• Anonym (Tips Tack!)

    Ang "lön" som kontaktperson!

    Jag ska precis få mitt första uppdrag som kontaktperson! Jag ser verkligen fram emot det och det låter som det är en perfekt matchning, men som sagt det återstå att se! Vi ska träffas nästa vecka tillsammans första gången och jag skulle aldrig i mitt liv ta upp detta framför den personen. Jag har redan ett heltidsjobb plus att jag jobbar extra på ett annat ställe, båda inom socialt arbete, så jag gör INTE detta för pengarna eller "lönen", MEN jag vill så klart ändå veta spelreglerna.... Är det samma lön för alla som har kontaktpersons uppdrag eller förhandlar man sin timlön?? Förväntas det att jag ska lägga ut pengar för kostnader i samband med träffar som sedan redovisas för handläggaren eller får man pengar i förskott typ en "budget" för en månad i taget eller??


    Hoppas på svar från er som vet o gärna lite tips!    

  • Svar på tråden Ang "lön" som kontaktperson!
  • Anonym (God damn hippies)

    Om det är vanlig kontaktperson som beviljas enl SoL handlar det om symbolisk summa samt ersättning för omkostnader i samband med uppdraget. Typ bio o fika. Har aldrig hört om ngn som har timlön eller förhandlat om sitt arvode när det gäller detta uppdrag

  • Anonym

    Du har missuppfatt. Det är inget lönearbete utan ett "uppdrag" och en insats enligt LSS och i vissa fall även SoL. Du får omkostnadsersättning för dina utlägg, och det är något mer i form av en betald vän.

  • Futurum

    Någon tim lön kommer du inte att få! Du kommer få det som killen/tjejej kostat dig/det du har lagt ut på ev mat,fika,bio eller liknande sen kan man få en liten summa arvode som man ska sakkat på, beror lite på hur ofta ni ska träffas men det är inte speciellt mycket och ska du slå ut det beloppet per timme du är med personen så kommer det bli skrämmande lågt! Inga pengar alls att prata om!

  • MikuAndSaraLi

    Man får sin "lön" ett visst datum varje månad för att hitta på något tillsammans.
    Beroende på hur många gånger det blivit beslutat att ni ska hitta på något så får du ju en summa efter det.
    Min väninna är min kontaktperson. I början fick hon ca 480 kr i månaden - och det var för att träffas en gång i månaden.
    Nu blev det oftast så att jag inte hade några pengar det datumet så pengarna gick till oss båda.
    Men det är ju för att du ska kunna t.ex gå på bio med personen, gå och fika etc.
    I stort sett göra vad personen vill.

  • Futurum

    Lönen betalas ut den 25 varje månad från Socialförvaltningen, redan innan uppdraget ska det finnas en handlingsplan där det ska stå hur ofta och när ni ska träffas och beroende på det så får man även sitt arvode, det beskattas.Kan finnas många olika anledningar till varför en person behöver/har en kontaktperson och utifrån dens behov ska man då ockaså "umgås"
    Sen beror det på vad ni "får" göra varje gång, finns gränser där också om vad det får kostamen det sika du också vara upplyst om innan, det brukar vara så att det får kontaktpersonen lägga ut och mot kvitto sen få tillbaka, oftast ihop med arvodet!

  • Ruggugglan

    Min sambo är kontaktperson. Han får en fast summa som ska stå för omkostnader och liknande varje månad. Det är väl runt 900:- tror jag.


  • Futurum
    Anonym skrev 2010-10-14 19:48:11 följande:
    Du har missuppfatt. Det är inget lönearbete utan ett "uppdrag" och en insats enligt LSS och i vissa fall även SoL. Du får omkostnadsersättning för dina utlägg, och det är något mer i form av en betald vän.
    I vissa fall även Sol... ?
    Jätte, jätte många såna uppdrag är just SOL
    Ja man får en omkostnadsersättning för utläggen men får också ett arvode, inget högt men ändock ett arvode! Det är inget man gör volentärt/gratis... finns i och för sig såna uppdrag också men dom från Soc betalas med ett mindre arvode!
  • Futurum
    Sandra Michelle skrev 2010-10-14 23:28:47 följande:
    Min sambo är kontaktperson. Han får en fast summa som ska stå för omkostnader och liknande varje månad. Det är väl runt 900:- tror jag.
    Då har dom slagit ihop omkostnadsdelen med arvodet och det brukar hamna på den summan ungefär, är lite olika på uppdraget också men runt den summan låter relativt normalt! Finns många olika sätt att göra på men det är i alla fall två olika delar som betalas ut
  • Anonym (Tips Tack!)

    Tack snälla för era svar! Jag menade så klart inte Timlön utan arvodes delen.... men nu känns det som att jag har lite mera koll!

  • Anonym (Tyra)

    Brukaren som oftast har dålig inkomst borde få betalt istället än kontaktpersonen som har riktig lön. De försöker tvinga på mig en. Men vill ej umgås med en som får betalt att umgås med en

  • Anonym (Tyra)

    Brukaren som oftast har dålig inkomst borde få betalt istället än kontaktpersonen som har riktig lön. De försöker tvinga på mig en. Men vill ej umgås med en som får betalt att umgås med en. Och de flesta brukare har oftast ej råd att gå på konserter mm för det är ganska dyrt.

  • Anonym (Tyra)
    Ruggugglan skrev 2010-10-14 23:28:47 följande:

    Min sambo är kontaktperson. Han får en fast summa som ska stå för omkostnader och liknande varje månad. Det är väl runt 900:- tror jag.


    Det kan väl de betala själv i egen ficka och socialstyrelsen ge brukaten betalt istället
  • Fins Mamma
    Anonym (Tyra) skrev 2020-06-25 23:09:16 följande:

    Brukaren som oftast har dålig inkomst borde få betalt istället än kontaktpersonen som har riktig lön. De försöker tvinga på mig en. Men vill ej umgås med en som får betalt att umgås med en


    Jag vet många som vill det. Många tonåringar som behöver se och få kontakt med en annan vuxen än sina vårdnadshavare. Så det är super att det finns.

    Varför skulle du ha betalt istället anser du?
    ?
  • Anonym (me)
    Anonym (Tyra) skrev 2020-06-25 23:14:59 följande:
    Det kan väl de betala själv i egen ficka och socialstyrelsen ge brukaten betalt istället
    En person tar av sin tid för att utföra ett uppdrag och får då en liten ersättning för det. Varför anser du att brukaren ska ha de pengarna istället? Brukaren får ju nytta av det i form av att bryta social isolering.
  • gästsvar

    Har haft 2 olika kontaktuppdrag för många år sen. I det ena fick man ett fast arvode varje månad (inte så högt)som skulle täcka ev utlägg också. I det andra utgick timlön för de timmar vi träffades och så fick jag lägga ut egna pengar för nöje fika fritidsaktiviteter men fick lämna in kvitton i efterhand och få tillbaka men man fick restriktioner, tex om jag skulle äta ute fick det kosta max 80 kr-blev det mer fick jag täcka upp själv. Tror faktiskt det kan vara olika beroende på stadsdel, kommunalt el privat..

  • Anonym (B)

    Det uppdrag du får med antal timmar och tillfällen i månaden blir bedömd i schablonmässigt i arvode. Likaså för omkostnader.

    Du ska betala för dig och den du träffar ska betala för sig. Du ska med andra ord inte betala era aktiviteter och få den summan från kommunen. Utan som jag sa tidigare du har enligt schablon en summa för omkostnader.
    Väljer du att gå utanför och betala mer än vad du får i ersättning är det ditt val. Du får inte mer pengar för det.

    Men är detta inget du har fått reda på innan du ska vara kontaktperson? Har du inte blivit kallad till ett möte där du får reda på alla detaljer? Det trodde jag var det förfarande man fortfarande hade.

Svar på tråden Ang "lön" som kontaktperson!