• Kay T

Vattkoppor två gånger?

Kan man få vattkoppor två gånger? Jag trodde bara man fick det en gång, sen var man immun, men nu går det vattkoppor på dagis och dottern har blivit prickig på magen. Hon hade vattkoppor för två år sedan (och det var garanterat vattkoppor den gången) så det borde ju inte vara det den här gången. Eller?
    Någon som råkat ut för samma sak?

• Svar på tråden Vattkoppor två gånger?
  • solskina

Nej det sägs att man bara får det en gång.
    Men man kan få bältros av det och det är värre än vattkoppor. Då sitter dom på magen runt som ett bälte typ.

• Enyana

Om man haft väldigt lite koppor så kan man få det igen har jag hört...även fast man i de allra flesta fall bara får det en gång.
    Vattkoppssmitta ger dock inte bältros eftersom man måste ha haft vattkoppor tidigare och bältrosen blossar upp om man har dåligt immunförsvar av vilken anledning som helst. Dessutom drabbar det oftast äldre personer, även om barn också kan få det (ovanligt) och gör väldigt ont eftersom viruset sitter i nerverna.

• Belleles

Min äldsta har haft det 2 ggr. Första gången fick han dock bara 2 prickar och sen tog det ca 5 år innan han fick det på "riktigt"

Svar på tråden Vattkoppor två gånger?