• Mamma till Olle

Madrass och kudde till spjälsäng - hur tänka?

Hej!

Jag är gravid i vecka 22 och i februari är vår första lilla skatt beräknad att komma till oss! Underbart! =)

Jag och min man har börjat kolla lite på spjälsäng och sängkläder till den lilla. Har insett att det finns flera olika sorters madrasser, dvs med olika tjocklekar och av olika material. Hur ska vi tänka gällande detta? Är en tjockare, lite dyrare madrass som "andas" bättre och värt att köpa? Funderar också på kudde, ska bebisarna ha kudde i spjälsängen som nyfödd? Läste informationen om en sån där superplatt kudde och det stod att den helst inte ska användas innan 12 månader. Ska de små vara utan kudde helt fram tills dess eller?

Just detta med kudde och madrass får mig att tänka på plötslig spädbarnsdöd..usch hemska tanke. Finns det rekommendationer på vilken typ av madrass och kudde en nyfödd bör ha? Har ni tips så dela gärna med er till en förvirrad blivande mamma! =)

• Svar på tråden Madrass och kudde till spjälsäng - hur tänka?
  • Twiist3d

Man ska köpa en "platt kudde" som dom små ska ha.
    Vi köpte en madrass på Ullared som kosta hundralappen ungefär Glad
    Så tjock var den faktiskt inte! Fem centimeter tjock ungefär =)

• Mamma till Olle

Tack för ditt svar addicted! Fem centimetersmadrass alltså, behöver inte den vara tjockare?

Någon mer?

• Oj vad det blåser

Ikea har bra madrasser och små platta kuddar, som duger gott de första åren.

• tarrrap

Det ska vara en fluffig kudde precis som Lillisen skriver för att huvudet inte ska bli platt...

• asako
    Mamma till Olle skrev 2010-10-15 16:59:35 följande:
    Tack för ditt svar addicted! Fem centimetersmadrass alltså, behöver inte den vara tjockare?

Någon mer?
    Spädbarn är små lätta varelser, så madrassen behöver inte vara överdrivet tjock. Satsa på en bra kudde.
  • Stefanie

Fluffig kudde om man tänker följa råden om att låta bebisen sova på rygg. De som väljer att låta barnet sova på mage ska ha en platt kudde.

• merenwen

Vi ska ha en vanlig skumgummimadrass i både vagga och spjälsäng. Jag sov själv på vanlig skumgummi hela min barndom, ända tills jag flyttade hemifrån. Funkade finfint! Glad

Och så en mjuk, liten kudde.

• Kallemero79

Har man tänkt att barnet ska sova i spjälsängen något år (ca 2 år kanske...) så ska man nog inte köpa en för tunn madrass, barnet ökar ju vikt ordentligt under de åren, och det känns ju onödigt att köpa en madrass till. Och som andra har skrivit, en fluffig kudde i början, och sedan en tunn.

• Höstbebis2010

Vi har valt att köpa en dyrare madrass, tror den är 10 cm tjock och dessutom har den en bäddmadrass över (praktiskt att bara behöva tvätta den om det händer olyckor)

Kudde har vi valt att inte köpa nån, rädd för kvävningsrisken, går ju så mycet fram och tillbaka med rekomendationerna om kudde. Ibland ska man ha, ibland inte. Vi resonerar så att vi kör utan till en början, ligger bebisen sen väldigt stilla och inte rör huvet så mkt (då med risk för platt huvud) så köper vi kudde då.

• Mamma till Olle

Tack för alla svar! En fluffig kudde verkar alltså vara att satsa på i början. Och förmodligen blir det en lite tjockare madrass på en gång eftersom barnet ska sova där ett par år. Tack alla för hjälpen! =)

• Pomegranate

Tänk också på att spjälsängen kan ha ett maxmått på madrassens tjocklek. Tex kan en 10 cm tjock madrass med tillhörande bäddmadrass vara för tjock för rekomendationerna påsängen. Jag tycker också detta är en djungel men har nog bestämt mig för en 8 cm tjock madrass från Rätt Start med tillhörande bäddmadrass.

• benedikten

Har hört att man inte ska ha kudde till ett spädbarn. Vänta med att använda kudde tills bebisen har blivit lite större.

• Mizzz
    benedikten skrev 2010-10-19 19:31:05 följande:
    Har hört att man inte ska ha kudde till ett spädbarn. Vänta med att använda kudde tills bebisen har blivit lite större.
    Eller så kan man läsa på vad socialstyrelsen rekommenderar
    ♥ Linus 2007-04-21 ♥ ---||--- ♥ Pyret BF 2011-03-17 ♥
  • 3 barns mamma84

Jag har en smal madrass till spjälsängen ca 5-10 cm tjock  inte så mkt iaf men det går ..
    Hra oxå en liten mkt smal kudde som är TILL för små bebisar nyfödda men jag kommer köra med utan till 1-2 månader

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Madrass och kudde till spjälsäng - hur tänka?