• Frida 86

deppig, amning funkar inte...

min bejbis är nu två månader och jag har KÄMPAT varje dag med amningen utan att de riktit funkar. det har varit och är jätteviktigt för mej att amma mitt barn. känner mej totalt misslyckad när det inte går. känns som att allt bara gick åt skogen. jag fick inte föda honom, de slutade med snitt och inte kan jag mata han heller. de gick uppåt ett tag med mjölken, men de har varit stämndig oro och stress över att han inte får i sej nog mycket. har gett ersättning oxå. nu funderar jag starkt på att helt ge upp och bara flaskmata. men han ratar flaskan hela tiden. varit så senaste veckan. han vill inte ta den. ibland lycka jag lura han med att ge han bröstet å sen smita dit flaskan utan att han märker. de funkar ibland. men de är asjobbit. tar en kvart innan han tagit den. OM han tar den. nån som har tips hur jag ska få han att acceptera den igen? för jag orkar inte me detta längre. kan inte njuta av min lille gosse ordentligt, utan allt är bara stress å depp pågrund av allt detta kring matningen. snälla svara...

• Svar på tråden deppig, amning funkar inte...
  • PruttPottan

Kära nån.. Du är INTE värdelös.

Först måste du bestämma dig för hur du vill göra. Vill du bara amma eller bara ge flaska eller en kombination?

Det finns olika slags nappar till flaskor, en del funkar bättre än andra. Även olika flaskor finns. Snipa som finns på apoteket kanske är något?
    Det finns även ett nässpray med hormon i som hjälper till utdrivningsreflexen om det strular? BVC bör känna till namnet. Jag fick mitt på bb.

Själv blev jag akutsnittad och fick pumpa för att sonda bebisen. Hade gott om mjölk men när vi kom hem blev det för mycket stress och mjölken sinade. Så det var flaska som gällde. Sonen tog aldrig bröstet riktigt utan amningsnapp.
    Men jag vet hur sjukt dåligt jag mådde över det. Jag ville amma flera år. Men du får inte klandra dig själv. Du är en minst lika bra mamma utan vaginal förlossning och utan att amma.

Tyvärr vet jag inte hur du ska lyckass med att få han att ta flaskan bara :/

• Hervor 1

Huruvida du är en bra mamma eller inte har inget med amning att göra, men det vet du nog Frågan är väl om du VILL amma och  vad det är som du upplever fungerar dåligt?

• Tygtiiger

Prova en pipmugg med mjuk pip, det accepterade vår son när han inte tog flaska. Och inte ska du känna dig värdelös!

Och tänk på att du ju ammar! Det är inte allt eller inget!

Amma på du. Amma så mycket som det känns bekvämt, se det som mat, tröst, antikroppar och gos, om du tycker det är mysigt. Sedan fyller du på kalorier efteråt med ersättning i flaska, mugg eller kopp. Köp hem lite olika nappar och prova med till flaskorna.

Försök ta ett par dagar utan stress och press, bädda ner dig i sängen och ligg hud mot hud med bebisen, slöa, titta på tv, amma när det känns bra och ge flaska däremellan. Tänk på att den allra mesta amning som sker både i sverige och i världen faktiskt är delamning - man ammar barnet när det passar och fyller på med annan mat - tiden som bebisar helammar är väldigt kort, bara några månader.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Frida 86

tack för era svar. ja i övrigt så hoppas jag ju att jag är en bra mamma =) men även om jag vet att man inte är misslyckad och aldrig skulel tycka nån annan är det i min sits, så känner jag mej värdelös. och jag hade verklige nsett fram imot amningsstunderna. att ge min gubbe de bästa. de med amningen som inte funkar är att jag har för lite mjölk och att han bara somnat efter några sekunder. de blev mer och de gick bättre, men oroar mej hela tiden att de är för lite. och uppenbarligen har de varit de eftersom att ätit så mycke från flaskan efteråt. har alltså ammat å sen gett flaska efteråt så han blir mätt. å de har funkat bra. tills för ett tag sen. vägrar ta flskan. och jag önskar verkligen att han tar den för jag orkar inte med denna stress längre. att FÖRSÖKA amma. och jag vill bara en av sakerna. antingen eller. nu känns de oxå försent att få till det med aningen oxå. jaa.. känner mej helt uppgiven.

• PruttPottan
    Frida 86 skrev 2010-10-14 19:03:03 följande:
    tack för era svar. ja i övrigt så hoppas jag ju att jag är en bra mamma =) men även om jag vet att man inte är misslyckad och aldrig skulel tycka nån annan är det i min sits, så känner jag mej värdelös. och jag hade verklige nsett fram imot amningsstunderna. att ge min gubbe de bästa. de med amningen som inte funkar är att jag har för lite mjölk och att han bara somnat efter några sekunder. de blev mer och de gick bättre, men oroar mej hela tiden att de är för lite. och uppenbarligen har de varit de eftersom att ätit så mycke från flaskan efteråt. har alltså ammat å sen gett flaska efteråt så han blir mätt. å de har funkat bra. tills för ett tag sen. vägrar ta flskan. och jag önskar verkligen att han tar den för jag orkar inte med denna stress längre. att FÖRSÖKA amma. och jag vill bara en av sakerna. antingen eller. nu känns de oxå försent att få till det med aningen oxå. jaa.. känner mej helt uppgiven.
    Fast just ordet amma borde få delas av de som inte använder brösten. Det är minst lika mysigt  att flaskmata tycker jag. Särskilt när de är små och söta och ligger still. Du kan ju sitta bekvämare och gosa med bebis samtidigt är nästan lättare tyckte jag.
    Även pappan får ta del av det mysiga tidigare.

Om bebis somnar får du försöka störa honom lite, kanske genom att killa på foten eller lite i nacken eller något. Det rådet fick jag av Neo och det funkade för oss i det avseendet. Värt att testa om du inte gjort det =)

För att öka mjölken så är det bara en sak som gäller, amma, amma och amma. Eller hyra en pump på bb alternativt att köpa en och pumpa mellan så det ökar. Men det kan bli stressigt i sig.
    Bebisar får ju tillväxtperioder och då äter de oftare/ hela tiden för att öka mjölkproduktionen för att möta det behövet de har.

Vad jag undrar är om bebis får rätt tag om bröstvårtan? Fungerar allt sådant för dig upplever du? Är det lugnt omkring dig? Dricker du tillräckligt? Och äter, det kan påverka mjölken också.

Det finns även något som heter ammningsjouren. Där svarar erfarna mammor och det kanske kan vara till någon hjälp?  Tycker det är synd att du ska ge upp ammningen om du vill amma.
  • Theos Mama

Jag fick amma jämt och länge, men ändå så ville han ha mer. Och då fick jag ge tillägg. I början kände jag mej så otroligt misslyckad som mamma och mådde jättedåligt. Eftersom vi hade bestämt innan att vi skulle helamma i 6mån så var vi helt inställda på det och att få det att funka. När det sedan inte funkade va det ett sån bakslag att jag nog själv tvingade mej till att amma fastän jag hade ångest. Ganska snart insåg vi att det inte skulle gå och gick över till flaska. Det var en sån lättnad att det äntligen fungerade, han va en nöjd bebis och mamma började sakta återhämta sej.

Jag fick ett helt underbart stöd från BVC-sköterskan, hon sa verkligen det som man som nybliven mamma behöver höra. Att jag inte hade "gett upp", för jag hade ju provat allt och att jag skulle vara nöjd med att jag hade ammat trots det jobbiga. Och att bara jag kan känna vad som är bäst för mej och min bebis. Men det som jag verkligen tog till mej var att hon sa att oavsett hur jag bestämmer mej för att göra så ska jag vara nöjd med mitt beslut och inte se bakåt och ha tankarna "tänk om", för då kommer jag att må dåligt ändå. Så jag vill ge dessa råd och uppmuntran till dej!

DU ÄR DEN BÄSTA MAMMAN FÖR DIN BEBIS OAVSETT HUR DU GÖR!

Vi provade Tommie-tippie flaskan, och den funkade jättebra för oss när vi kombinerade flaska och tutte då formen på dinappen påminner om en tutte. Hoppas ni hittar något som funkar för er.

• Hervor 1
    Frida 86 skrev 2010-10-14 19:03:03 följande:
    För sent för att kunna amma är det absolut inte!
    Prolaktin är ett mjölkbildande hormon som frisätts när barnet suger. Ju OFTARE barnet suger desto mer hormoner frisätts och desto mer mjölk bildas. På natten frisätts extra mycket prolaktin, därför är det bra att amma på natten! Men att vara hudnära och att amma fritt (dvs precis så ofta som ditt barn signalerar) är viktigt över hela dygnet. Erbjud ditt barn bröstet så tidigt som möjligt, så snart han börjar föra upp sina händer mot munnen och suga/slicka på dem exempelvis. Väntar du tills han börjar skrika så har han förmodligen varit hungrig en stund redan
    Att en kvinna rent fysiskt faktiskt har för lite mjölk till sitt barn är faktiskt oerhört ovanligt, däremot är det ganska så vanligt att kvinnor, av olika anledningar, upplever att det är så! Försök att strunta i att fundera på hur mycket han får i sig vid varje amning, kissar han några våta blöjor/dygn och är tillfreds mellan amningarna så får han i sig så det räcker! Alla barn är olika och skulle ditt barn vilja amma ett par gånger/timma så är det helt normalt och innebär INTE att det är något fel på vare sig mjölkmängd eller näringsinnehåll. Bröstmjölken är designad för att bebisar skall behöva amma ofta och därmed också vara i famnen, omhändertagna stora delar av dygnet - eftersom de är så sårbara.

Detta var kanske inga nyheter för dig, men jag tycker absolut att du skall ta kontakt med amningsmottagningen på ditt sjukhus eller amningshjälpen för ordentligt stöd och hjälp om du vill fortsätta amma. Sedan är det ju precis som TygTiger som säger - det behöver ju inte vara "allt eller inget", du kan ju kombinera - om det är det du vill!
  • Annzo81

Jag känner igen mig precis i det du skriver. 
    Hade normal förlossning och var helt inställd på att amma och hade köpt hem drivor med bröstvårtscremer, BH:ar och annat som jag hört att jag skulle behöva.
    Det var bara det att sonen inte gick upp i vikt och BVC ville att vi skulle ta till ersättning, jag grät floder eftersom jag var övertygad om att det var mig det var fel på och att jag var ensam i hela världen om att behöva ta till ersättning (vilket visade sig var helt fel, många i närheten använde/hade använt sig av flaska). Jag kände mig utbytbar, nu kunde ju vem som helst mata mitt barn och jag behövdes inte.
    Nu när han snart är 3,5 månad och jag ammat så gott jag har kunnat och gett ersättning resten har det visat sig att han troligtvis är mjölkallergiker. Eftersom han var så dålig och det kändes trots mjölkfri diet hos mig som om jag förgiftade honom vid varje amning så tog jag beslutet av lägga ner amningen helt, för lillkillens skull.
    Det har varit fruktansvärt tungt och jag var tänkte hela tiden på hur sonen skulle tolka att han helt plötsligt inte fick bröstet osv. Helt i onödan har det visat sig.

Sonen gick utmärkt att lägga utan kvällsamningen, bara att ersätta tutte med napp och han verkar inte bry sig nämnvärt. Jag tror att man matas så med att man inte är riktig mamma om man inte ammar så att man slår knut på sig själv och försöker och försöker.

Men det är ju inte amningen som gör en mamma, det är ju du som har gett liv till ditt barn och sen hur vi matar dem är en ren petitess i sammanhanget.

• marla333

hur går det?
     hade oxå problem med amningen. nu pumpar jag ur all mjölk och ger i flaska.
    kanske inte vill ha flaskan för det är ersättning i den? kanske går lättare att vänja med mjölk i flaskan först och sen byta?

Svar på tråden deppig, amning funkar inte...