• clarens

lån vid ombildning om man pluggar?erfarenheter tack!

vår lgh ska ev ombildas till bostadsrätt och vi vill gärna köpa men pluggar båda två och tar csn-räknas som noll inkomst för banken. våra föräldrar har bra löner och kan tänka sig att vara medlåntagare. tror ni att vi kan få lånelöfte på vår lgh på ca 1.1 mkr?
    jättetacksam för svar, banken säger att det kan gå, men vi har alltså ine varit där utan bara pratat i tel och jag skulle gärna höra vad ni tror om saken, om ni varit i samma situation eller har kunskaper i detta.
    tack!

• Svar på tråden lån vid ombildning om man pluggar?erfarenheter tack!
  • Raskask

Det beror ju på hur mycket er lägenhet beräknas vara värd. Oftast är det enklare att få lån vid ombildningar än om man köper en bostadsrätt annars. Eftersom priset vid en ombildning oftast är lägre än marknadsvärdet på motsvarande lägenheter i trakten. Om era föräldrar har ok ekonomi, bostadsrättsföreningens ekonomiska plan rimlig osv så lär det knappast vara några problem.

• clarens

ok!hoppas du har rätt! har du hört om andra som haft liknande situation?
    tack för ditt svar!

• clarens

konsulten säger att lgh skulle säljas för det dubbla på marknaden men han vill ju såklart låta positiv. det är iaf en 3a på 87kvm i sthlm närförort.

• Mumselumsan

Tyvärr är det ju oftast så att värdet på objektet inte spelar någon roll om låntagarna inte har fasta inkomster. Klarar en av dina föräldrar att stå på lånet själv? För de flesta banker kräver ju att åtminstone en av låntagarna är ägare och bosatt på adressen/objektet.

• Raskask
    clarens skrev 2010-10-14 21:41:04 följande:

ok!hoppas du har rätt! har du hört om andra som haft liknande situation?
    tack för ditt svar!

Jag har varit inblandad i utkanten i bildandet av ett litet antal bostadsrättsföreningar (via jobbet). I nästan alla dessa föreningar har någon/några av de blivande bostadsrättägararna saknat inkomst av det slag som banker vanligtvis vill att man har om man tar ett lån. Det har ibland varit krångligt att få lån, men jag kan inte komma på något fall där det inte gått till slut.

Och när det handlat om studenter som haft föräldrar som varit villiga att gå i borgen (eller bli medlåntagare som det väl heter numera) har det aldrig varit några problem. Just unga som utbildar sig, som har föräldrar med god ekonomi verkar vara omtyckt av bankernas bolångivare. Så jag tror inte det ska bli några problem, ens med de lite hårdare låneregler som nu finns.
  • Mumselumsan

Medlåntagare och borgenär är inte samma sak.

Om det inte finns uppenbara brister i ekonomin så brukar bankenin i det längsta försöka hjälpa kunden att få sitt bolån. Dock måste ju föräldern som står med på lånet kunna "dra runt"  hela bolånet i kalkylen för att den ska vara hållbar eftersom ni båda räknas som nollinkomsttagare.

Ring runt och förklara ert fall och hör vad bankerna kan erbjuda, de kan ju inte ge ett besked utan ansökan men de kan ju ändå ge er ett var kring det här med inkomster, medlåntagare osv.

• Mummy

Vi har kollat boendelån på Länsförsäkringar och där räknade de mitt CSN-bidrag som inkomst. Dock inte lånedelen.

Boka tid med banken när ni vet om ombildningen blir av, vad det kommer kosta er osv. Gör klart med ev medlåntagare och se vad ni får för svar. Jag lovar, ni får ett mer exakt svar där än här Men som andra skriver så brukar detvara lättare att få lån vid en ombildning

• clarens

Tack för alla svar!jätteschysst att ta er tid at svara så utförligt!
    ja,det är såklart bara banken som kn ge klart besked, men jag vill så gärna redan nu veta om jag kan ställa mig in på ett köp vid ombildning eller ej.vi ska såklart ringa banken ige när det blivit klart att det blir försäljning.mina föräldrar vill göra allt för att hjälpa oss och har bra inkomster så så länge banken godkänner det ska det vara lugnt!hoppas det går igenom, även om jag eg är emot ombildningar, men när det kommer till ens egen ekonomi är det svårt att rösta nej tycker jag, spec om det ändå blir en ombildning känns det ju  snopet att inte kunna köpa...
    tack igen!

Svar på tråden lån vid ombildning om man pluggar?erfarenheter tack!