• Sofie25

Har en son som kliar sig mycket

Har en kille på 1 år och snart 9 månader. För några månader sen började han klia sig på benen, ryggen och nu rumpan. Det blir små sår, typ rivsår. Jag smörjer honom med decubal, för lite torr är han, men absolut inte mycket. På BVC trodde sköterskan det berodde på torrhet, men jag börjar ju bli orolig för ev allergier... Ngn som har erfarenhet av detta???? Jag tvättar alla hans kläder med oparfymerat änglamark, grumme eller via sensitive.

Hoppas på lite råd... /Sofie

Hoppet e det sista som överger en..
  • Svar på tråden Har en son som kliar sig mycket
  • pp08

Min tjej (16mån) gör samma. Smörjer henne väldig ofta nu (2x dag) med Miniderm. De ställen hon har redan rivit upp smörjar jag in med tjockare salva (typ Bepanthen). Blev mycket skillnad när jag började smörja regelbundet och bada/duscha mindre.

• ibisen

jo, som ovanstående säger. Min son är nu 2 år och har haft problem med utslag r/t allergi men har annars också torr hud. Har fått direktiv från distriktssköterska att endast bada 1gg/v (tvätta rumpen varje dag och så som vanligt) och använda eucerin (stavning?) duscholja som finns på apoteket och så smörja direkt efter med Miniderm.utöver detta så smörjer vi morg + kväll. och det har blivit bättre.
    Jag har själv mkt torr hud och kan ibland bli galen på hur mycket det kliar, särskilt på benen.

Jag känner inte till hur olika utslag kan se ut men i vår sons fall så hade han områden på kroppen (armar, lår, nedre rygg) som var upphöjda och lite knottriga. Dessa kliade mycket och det visade sig vara mjölkproteinallergin som spökade. Har din son ngt sådant?

• Sofie25

Tack för era svar =) !!
    Ska försöka smörja in honom mer ofta, ha det som rutin morgon och kväll och efter bad. Han badar sällan. Lite småknottrig kan han kännas på armarna, benen och nedre delen av ryggen... skulle det alltså kunna va mjölkproteinallergi? Han har inga andra symptom mer än klådan som stämmer in, men det kanske kan va en lindrig sådan?? Får ta kontakt me BVC i slutet av månaden om problemet fortfarande e kvar..
    Har även jag liksom du ibisen haft problem med torr hud/klåda/eksem, men då främst när jag var kanske runt 4 eller 5 år och upp i skolålder. Såna saker kan väl också förmodligen vara ärftliga?

Tack än en gång för era svar =) , skönt att höra att fler kämpar för att de små ska må så bra som möjligt =)

Kram!

Hoppet e det sista som överger en..
  • sarsparis

även om man inte upplever att man är torr på huden kan kliningar beror på torr hud. jag får själv klåda över hela kroppen och det beror helt och hållet på att jag slarvat med att smörja mig. sonen är likadan. enligt sonens barnläkare är miniderm bäst. två ggr/dag.

• ibisen

Symtomen som vår son hade var ffa utslagen men även att han inte riktigt gick upp i vikt som han skulle samt problem med magen. Utslagen tyder kanske inte tyder specifikt på mjölkproteinallergi, men kanske allergi mot ngt annat. Lillkillen fick tillbaka utslagen här för ett tag sen och vi förstod inte varför eftersom vi ännu inte introducerat mjölk i hans kost...det vsiade sig att han reagerade på sojaprodukterna...så likadana utslag fast reaktioner på olika produkter.

Särskilt om du redan smörjer 2ggr/dag och lillkillen inte badar så ofta.  du tänker ju dessutom på vad du tvättar hans klöäder med. Ett litet stick var allt som krävdes för att få veta att vår kille hade allergin...skadar ju inte även om det inte är så roligt för de små.

• sarsparis

Jag tvättar alla våra kläder i neutral, många andra tvättmedel på får jag klåda av, det var min vän som tipsade mig om detta, hon har mycket eksem och kontakt med hudläkare som sa till henne att detta var det bästa tvättmedlet mot känslig hud. men alla är ju olika, själv kan jag absolut inte ha via sensitive.

• pp08

Som jag skrev ovan har min tjej blivit mycket bättre efter intensiv insmörjning med Miniderm. Har inte märkt att intag av mat eller byte av tvättmedel har påverkat henne (vi har varit bortrest och hälsat på släkten i 1 vecka som använder annan tvättmedel samt mjukmedel)  Däremot temperaturändringar (kallt) har gjort att hon känns torrare eller knottrigare. Vi kämpar på med Miniderm

Svar på tråden Har en son som kliar sig mycket