• Mummy

Vinterkläder, vad ska man köpa?? Overall eller tvådelat?

Sonen har vinterjacka + termobyxor från Lindex, som kommer funka bra. Kvar är dock dottern som behöver vinterkläder. Hon har en skidjacka från Åhlens som de påstår ska vara för vintern, men den känns inte alls som en vinterjacka.
    Ska man satsa på en overall och att hon har denna jackan som reserv om man tex ska till affären, eller ska man satsa på tvådelat? Vilken åsikt har ni och vad väljer ni av de två?

Vilket märke ska man köpa??
    Hon har strl 116 på vanliga kläder och på ytterkläder köper jag 122. Vill helst att hon ska kunna ha vinterkläderna även nästa vinter om de håller, så de ska ju inte passa precis.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-14 10:48
    Kan tillägga att vi bor i höjd med Göteborg nästan, så det är inte Norrlandskyla vi har på vintrarna.
    Dessutom är dottern på förskolan hela veckan, så det blir mycket utelek

• Svar på tråden Vinterkläder, vad ska man köpa?? Overall eller tvådelat?
  • L i n n

Jag hade först tänkt att barnen i år skulle ha tvådelat, så jag köpte jacka och byxor. Sen ångrade jag mej eftersom det är sååå smidigt med overall, inte minst för dem själv när de ska klä på sej.
    Så jag köpte två overaller också, så det har faktiskt dubbel uppsättning. Overallen får de ha på dagis när de inte har så mycket hjälp med påklädning och det tvådelade har vi hemma + overallen om de hellre vill ha den.

Jag skulle satsa på overall om jag var du, smidigt!

• Snarkofagen

Håller med Linn och jag kör på precis samma taktik. Har fyndat overall på Tradera och köpt ny jacka/byxa. 

• Mummy

Låter som att overall vinner
    Tänkte kolla på kläder från Didrikson. Rekomenderar ni det eller något annat?

• Miss Lau

Jag tycker det behövs både overall och tvådelat. Overall för att det är enkelt och smidigt på förskolan. Tvådelat att ha hemma och om man ev. bara behöver jackan ibland.

Vilket märke man ska köpa är ju en fråga om hur mycket man vill betala och vad man vill ha. Men jag hade satsat på en riktigt bra overall som tål slask och regn och ev. lite billigare jacka/byxa.

Ang. storlek tycker jag du ska tänka på att den passar den här vintern. Det är inte kul för barn att gå runt i alldeles för stora kläder. I värsta fall går kläderna sönder eller så passar de ändå inte nästa vinter.

• alvide

Jag tycker spontant overall på dagis och tvådelat när man börjat skolan.

Svar på tråden Vinterkläder, vad ska man köpa?? Overall eller tvådelat?