• madde8603

Thailand, Slutet av okt/november, vädret??

Vi har bokat resa och åker till Thailand nu den 20:e oktober och kommer hem den 5:e november.

Jag har nu suttit och kikat lite på vädret och det ser verkligen inte lovande ut, är det någon som varit till phuket Kata/Karon under den perioden och vet om det brukar vara mycket regnperioder? Vi har har åkt två år i rad förut men då i slutet av mars och början av april och då har det varit helt fantastiskt.

Nu börjar jag bli nervös och ångra mig och inte vilja åka, vill ju ha sol och bad och härliga kvällar.

Berätta gärna så jag vet vad jag har att förvänta mig!! :)

• Svar på tråden Thailand, Slutet av okt/november, vädret??
  • LillaMia

Jag åkte till Thailand förre året i slutet av oktober. Då åkte vi till Koh Samui där det hade regnat 10 timmar i sträck när vi anlände (och det bara fortsatte). Vi åkte därför med flyg (billig biljett och det tog 1 timma) över till andra sidan landet till Phuket där det var betydligt bättre väder!! Inget regn, utan molningt med växlande sol. Bäst väder när vi var där var på Koh Phi phi.

• madde8603

Tack för svaret!
    Vi har ju redan bokat och betalat hotellet. Men som sagt, det är ju jättelätt att ta sig emellan ställena och byt om man vill, både med tåg och med färja, så möjligheten finns ju om vi känner att vi vill byta.

• Therese och Stefan

Oftast är det sådär väder på Phuket från maj till slutet av november. Det varierar från att vara fint och soligt till mulet och regn. I dessa trakter kan vädret också variera mycket fort. Dock är klimatet detsamma, cirka 28-30 grader. 

Vi åker också till Phuket, för femte året i rad, men vi väljer att åka 16 december denna gången. Har tidigar åkt i slutet av november och då har vädret börjat att stabilisera sig till det bättre. 

Hoppas att ni får en bra resa.  

• madde8603
    Therese och Stefan skrev 2010-10-15 15:53:40 följande:
    Oftast är det sådär väder på Phuket från maj till slutet av november. Det varierar från att vara fint och soligt till mulet och regn. I dessa trakter kan vädret också variera mycket fort. Dock är klimatet detsamma, cirka 28-30 grader. 

Vi åker också till Phuket, för femte året i rad, men vi väljer att åka 16 december denna gången. Har tidigar åkt i slutet av november och då har vädret börjat att stabilisera sig till det bättre. 

Hoppas att ni får en bra resa.  
    Okej, tack för svaret!
    jag börjar nu ångra mig mer och mer att vi bokade resan då, men det är under den tiden tjejen har skollov så det var därför vi valde nu att åka. Men känns ju sådär att det kommer att regna. Har kikat på lite väder prognoser för kommande vecka och det ser inte ut som om det regnar hela dagarna iaf, vilket känns bra. Tråkigt bara att man valde att resa nu innan man tänkt efter och kolla vädret ordentligt. Det har ju varit så perfekt när vi åkt i slutat av mars förut så man tänkte inte att det kanske inte var samma sak nu på årstiden. Det är lätt att vara efterklok!
    Härligt att ni också ska dit snart. Det är ju ett underbart land, verkligen!!! :)
  • Therese och Stefan

Jag tror inte det kommer att bli så hemskt. Jag kollar vädret nästan dagligen på en webkamera, vilket du också kan göra. Då ser du hur det ser ut i verkligheten. http://www.marinaphuket.com/live.php

Ja Thailand är verkligen härligt. Hur många gånger har ni varit på Phuket innan?

• madde8603
    Therese och Stefan skrev 2010-10-15 16:14:17 följande:
    Jag tror inte det kommer att bli så hemskt. Jag kollar vädret nästan dagligen på en webkamera, vilket du också kan göra. Då ser du hur det ser ut i verkligheten. www.marinaphuket.com/live.php

Ja Thailand är verkligen härligt. Hur många gånger har ni varit på Phuket innan?
    jag hoppas verkligen att det inte kommer att vara det. De känns som att kasta pengarna i sjön isf. Åhh, varför kollade vi inte vädret INNAN vi bokad? Suck!
    Vi har varit där två år i rad förut. UNDERBART!! :)
    Första året bodde vi i Karon beach, phuker island view och året efter så bodde vi i Krabi några nätter och Karon några nätter och några nätter på Koh lanta. Alla ställen är ju fantastiska.
    Ni då? Åker ni jämt till samma ställen?
  • Therese och Stefan

Vi har varit på Karon beach fyra gånger och bor alltid på Karona resort and spa. Vi stortrivs och vill alltid återvända. Jag och min man var två veckor i Ao Nang ett år men där trivdes vi inte alls lika bra. Vi har hittat vårat smultronställe, trots alla turister. Tycker det är så tråkigt att alla hakar upp sig på att det finns så mycket turiser, så man gör sin egen resa.

Kollade vädret för någon timma sedan och då var det mulet men det var en del människor som badade. Var bara försiktiga när ni badar med tanke på undervattensströmmarna.

Hur kom det sig att ni bokade resa nu?

• madde8603
    Therese och Stefan skrev 2010-10-15 16:28:21 följande:
    Vi har varit på Karon beach fyra gånger och bor alltid på Karona resort and spa. Vi stortrivs och vill alltid återvända. Jag och min man var två veckor i Ao Nang ett år men där trivdes vi inte alls lika bra. Vi har hittat vårat smultronställe, trots alla turister. Tycker det är så tråkigt att alla hakar upp sig på att det finns så mycket turiser, så man gör sin egen resa.

Kollade vädret för någon timma sedan och då var det mulet men det var en del människor som badade. Var bara försiktiga när ni badar med tanke på undervattensströmmarna.

Hur kom det sig att ni bokade resa nu?
    Okej. Vi hittade ju vårat hotell. Phuket Island view, helt underbart tycker vi!! karon beach är vårat smultronställe också! :) Jag tycker heller inte att det gör något med massa turister, jag tycker att det är det bästa stället att åka till! :)
    Okej, men molningt är ju ändå okej, men hellst sol såklart! :P.

Vi bokade resan nu eftersom min sambos dotter har lov nu så därför blev det då. hon har inte varit med förut när vi åkt å då har vi inte behövt tänka på några lov eller så. Därför blev det nu. Tråkigt nog!!!
  • Therese och Stefan

Kolla också in forumet http://www.thailandforum.se 
    Här kan du följa Malee som bor på södra Phuket som ofta rapporterar vädret i tråden; Vädret just nu på olika platser i Thailand.

• madde8603

Taaack så jättemycket för all information :).
    Ska kika i webbkameran senare när det är dagtid där :).
    Jag hoppas att vi ändå får lite sol, har ju längtat efter resan :)

Svar på tråden Thailand, Slutet av okt/november, vädret??