• aster

Tips på en ny spis, och är den gamla verkligen trasig?

På senaste tiden har jag märkt att det har blivit så himla varmt i köket när jag lagar mat. Nu har jag insett att när jag använder ugnen så blir emaljen mellan plattorna väldigt varm. Nästan brännhet. Jag tror inte det har varit så här i flera år. Spisen är en gammal klassiker från 2001 med gjutjärnsplattor.

Är det nån som kan förklara hur den gått sönder.
    Om inte annat med tanke på elräkningen måste vi väl skaffa en ny spis+ugn. Ngn som har ett bra tips?

• Svar på tråden Tips på en ny spis, och är den gamla verkligen trasig?
  • aster

Det är ju många här på FL-som gör om sina kök. Vilka spisar tycker ni är bra?

• aster

Okej, det var kanske litet tråkigt med en fråga om spisar. Önskar att det var mer drag i Hem & Hushåll. Nu märker jag att emaljen blir superhet när jag använder en viss platta. 

Kommer väl köpa en ny spis till slut, kan en spis vara mer eller mindre bra egentligen, bara den fungerar? 

• SeTa

Så himla tråkigt att bara fråga om spis! Fråga vad du ska sätta in för spis efter att du har blåst ut hela köket och satt in ett nytt från IKEA istället.

Här i min stad finns det företag som reparerar spisar för att sedan sälja vidare till en billig peng. Din spis går säkert att laga om det är så att du inte har lust att lägga ut tusentals kronor på en ny.

Det su bör fundera över vid köp av ny är väl vad du vill ha för slags spis. Själv struntar jag i plattorna men skulle inte vilja vara utan min varmluftsugn.

• aster

Tack för svar!

Ja, varmluftsugn är ganska bra, va?
    Jag bakar mycket och har förstått att man kan ha två plåtar inne samtidigt med varmluftsugn, låter bra. Men är ganska dyrt kanske?

Jag har märkt att glaseramikhällar är känsliga för fastbränt och skrap, så det funkar inte i min familj där vi bara bränner fast och repar dagarna i ända.

Induktionshäll kostar typ 14 000 och det är för mycket.

Den gamla spisen är så himla sliten att jag inte vill lägga ner pengar på den.

Det lutar alltså åt en tråkspis med vanliga plattor. Jag har sett att det finns såna med ett skåp på högkant för plåtar. Det sväljer en del av ugnen, men eftersom vi ska ha 70 cm bredd kanske det är värt det?

• SeTa

Varmluft är superbra om man bakar eller gör middagar med mycket ugnsbakat. Precis som du säger kan man trava flera plåtar på varandra och ändå blir det jämnt tillagat.
    Ligger på 2-3000 mer än en vanlig (tror jag).

Annars har jag tyvär noll koll. Så med skåp vid sidan av eller inte kan jag varken säga bu eller bä. Jag har alla mina plåtar i underskåpet på spisen.

Lycka till i spisdjungeln!

• garib

Det galler ocksa att  elledningarna tal  okad belastning .

• sommar2001

LIte sen nu men svarar ändå.

Vad som är fel är lite svårt att svara på men den verkar vara lite väl ny för att behöva slängas ut. Kanske bara en platta som håller på att gå sönder. Kostar ca 300-700 kr beroende på storlek.

Ska du ha varmluft ska du kolla noga på vilken typ av funktioner den har. Finns varianter som inte borde få kallas varmluft sen finns det riktigt bra.
    Ska du ha 70 cm så finns det väl bara Bosch, Siemens och Cylinda, Upo som har sidoskåp för plåtarna. Å andra sidan så har alla enkelugnar låda där man annars kan förvara plåtarna. Ugnen blir dock inte bredare, bara med isolering.
    Själv så tycker jag att man får mest spis för pengarna hos Gorenje men då har de inte 70 cm.
    Gällande glashäll eller vanliga plattor säger jag häll. Sköter man den rätt med rätt typ av rengöringsmedel och använder skrapa så håller de sig snygga. De är gjorda för att användas och tål ganska mycket innan de blir repiga eller går sönder.

Gällande elen är det bra om ni kollar vad ni ska ha. 1 (1 fas 230v) eller 3 (3 fas 380v) säkringar till spisen.
    på 70 cm skulle jag säka Electrolux antingen EKC70052 som är en enkel variant med varmluft eller EKC70405W som förutom varmluft är utrustad med matlagningstermometer. Snyggare design och 3 glas i luckan. Båda varianterna är superenkla att rengöra mellan glasen i luckan.

• aster

Tack för svar!
    Visst sväljer ett sidoskåp en del av ugnsvolymen?

gransbygden.se/produkter.php

I övrigt tycker jag spisen ovan verkar bra. Från Bosch, energi klass A, billig. Vad mer kan man önska? 

Jag har hälsat på i två hem med glaskeramikhäll, tyvårr måste jag säga att efter pannkaksstekning och pasta som kokat över så såg inte hällarna tip top ut. Våran familj sliter otroligt på allt, så jag tror inte glaskeramik funkar för oss.

Jag vet inte vilken sorts uttag vi har till spisen. I proppskåpet står det elspis 3x4 mm2.  På åspisen står det inte, jag förstår att jag måste dra ut den och kolla.

Tar gärna emot mer råd!
    Alla inköp är långa processer för mig. 

• sommar2001

Ja det är ju så enkelt det kan bli och vill du inte ha varmluft eller andra funktionet  finns det så mycket annat roligt att lägga pengarna på. Det är den billigaste spisen som jag vet finns på marknaden.
    Det är svårt att misslyckas med en helt vanlig spis så du kan inte bli missnöjd i alla fall.
    Idag har de flesta 70 cm spisar samma ugnsvolym som motvarande spis i 60 cm så nej, ugnen blir inte mindre för att det är skåp på sidan. Sen kan du ju ha en 70 spis idag med bredare ugn än de har idag.

Gällande glashällaar så har de små små "hål"/porer i glaset. Så små så det inte syns och om man inte sköter dom på rätt sätt, med rätt typ av rengöringsmedel så blir de snabbt fula och i princip omöjligt att få rent sen. Sen är det många som använder kokkärl med aluminium botten och dä kan det också bli fula märken som inte går att få bort.

• aster

www.tretti.se/vitvaror/spisar/spisar-med-plattor/bosch-hsl-722bss

Ser nu att när tretti listar Bosch HSL722BSC så säger de att den har energiklass B. Det är ju inte lika bra, konstigt tycker jag. Är det för att den har så stor ugn, 60 l?

Jag ska ansluta min spis till 230 V. Jag har kollat ugnsvolymerna och det verkar otroligt nog som att du har rätt, varför har då inte alla sidoskåp?

Jag ser ingen spis med varmluft och vanliga plattor, så då blir det ju en vanlig spis jag får ta. Jag ska gå till elgiganten och kolla, jag lär ta den som är minst ful och rätt billig.

• aster

På Bosch hemsida står det att det är energiklass B. Jag letar lite till då.

• Thursday

Varför inte kolla Blocket om du bara vill ha en vanlig, billig spis? Vi köpte vår för 450 kr. Fräsch, vit, 70 cm, vanliga plattor, vanlig ugn. Inga som helst fel på den.

• sommar2001

Den drar 0.96 kWh mot en A klassad som drar 0.79 kWh. Säg att 1 kWh kostar 1 krona. Vilket gör att den är 17 öre dyrare i drift /timme.
    Säg då att du lagar mycket mat så du använder spisen i 2 timmar/dag, 365 dagar/år
    Köper du en spis som är 1000 kr dyrare tar det dig 8 år att tjäna in prisskillnaden.

Men visst de flesta spisar är ju A klassade idag. Det enda som jag reagerar på är att plattorna är otroligt korkat placerade. Jämför med http://www.electrolux.se/Products/Matlagning/Spisar/Enkelugnar/EKE70010W
    Där är plattorna placerade så långt ifrån varandra som det går vilket är en förde, tycker jagl. Varför klämma ihop plattorna på mindre yta än vad som behövs?

Ska man ta hänsyn till både pris och det praktiska tycker jag att denna är en bättre variant http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=214656
    Samma som Electroluxen ovan men Elektro Helios, samma spis med lite annorlunda design. Största fördelen med de spisarna är att de är väldigt lätt att ta loss glaset på luckan när man ska rengöra. Behövs inte ens verktyg.

Att alla inte har sidoskåp idag har enbart med design att göra, det är fulare med sidoskåp och många efterfrågar design på sina vitvaror idag.
    Sen finns det många som har sidoskåp också men alla har lådan under ugnen där plåtarna också får plats.

• aster

Tack för svar. Jag kollade blocket, såg flera som sålde vår gamla spis för 1000 kr. Skulle kännas väldigt trist, och jag vet inte när plattorna skulle ge upp på den "nya". Men visst är det billigt på blocket, klart värt att överväga.

Vad gäller sidoskåp tycker jag att det är snyggare. Lite retro intryck, medan de här breda luckorna med ett bågformat handtag ser väldigt 90-tal ut. En smakfråga förstås.

Att plattorna sitter tätt ihop ger ju en liten avställningsyta på kanten. Men kan man använda den utan att få repor i emaljen?
    En annan fördel är att om man vill ställa av en kastrull till hälften kan den få stöd av plattan bredvid. Det går inte på min nuvarande spis med glesa plattor.  Faktiskt något jag stör mig på nästan dagligen. Men sen är det klart att det blir svårt att få plats om man ska ha flera grytor som är större än plattorna.

Tack också för svar om A- och B-klassning. Prisskillnaden är inte så stor, man jag kanske kan klimatkompensera genom att bli bättre på att släcka kökslampan... 

Svar på tråden Tips på en ny spis, och är den gamla verkligen trasig?