i 3 dagar sen har hon andats helt själv..

    ingen annan som vet om något försäkringsbolag?
    Pröva att skicka in ansökningar till fler/alla bolag. Det värsta som kan hända är att du får avslag från alla. Men kanske någon godkänner. Det du också kan göra, som jag har hört att andra prematurföräldrar har gjort, är att be läkaren på neonatalavdelningen skriva ett brev, som du bifogar ansökan. Då har försäkringsbolaget mer att gå på än bara journalanteckningarna, som de begär in.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • pingstlilja

    De flesta prematura barn får försäkras via föräldrarnas fack.

  • Written Fiction
    pingstlilja skrev 2010-10-15 13:25:58 följande:
    De flesta prematura barn får försäkras via föräldrarnas fack.
    alla barn får försäkras via facket, medförsäkran. Ingen hälsodeklaration krävs. Men som tidigare nämnt täcker inte den lika mycket.
  • FrökenLinnéa

    Jag har försäkrat Lova via min arbetsförsäkring, Lärarförsäkringar och det va inte några problem! Hon är född i v 26+5. Men tydligen så ska man då behöva va lärare för att få försäkra sitt prematura barn!

Svar på tråden Prematur och barnförsäkring?