• Anonym (Puma__)

Vänstersväng i fyrvägskorsning med väjningsplikt..!?

Finns det nån vänlig själ som vill förklara för mig hur detta funkar...
    Det som jag inte riktigt förstår mig på är hur det funkar i en fyrvägskorsning med ljussignaler..
    När man gör vänstersväng och har väjningsplikt, så ska man ju stanna för dom som hamnar på min högra sida.. så långt är jag med!
    Men hur vet man vilka som får grönt samtidigt!?   Är det dom man står mittemot med som får grönt samtidigt eller kan alla få grönt samtidigt?  Dom som kommer från höger? 
    `Hjälp mig att förstå denna djungel :P

• Svar på tråden Vänstersväng i fyrvägskorsning med väjningsplikt..!?
  • Beccy

Vad jag vet så är det bara dem mittemot varandra som har grönt samtidigt.

• Mandelspån
    Förstår inte hur du menar? Om du åker in i en fyrvägskorsning med trafikljus så lägger du dig i den vänstra filen. Antingen får du normalt grönt ljus eller ljus som en pil till vänster. Får du grönt med pil så har bara de i motsatt riktning som oxå ska till vänster grönt och ni stör inte varann...man kan svänga direkt. Om det är normalt grönt ljus så får de i motsatt riktning oxå grönt. Dessa har du väjningsplikt emot och måste vänta tills alla som ska rakt har passerat...sen kan du svänga. Du måste även väja för ev cyklister gångare som kan ha fått grönt.
  • Anonym (Puma__)
    Mandelspån skrev 2010-10-14 17:56:26 följande:
    Förstår inte hur du menar? Om du åker in i en fyrvägskorsning med trafikljus så lägger du dig i den vänstra filen. Antingen får du normalt grönt ljus eller ljus som en pil till vänster. Får du grönt med pil så har bara de i motsatt riktning som oxå ska till vänster grönt och ni stör inte varann...man kan svänga direkt. Om det är normalt grönt ljus så får de i motsatt riktning oxå grönt. Dessa har du väjningsplikt emot och måste vänta tills alla som ska rakt har passerat...sen kan du svänga. Du måste även väja för ev cyklister gångare som kan ha fått grönt.
    Okej.. Så det är alltså bara dom som står på motsatt sida som man bör "tänka" på när man kör.. Jag behöver alltså inte lägga nån större koncentration på dom som kommer på min högra sida för dom har rött när jag har grönt alltså?!  Har jag förstått dig rätt då?  
  • sextiotalist

Det finns en säkerhet inom trafiksignaler, de som kommer från sidan kan aldrig ha grönt samtidigt som du har, så den saken behöver du aldrig bekymra dig om (ja, jag vet att det kunde hända under 70-talet och 80-talet då man hade en helt annan teknik, men med dagens teknik nej).

Om någon har sett en sådan signal, så skall måste den personen direkt anmäla den till trafikverket eller kommunen, för då har någon fifflat med kablarna.

• Mandelspån

De som ligger på din högra sida ska ju antingen rakt fram eller svänga höger och dessa kommer inte på något sätt påverka din vänstersväng. Det är här jag inte förstår om jag förstår dig rätt. Om du står inne i korsningen och inte har börjar ngn sväng så är de på höger sida inget du behöver bry dig om. Däremot de som åker i motsatt riktning på andra sidan av vägen är ju själva problemet och dessa får grönt samtidigt som dig om inte du får grönt ljus med pil.

• Anonym (Puma__)
    Anonym skrev 2010-10-16 21:50:35 följande:
    Har du körkort, TS?
    Nej, då hade jag förhoppningsvis kunnat reglerna!! :)  Jag håller på att lära mig och börjar övningsköra! =)  
  • Anonym
    Anonym (Puma__) skrev 2010-10-19 22:22:26 följande:
    Nej, då hade jag förhoppningsvis kunnat reglerna!! :)  Jag håller på att lära mig och börjar övningsköra! =)  
    Åh, då är jag lugnad! Tyvärr ser man ibland folk i trafiken som inte ens har koll på de enklaste regler!

Lycka till med övningskörningen!
Svar på tråden Vänstersväng i fyrvägskorsning med väjningsplikt..!?