DariaM skrev 2010-10-14 12:47:10 följande:
Jag funderar på att börja som "homeparty säljare" för att dryga ut kassa lite. Vet dock inte riktigt för vilka eller med vad. Har kollar runt lite och just nu funderar jag på Blingo, Mykidoo eller forever living produkter.
Har provat delar av dessa men det jag undrar är...
Är det svårt att starta?
Vad kostar det att starta?
Vad tjänar man ungefär (helt i kronor)?
Hur mycket tid måste man lägga i veckan?
Är det svårt att sälja?
Kom gärna med tips, ideer eller egna erfarenheter.
Tack!
Jag är inne på min andra säsong som Blingosäljare
Är det svårt att starta?
Jag har haft jättesvårt att få upp en kundkrets men det beror väl dels på hur pass stort socialt nätverk man har och framförallt om man bor på en ort där det generellt sett är populärt med homepartyn.
Vad kostar det att starta?
Hos Blingo får man jobba ihop visningskollektionen under säsongen så om man lyckas sälja hyfsat bra bklir det nog ingen direkt kostnad för det men annars blir det en räkning i slutet av säsongen som varierar beroende på hur bra man sålt. Utöver dettas tillkommer ju bensin, bläck till skrivare osv.
Vad tjänar man ungefär?
Jag är som sagt inne på min andra säsong och har fortfarande inte direkt tjänat några pengar som säljare, men dom flesta som sålt ett par säsonger vekrar ligga runt 60.000 som försäljningssiffra och sedan är det 20% på det, alltså 12 000 innan skatt. Så runt 20 000 per år skulle jag gissa att en "medelsäljare" som hållt på några säsonger tjänar.
Hur mycket tid lägger man i veckan?
Dom flesta har nog 1-2 visingar i veckan. Varje visning tar nog runt 4-5 timmar totalt. Först ska man skriva ut orderblad, packa kläderna mm, sedan resa till värdinnan, packa upp kläderna, hålla i visingen, resa hem och avslutningsvis lägga in alla ordrar. Utöver det blir det ju en del tid som går åt till mail och telefonkontakt med värdinnor, kunder och blingo.
Är det svårt att sälja?
För mig persoligen har det varit tufft att hitta värdinnor men när man väl har fått koma ut på visingar så har dom flesta varit positiva till kläderna. FÖr mig som ÄLSKAR blingos kläder och knappt sätter på mina egna barn något annat känns det nästan otänkbart att någon inte skulle gilla kläderna
Jag tycker verkligen att det är superkul att vara blingosäljare MEN det är betydligt mer jobb än jag trodde innan och jag väntar fortfarande på att faktiskt få en inkomst av det

Än så länge är det mest ett kul sätt att kunna fylla barnens garderober men sjyssta och fina kläder men förhoppningsvis kommer jag få en allt större kundkrets så småningom