• Anonym

Ej tagit poängen, återbetalning till CSN?

För några år sen när jag gick på komvux gick det väldigt dåligt på slutet (pga depression). Jag fick genom läkarintyg dispens att fortsätta ta studiemedel trots att jag missade en kurs. Jag gick emot läkarens rekommendation att sjukskriva mig på heltid och valde att fortsätta att studera på heltid distans. Tyvärr gick det inte så bra, tog bara typ 1 kurs av 5, utan att anmäla till CSN. 

Nu har det gått några år och jag vill börja läsa på universitetet med studiemedel. Jag undrar om jag kommer att få möjlighet till det om jag betalar tillbaka det  som finns kvar av mitt studielån. Eller kommer CSN att kräva att jag även betalar tillbaka bidragsdelen för den termin jag missade att ta poäng? 

• Svar på tråden Ej tagit poängen, återbetalning till CSN?
  • Anonym

Om samma regler gäller idag som det gjorde för mig så borde du få börja dina studier med studiemedel. För många års sen började en kurs och tog inte ett enda poäng. När det va dags att sudera igen på et annat program så skrev jag ett brev till csn och fick mitt lån beviljat. Jag tror att man får tabba sig en gång, men inte fler. Ring och prata med.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-10-14 11:10:31 följande:

Om samma regler gäller idag som det gjorde för mig så borde du få börja dina studier med studiemedel. För många års sen började en kurs och tog inte ett enda poäng. När det va dags att sudera igen på et annat program så skrev jag ett brev till csn och fick mitt lån beviljat. Jag tror att man får tabba sig en gång, men inte fler. Ring och prata med.

Tack för ditt svar. Tyvärr skrev jag ett brev och fick dispens 1 gång redan, sen fortsatte jag att misslyckas med ännu fler kurser(pga depressionen). 
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-14 11:14:11 följande:
    Tack för ditt svar. Tyvärr skrev jag ett brev och fick dispens 1 gång redan, sen fortsatte jag att misslyckas med ännu fler kurser(pga depressionen). 
    OK. Jag då kanske det blir svårt, men som sagt ring och prata med dem.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-14 11:16:28 följande:
    OK. Jag då kanske det blir svårt, men som sagt ring och prata med dem.
    Jag vill inte kontakta dem förrän jag har möjlighet att betala tillbaka hela lånet på en gång, vilket jag inte kan förrän nästa sommar. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-14 11:23:09 följande:
    Jag vill inte kontakta dem förrän jag har möjlighet att betala tillbaka hela lånet på en gång, vilket jag inte kan förrän nästa sommar. 
    Du kan alltid ringa utan att uppge vem du är. Fråga bara rakt ut tex
    -Hej hur bedömmer ni ett fall där detta har hänt ? Och så föklarar du.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-14 11:25:37 följande:
    Du kan alltid ringa utan att uppge vem du är. Fråga bara rakt ut tex
    -Hej hur bedömmer ni ett fall där detta har hänt ? Och så föklarar du.
    Det är sant! Ska se om jag vågar. Är bara så otroligt rädd att de ska luska reda på vem jag är och skicka hit återbetalningskravet nu...
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-14 11:29:39 följande:
    Det är sant! Ska se om jag vågar. Är bara så otroligt rädd att de ska luska reda på vem jag är och skicka hit återbetalningskravet nu...
    Du är nog inte den enda som ringer om såna här frågor. Som sagt fråga rakt ut utan att presentera dig.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-14 11:35:31 följande:
    Du är nog inte den enda som ringer om såna här frågor. Som sagt fråga rakt ut utan att presentera dig.
    Tack för uppmuntran! Ska ta mod till mig...
Svar på tråden Ej tagit poängen, återbetalning till CSN?