• Dakine

Får inte gå på toa efter förlossningen. Hård i magen. Snälla hjälp!

Jag har varit hård i magen sen jag födde min son för 18 dagar sedan. Jag har använt mig av Microlax, ätit plommon, päron, kiwi i sinne. Dricker massa vatten!

Har inte kunnat röra på mig så mkt och är väl därför jag är hård i magen.
    Alltså med hård menar jag STENHÅRD! Det går inte få ut. Och med microlax trycks det ut så att det blir en spricka och så börjar jag blöda.

Har nu fått laktulos som ska mjuka upp, men måste fortfarande få ut den hårda pluggen som jag känner trycker på men det går inte få ut den!

Har någon tips på vad jag ska göra för att få igång min mage? Är less på att vara hård, blöda och få ont :((

• Svar på tråden Får inte gå på toa efter förlossningen. Hård i magen. Snälla hjälp!
  • wonderchild

Aj, aj aj låter fruktansvärt  
    Ibland måste man få hjälp med att få ut det hårda bajset, prova med att stryka barnolja på anusöppningen - använd RIKLIGT med olja! Ta och stryk även innanför öppningen. Sen - om du vågar - kan du ta på dig latexhandskar (finns säkert att köpa på apotek) och själv vidga på "hålet" lite, lite i taget samtidigt som du försiktigt krystar på.

Har jobbat med ryggmärgsskadade som inte KAN bajsa själva, och då tar man till dom här tricksen...

Lycka till!!! 

• Jin

Be läkare om att få Laxoberal-droppar om det är ok när man ammar(?) Jag har använt dessa i ett annat sammanhang (tog mediciner som gjorde att tarmarna slutade att arbeta helt). Man styr själv hur bra effekt man vill ha genom att öka eller sänka antalet droppar. Tänk bara på att inte använda dem för lång tid då magen lätt vanjer sig med dem, börja med t.ex. en två-veckors kur för att få igång magen igen!

Lycka till, jag vet att det är riktigt jobbigt när magen inte fungerar! 

• wonderchild

Just det, en sak till: du kan själv massera magen i tjocktarmens riktning. Alltså: på höger sida av magen masserar du uppåt (du kan ju ta olja till hjälp även här), sen masserar rakt över magen ca 5 cm över naveln, sen neråt på vänster sida. Du kan göra det medans du sitter på toaletten. Det hjälper tarmen att arbeta fram den hårda massan.

• cloudberry79

Köp också något som är lite bedövande för ändtarmsöppningen, till exempel xyloproct, då gör det inte lika ont och det blir lättare att bajsa. Jag antar att du varit hos läkare, men har man inte gjort nummer 2 på 18 dagar så behövs det nog starkare doningar än laktulos...

If you love me - please don't feed me!
  • Dakine

Jag har självklart fått bajsa på 18 dagar. Men nu var det ett par dagar sedan.
    Har varit hos läkare.

Ska testa microlax en gång till för att sedan hoppas på att magen kommer igång med laktulosen.
    Annars får jag be om något annat

Vill helst inte ta en massa läkemedel som gör att magen vänjer sig vid det. Vill komma igång med magen naturligt!

Och bedövningssalva tror jag inte hjälper. Då jag trycker även om det gör ont. Vill bara bajset ska bli mjukare.

• Lilly80

Testa och gör trollmos, om du nu inte har gjort det?, fick det på BB, det hjälpte inte mig men jag har problem med magen sen innan.

Hittade receptet på nätet: 2 dl russin
    2 dl katrinplommon i bitar (klipp m sax, smidigt)
    1 dl linfrö

Lägges i blöt över natten i 1 liter vatten

Kokas 10 min och därefter tillsätts 1 dl vetekli

Det smaka inte gott så man kan lägga det i filen.

• wonderchild
    Dakine skrev 2010-10-14 19:32:32 följande:
    Jag har självklart fått bajsa på 18 dagar. Men nu var det ett par dagar sedan.
    Har varit hos läkare.

Ska testa microlax en gång till för att sedan hoppas på att magen kommer igång med laktulosen.
    Annars får jag be om något annat

Vill helst inte ta en massa läkemedel som gör att magen vänjer sig vid det. Vill komma igång med magen naturligt!

Och bedövningssalva tror jag inte hjälper. Då jag trycker även om det gör ont. Vill bara bajset ska bli mjukare.
    Du kan prova med att ha en varm vetekudde på magen så du slappnar av lite, när man är förstoppad så är musklerna kring och i tarmarna nästan i kramp... 

Det låter som att du har gjort helt rätt, ätit sånt som är bra. Katrinplommon kan du ta en hel påse o lägga i en kastrull o hälla vatten över dem, låte koka upp och sen stå över natten. På morgonen tar du o mosar plommonen lite lätt och sen mumsar i dig alltihopa och dricker vattnet dom har legat i. Och krossad ananas ska också vara bra. 
  • Petra123

Du kanske behöver åka på en tarmsköljning?

• MissMurrig

Hade samma problem, i början var jag för rädd för att bajsa för allt var så ömt. Sedan gick det för länge och jag blev hård + hemorrojder... Jag fick tillslut testa att göra en tarmskjölning på mig själv. Tog av "huvudet" på duschslangen, så det bara var slang kvar. Spolade upp lite vatten (0,5-1 L), och sedan lät jag det komma ut... det kom ett par pluppar.. men det blev lite bättre, nästa gång kom lite mer... Jag åt mycket mer omega3 mat som "smörjer" inifrån.... 

Och, JA, jag tvättade duschslangen ordentigt efteråt  

• Jin

Magen vänjer sig inte efter 1-2 veckor utan vid långvarigt använande och det gör att man tömmer hela tarmen vilket gör att magen börjar arbeta naturligt av sig själv igen och man kan ta bort dropparna igen! För mig har nämligen inga mirakelkurer med frukt och dylikt fungerat när det har varit stopp under ett längre tag så jag ville som sagt bara ge ett bra tips!

• Tygtiiger

Du behöver inte vara orolig för att laktulos är beroendeframkallande, det är i princip mjölksocker istor mängd som suger åt sig vatten så att bajset blir mjukare.

Den hårda pluggen måste, som du säger, ut. Jättebra tips med barnolja i rumpan, på med plasthandske och smörj även upp i ändtarmen så blir det lättare! Om du fortfarande är öm i underlivet och inte vill ta i så ta en binda och håll mot slidöppningen när du krystar, så känns det inte som om hela underlivet ska trilla ut

Så ordentligt med laktulos, vatten, katrinplommon och aprikoser, olja i baken och tålamod!

Krupke, we've got problems of our own!
  • glad i kvadrat

Jag fick paraffinemulsion på BB vilket gjorde precis det du efterfrågar tyckte jag. Det ska vara ok att dricka när man ammar osv. Jag tyckte det fungerade jättebra!

• mi07va

Det enda som hjälpte mig efter förlossningen och jag tar det fortfarande om det behövs är Inolaxol Granulat (dospåsar) på Apoteket. Tog 2-3 påsar om dagen efter 1-2 dagar kunde jag sköta magen utan problem inga hårda pluggar.
    Lycka till!

Freja 070402 Maddox 100216
  • Tuffsan01

Det finns något som kallas för vattenlavemang, har inte exakt koll på vad det är men det ska vara skonsamt.

Hur många dagar har du provat laktulos? Om man tar maxdosen i en vecka så brukar det fungera, även om man har en "propp", iallafall enligt mina erfarenheter...  Annars laxoberal-droppar som någon annan nämnt..

• Dakine

Har bara använt laktulos en dag än så länge. Men vill ha ut pluggen nu! Och den åker inte ut hur mycket jag än trycker. (är inte rädd för att trycka på) Den är bara så hård att den inte kommer ut.

Jag får fan inte i mig katrinplommon tyvärr.. så några sådana kurer fungerar inte.

Finns det något receptfritt på apoteket som är bra och löser upp pluggarna fort?

Laxoberal-droppar är väl på recept?

• cloudberry79

Klyx kan du ju prova, det löser upp mycket längre upp än microlaxen och svider inte lika jävligt. Värm till kroppstemperatur före! Finns receptfritt på apoteket.

• Dakine
    cloudberry79 skrev 2010-10-14 21:53:52 följande:
    Klyx kan du ju prova, det löser upp mycket längre upp än microlaxen och svider inte lika jävligt. Värm till kroppstemperatur före! Finns receptfritt på apoteket.
    Alltså hur "lägger man in det" i röven? Är det på samma sätt som Microlax? En salva som man sprutar in? Eller är det tabletter?

Varför ska man värma det? Kan man ta det vid amning?

Får väl fråga på apoteket..
  • Tygtiiger
    Dakine skrev 2010-10-14 22:02:24 följande:
    Alltså hur "lägger man in det" i röven? Är det på samma sätt som Microlax? En salva som man sprutar in? Eller är det tabletter?

Klyx är ett stort microlax, helt enkelt. Man sprutar upp det i rumpan.

Det allra bästa kanske vore om du kontaktade vårdcentralen eller mvc och bad om hjälp att få ett klyx, ibland har man bättre effekt (och det känns mindre) om man först lägger in en liten tunn slang en bit upp i rumpan och ger klyxet, då kommer det högre upp i tarmen och hjälper till att smörja runt klumpen också.

Och prova bedövningssalva, då kan man inte reflexmässigt knipa när det gör ont (jo, man kan knipa och krysta samtidigt ).
    Krupke, we've got problems of our own!
  • cloudberry79
    Dakine skrev 2010-10-14 22:02:24 följande:

Man för in det analt, bli inte rädd för storleken på flaskan! Det är alltså inte en salva, utan en klar vätska. Man bör värma det för det är så otroligt kallt om man använder det rumstempererat... Ger det till sonen, tre år, pga kronisk förstoppning.
Svar på tråden Får inte gå på toa efter förlossningen. Hård i magen. Snälla hjälp!