• Heroa

Satans rump/ryggont, nerv i kläm! Tips önskas

Nu har jag frågat barnmorskan om mitt ryggont (som mer är rump-ont). Hon sa att det helt enkelt mjukas upp i bäckenet o ryggen och att om man har otur kan en nerv hamna i kläm. Hon sa inte ischias men jag antar att det är ungefär så? Det började med ont i ryggen, ner i rumpan och strålande i benet.

Nu sitter det endast i höger skinka och skär som knivar när jag går. vet inte hur jag ska beskriva det. Hon sa värmekudde, massage eller akupunktur. Nån med fler tips???? Tror jag påbörjade en sånhär tråd men den hittar jag inte nu. Vill ha mer tips!!! Det gör mest ont när jag går, får liksom halta för det bara strålar o smärtar. När jag kör bil får jag nästan tusen myror i foten.

• Svar på tråden Satans rump/ryggont, nerv i kläm! Tips önskas
  • Heléne85

jag brukar lägga mig i sängen och stretcha. har också ont i högersidan så jag lägger upp höger benet (foten) mot vänster knä och pressar emot, det tar inte bort smärtan helt men brukar lindra lite iallafal :)

• Alabama

hej, jag hade ocksa valdigt ont i ryggen nar jag var gravid med min dotter. Det enda som hjalpte mig var att simma. Sa jag gick till badhuset 3-4 ganger i veckan och simmade. Det gick inte bort helt men kandes alltid mycket battre efterat.

• Dumlekolan

Har haft likande problem. Efter att ha negligerat problemet länge så började musklerna komma i ett läge av kosntant kramp vilket gjorde det hela överj***ligt. Min lösning var/är:

Foglossningsbälte
    TENS
    Alvedon
    Kryckor (när jag ska gå längre/ute) för att avlasta

Ta hjälp i tid så kanske det inte blir värre...

• Kallebus

Funkar det inte med värmekudde då?
    Det är mitt bästa vapen mot smärtan.
    Att inte sitta för länge är ett bra tips också, verkar som om det klämmer till om nerven mer då.
    Jag har en spikmatta också men det har ju diskuterats om det är att rekomendera till gravida?!
    Jag använder min ibland eftersom jag är van vid den men värmedynan är ju lite skönare att lägga sig på Flört

• Typiskt mig

Jag stretchar!
    Jag sätter mig på en stol, rak i ryggen.
    Sen sätter jag benen i kors (det onda benet överst) och tar tag i det onda benets knä och försöker pressa knät upp mot andra sidans axel.
    Sen håller jag så i 1 minut och så gör jag om det 3 ggr. detta kan du göra 2-3 ggr per dag.
    Ett annat bra tips som min osteopat tipsat om är att ligga på mage och be någon trycka ganska hårt på det stället som smärtan kommer ifrån. Bara pressa, utan att massera. Håll så i 3 min. Detta kan man göra 2-3 gånger per dag.

Vi har mycket problem med detta i våran familj och det blir sämre när man är gravid.

Tänk på att:
    * inte sitta med benet i kors.
    * inte halka ned i stolen, utan sitt rak i ryggen.
    * promenera i bra skor.
    * ha en kudde under knävecken om du sover på rygg
    * försöka hålla dig ifrån rörelser som är smärtsamma

• Guido

Det kan ju liksom lika gärna vara så att den muskulaturen som även går genom hålet i bäckenet - samtidigt som ischiasnerven - är spänd och står i kramp, inte alls ovanligt just vid bäckenuppluckring/ryggont. Kroppen vill nämligen spänna åt runt allt det där som verkar så löst ;)
    Finns en speciell pirifromismassage som iaf sjukgymnast ger om du ber snällt. Piriformis= muskeln som går genom där i princip alla nerver till benet går ut från ländryggen.

• Mia386

Det kan även vara en Triggerpunkt, dvs en muskelfiber som har "krullat" ihop sig och sedan ger en liten strålande smärta. Ischas brukar nästan alltid gå ner hela vägen i foten. 

• hannis

Låter som foglossning. Jag hade också ont just kring svanskotan och sittbenet. Vattengymnastik hjälpte mig och i övrigt bara stå ut. Så fort barnet var fött försvann smärtan lyckligtvis.

• Mendo

Men gud, min man o jag började skratta när vi läste TS inlägg - lät precis som mig - ja fast jag har på vänster sida. Vet inte heller va tusan ja ska göra... går ju lixom inte att ta sig någonstans längre...vägar inte gå ut , är rädd för att jag inte kan ta mig hem sen igen - får ta taxi hem :( Inte roligt alls!

Så vill oxå ha tips

• Dumlekolan

Kan kanske glädja dig med att åtminstone mitt tillstånd har förbättrats avsevärt sedan bebisen fixerat sig. Det är tydligen vanligt enligt BM. Nu känns det mer som när man läser om "vanlig" foglossning i böcker och tidningar. Men det är jämfört nerven i kläm och krampande muskler en stilla vindpust...

• Machapuchare

För mig hjälper stående "mcKenzie" övningar mot ischias-liknande rygg/rumpont. Böj ryggen bakåt och svanka så att bakre delen av ryggraden trycks ihop. Sluta om det gör mer ont!

• Heroa

Oj jag har missat alla svar, tack, det har ju tyvärr inte gått över så det uppskattas! Jag vilade en vecka, från allt ansträngande (rider tex några ggr/vecka). Sen började jag röra mig igen (promenader och stallet) + gick på massage o nu har jag lika ont i igen. Inatt vaknade jag flera ggr när jag vände på mig, gör ont!

Ska sluta ansträng mig i stallet nu, ska bara motionera typ vattenjympa o gravidyoga och se om det hjälper. Sambon ska få massera lite försiktigt och trycka på punkten som nån tipsade om för det nämnde barnmorskan också. Sen får jag väl ge akupunkturen en chans antar jag. Nån som testat det? Kan också säga att jag köpte skitsnygga skor men med riktigt hård klack har jag insett. Det känns bättre när jag tar mina gamla mjuka skor, tråkigt men sant. Ska fråga efter sånt där bälte, det har jag hört att fler haft o blivit hjälpta av.

Sen är det väl inte helt oberoende min nya vikt kanske? Har gått upp 6 kg.. är i v23.. Ni då?

• RockLena

Tack för att ni har startad denna tråd! Jag har också extrema problem med ena sidan, från svanken och ända ner till knävecket. Har läst lite och tror att det är ischias. Jag är i vecka 32 och är livrädd att det ska fortsätta göra ont efter att bebis har kommit ut, då kommer jag ju inte kunna ta hand om mitt barn! Det jag inte blir riktigt klok på är ifall det är bra eller dåligt att röra på sej? Ta promenader, cykla? Nån som vet?
    Jag har en tid hos en sjukgymnast, men det är inte förrän om över en vecka, och om det nu är bra att röra på sig vill jag ju kunna göra det så mycket som möjligt.

• Guido

All aktivitet som befrämjar syre- och blodtillförsel till områden som är påverkade är bra men du ska tänka på att inte göra sådant där benen är för långt från kroppen...alltså, simning tex inte så bra - då roterar du ut i höften och ett bäcken som är uppluckrat kan börja haka upp sig. Promenader bra så länge det inte gör väldigt ont, även cykling men med viss reservation för att den framåtböjda ställningen kan ge inklämningsbesvär i ryggen från diskarna.
    Har du väldigt ont och svårt att röra dig så kan det hjälpa med TENS - en sådan brukar man kunna få instruerat av en sjukgymnast var man ska sätta elektroderna och antingen hyr du eller köper på tex apoteket.

• RockLena

Jag har hört om TENS, men tänkte vänta tills jag varit hos sjukgymnasten, så hon kanske kan berätta mer och så. Det gör skit ont att gå vissa dagar, och då liksom haltar och gungar jag fram. Precis som någon här innan skrev så är jag rädd att bli "sned" i rygg och höft om jag haltar fram, men jag vill samtidigt inte bara sitta i soffan och slappa hela dagarna. Svårt. Men då ska jag hoppa över simningen då.

Svar på tråden Satans rump/ryggont, nerv i kläm! Tips önskas