Frida 86 skrev 2010-10-14 19:03:03 följande:
tack för era svar. ja i övrigt så hoppas jag ju att jag är en bra mamma =) men även om jag vet att man inte är misslyckad och aldrig skulel tycka nån annan är det i min sits, så känner jag mej värdelös. och jag hade verklige nsett fram imot amningsstunderna. att ge min gubbe de bästa. de med amningen som inte funkar är att jag har för lite mjölk och att han bara somnat efter några sekunder. de blev mer och de gick bättre, men oroar mej hela tiden att de är för lite. och uppenbarligen har de varit de eftersom att ätit så mycke från flaskan efteråt. har alltså ammat å sen gett flaska efteråt så han blir mätt. å de har funkat bra. tills för ett tag sen. vägrar ta flskan. och jag önskar verkligen att han tar den för jag orkar inte med denna stress längre. att FÖRSÖKA amma. och jag vill bara en av sakerna. antingen eller. nu känns de oxå försent att få till det med aningen oxå. jaa.. känner mej helt uppgiven.
Fast just ordet amma borde få delas av de som inte använder brösten. Det är minst lika mysigt att flaskmata tycker jag. Särskilt när de är små och söta och ligger still. Du kan ju sitta bekvämare och gosa med bebis samtidigt är nästan lättare tyckte jag.
Även pappan får ta del av det mysiga tidigare.
Om bebis somnar får du försöka störa honom lite, kanske genom att killa på foten eller lite i nacken eller något. Det rådet fick jag av Neo och det funkade för oss i det avseendet. Värt att testa om du inte gjort det =)
För att öka mjölken så är det bara en sak som gäller, amma, amma och amma. Eller hyra en pump på bb alternativt att köpa en och pumpa mellan så det ökar. Men det kan bli stressigt i sig.
Bebisar får ju tillväxtperioder och då äter de oftare/ hela tiden för att öka mjölkproduktionen för att möta det behövet de har.
Vad jag undrar är om bebis får rätt tag om bröstvårtan? Fungerar allt sådant för dig upplever du? Är det lugnt omkring dig? Dricker du tillräckligt? Och äter, det kan påverka mjölken också.
Det finns även något som heter ammningsjouren. Där svarar erfarna mammor och det kanske kan vara till någon hjälp? Tycker det är synd att du ska ge upp ammningen om du vill amma.