• UnderYtan

Tyghjälm???

Innan jag fick barn tyckte jag det verkade löjligt och överdrivet med en sån där skyddande tyghjälm till barn.

Min lilla tjej är 5,5 månad och det har verkligen blivit fart i henne. Lekmatta duger inte alls längre utan hon kravlar iväg med fart hon. Igår vände hon från mage till rygg precis vid utkanten av mattan och då hamnade hon lite snett och slog huvudet i golvet. Det är ingen fara med henne men golvet är ett riktigt hårt och stumt trägolv.

Funderar på om det är löjligt att ha en tyghjälm på när hon kravlar på golvet? Det såg otäckt ut och det blev faktiskt en duns mot golvet. Även om jag är i närheten hela tiden så är det helt omöjligt att fånga henne jämt. Jag förstår ju att barn säkert är mer tåliga än vad man tror och oftast rullar runt mjukt, det har jag ju sett. Men är rädd att hon ska dunka i huvudet jättehårt?

?*¨*?.¸¸❤ NOVA ❤¸¸.?*¨*?
  • Svar på tråden Tyghjälm???
  • TheMother

Så länge hon bara kravlar så skulle jag nog själv inte köpa en hjälm. Jag tror det kan behövas att det gör lite ont också för att barnet ska lära sig att vara försiktig. Börjar hon däremot att resa sig mot möbler så att fallhöjden blir högre nu de närmsta månaderna så skulle jag nog starkt överväga det.

Mamma till Anton 080920
  • ELHU

Ifall det är intressant när ni känner det kan va dags så fick vi låna på BVC..

• iza

vi köpte en hjälm till vår son men de va när han började resa sig upp, han ramlade rakt bakåt på klinkersgolvet de gick bra men då övervägde vi de, har använts några veckor de lär sig fortare än man tror.

• Tigrino

Jag tror inte hon behöver när hon kravlar och sen försöker sitta. Sonen har rullat lite för häftigt några gånger, och han har trillat några gånger när han sitter (vi har kuddar förstås, men det blir ju lite snett ibland). Men efter hand så har han blivit duktigare och duktigare på att liksom hålla upp huvudet även när han ramlar Särskilt när han känner att det börjar luta bakåt. Han har inte slagit i på länge nu... 

Fast när han börjar resa sig och fara runt så funderar jag på att köpa en tyghjälm, haha Fanns på brio för ca 199:-, sa en kompis. 

Svar på tråden Tyghjälm???