• isis bianco

Southampton?

Till våren ska jag åka till Southampton och vara där i 3 veckor. Jag ska på utbytesstudier där!

Nu undrar jag om någon varit där och kan ge mig tips på vad jag inte får missa.

Det är mitt första besök i England faktiskt.

• Svar på tråden Southampton?
  • sherlock

Vet inte om Southhampton då jag enbart kört igen staden en gång. Det är en typisk student stad så borde finnas mycket att göra för både studenter och utbytes studenter.

Om man inte varit i england förut så är det nog roligt att bara strosa runt och kolla in butiker och pubbar. Fish and Chips vid havet är ett måste när man är i en seasisde stad. Mums!

MEn, det ligger nära The New Forest som är ett natur reservat som är väldigt vackert. Runt Lyndhurst kan man hyra cyckel och cyckla runt i skogen och se vilda ponysar och fin natur. Om man är intresserad av natur dvs.

Så är ju London inom ett par timmars tågresa. Värt att besöka London Eye som ligger vid Themsen är rekommenderat då man kan se hela London! Big Ben, Houses of Parliament och St PaulsCathedral kan man garanterat se därifrån.

Bor i England sedan 11 år så hör gärna av dig med frågor

• isis bianco

sherlock

Tack för tipsen!
    Jag gillar natur och tycker om att vandra/cykla och har ofta med mig kamera vart jag än går. Det ska ligga en ö utanför Southampton som heter Isle of Wight, förhoppningsvis kan man åka över dit en av dagarna.
    Ligger Stonehenge tillräckligt nära för en dagsutflykt? Och är det värt ett besök?

Vet du om det finns något lite finare "loppis" i London?

Jag uppskattar att du vill svara på mina frågor

• sherlock
    martini bianco skrev 2010-10-19 10:36:31 följande:
    sherlock

Tack för tipsen!
    Jag gillar natur och tycker om att vandra/cykla och har ofta med mig kamera vart jag än går. Det ska ligga en ö utanför Southampton som heter Isle of Wight, förhoppningsvis kan man åka över dit en av dagarna.
    Ligger Stonehenge tillräckligt nära för en dagsutflykt? Och är det värt ett besök?

Vet du om det finns något lite finare "loppis" i London?

Jag uppskattar att du vill svara på mina frågor
    Ja Isle of Wight ska vara fint, glömde att den ligger bara ett sten kast över vattnet 

Stonehenge är nog två tre timmar så om det finns tex en bussutflykt eller tåg (eller hyra bil) så borde det gå på en dag.

Loppis, tror att Portabello Market ska vara bra. Ligger i Notting Hill.
    Eller Shoreditch Market, vet inte riktigt vart det ligger då en kompis drog dit mig och jag tänkte inte riktigt på vart vi åkte. Camden har ju en stor marknad fast den känns lite flummig och turistig. Fast värt ett besök om man inte varit förut.
  • sherlock

Det beror nog lite på hur du lever, om du har tillgång till kök så kan du ju laga mat själv och då beror det nog på om du vill leva på nudlar eller oxfilé.

Maten är generellt billigare än i sverige i butikerna. ASDA och Tesco är billiga och har ofta bra erbjudande på mat. Waitrose är lite exclusivare med dyrare finare råvaror om man vill lyxa till det! Vin och öl i butiker ligger ofta på erbjudande, halva priset vissa veckor osv. Inte som systembolaget direkt

Pubmat kan vara riktigt billig med tex hamburgare, lasagne eller fish and chips för under 5 pund, men vissa lite lyxigare pubar är ju dyrare. Det finns många kjedjor med tex italiensk mat såsom Pizza Express eller Ask, där kostar en pizza eller pasta rätt ca 8 pund. Wagamama är en japansk kjedja som har kanon bra mat för under 10 pund.

En pint öl kostar nog runt 3 pund numera och ett glas vin på en billigare pub kan gå på 3 pund eller 5 pund på en finare pub. Allmänt billigare att gå ut än i sverige. Speciellt eftersom Southapton är en student stad där de säkert har öl elelr shots för ett pund vissa dagar Mycket festande blnad engelska studenter.

Andra nödvändigheter kan jag inet komma på just nu

• isis bianco

Nu börjar det närma sig med stormsteg! Någon som varit och sett Stonehenge? Tänkte jag skulle klämma in det under trippen.

• evaoregon
    martini bianco skrev 2011-01-12 19:10:36 följande:
    Nu börjar det närma sig med stormsteg! Någon som varit och sett Stonehenge? Tänkte jag skulle klämma in det under trippen.
    Jag var där för en väldigt massa år sedan.
Svar på tråden Southampton?