• Lololo

snittad för 6 dgr sedan...ryggont m.m

blev snittad för 6 dgr sedan har nu normal ont kan ja tänka mig såret stramar och så, det som oroar mig är att ja får extrem smärta i ryggen under vissar perioder (främst då ja lyft bebis eller stått länge) som djupa hugg i ryggraden som håller i sig några secunder o sen försvinner, lite rädd att de e nått farligt bara ingen feber ingen konstig blödning eller extrem huvudvärk.

Sen undrar jag om de e bra att ha typ en gördel eller tajt överdel för mig hjälper det verkligen mot smärtan i såret, har ni som också blivit snittade gjort så.

hur länge behövde ni värktabletter

hur långt efter snittet kunde ni börja träna igen, mage och ryggmuskler....

• Svar på tråden snittad för 6 dgr sedan...ryggont m.m
  • Anemia

Det är inte helt omöjligt att det  är efter ryggbedövningen du har ont. Så var det för mig.

Fungerar fint att sätta nåt tight över magen om du tycker det är skönt! Själv hade jag en liten kudde eller liknade jag tryckte mot magen när jag exempelvis skulle resa mig.

Nu, efter mitt andra snitt hade jag ont i ca 3 dygnt och tog alvedon, men jag kunnde känna en mera "brännande" smärta i nästan två vecka lite då och då. Det är pga de snittar ju bara en litet snitt, sen drar det upp snittet, och det bildas bristningar innuti som kan kännas en längre tid.

De rekomenderar ingen träning de första 8 veckorna efter ett snitt, bara promenader. De borde de ha upplyst dig om innan du åkte hem...

• Nickan10

Jag har blivit snittad två gånger och har haft samma symtom som du.
    Jag tror musklerna är ganska otränade.
    det viktiga är att tänka sin hållning, sträck på dig och andas med magen.
    Börja också med promenader för att komma igång. Ju snabbar du kommer igång detso bättre mår du i rygg och mage.
    Jag tog inga värktabletter alls och jag tror gördel gör mer skada än nytta, den irriterar nog bara klammrarna som håller ihop såret.
    Mina råd är att sträcka på dig och se till att ha en bra hållning...hela tiden. Gå långa promenader i lugnt tempo. Så blir du snabbare bättre.
    Att träna magmusklerna  (typ aerobic, gympa, situps) började jag med ca 6 månader efter båda snitten. Det känns och man får lite ont men man får ta det lite lugnare.

• Ziitoo

Känner igen det där med ont i ryggen. Jag snittades för 3½ vecka sen och kände precis som du av ryggen efter snittet och då just i området där dom satt spinalen. Jag har även börjar få grymt ont i nacke och axlar samt en del i huvudet. Börjar fundera på om det är den där omtalade spinalhuvudvärken som man åkt på...

♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
  • Lololo

var hos dr igår hade UVi efter katetern, läkarn trodde ryggontet va från musklerna eftersom de skurit i magmusklerna o ryggmusklerna får jobba mycket mer nu eftersom man bär bebis så mycket

• Lololo
    Ziitoo skrev 2010-10-15 22:01:28 följande:
    Känner igen det där med ont i ryggen. Jag snittades för 3½ vecka sen och kände precis som du av ryggen efter snittet och då just i området där dom satt spinalen. Jag har även börjar få grymt ont i nacke och axlar samt en del i huvudet. Börjar fundera på om det är den där omtalade spinalhuvudvärken som man åkt på...
    såg att din lilla kom ut 38 +3, min var 38+4.
    vad vägde din lilla...härligt med nån mer i samma sits nysnittad å så
  • Anemia

Våran Thor kom 38+2, 3690 gram och 49 cm!
    Trist att du fick uvi efter kad,  inte skönt..

jag fick spinalhuvudvärk, de trodde först att jag hade fått en havandeskapsförgiftning i efterförloppet igen (fick ju en HELLP med mitt första barn) men det var det tack och lov inte. De rekomenderade coca-cola vid sån huvudvärk då den innehåller kodein. Bästa medicinen för mig!

Det är svårt det där med att bära, jag har dessutom ett äldre syskon på 2 år som inte riktigt förtstod det.
    Hoppas att du blir av med allt det onda snart!

• Ziitoo
    Lololo skrev 2010-10-16 09:13:51 följande:
    såg att din lilla kom ut 38 +3, min var 38+4.
    vad vägde din lilla...härligt med nån mer i samma sits nysnittad å så

Hon vägde 2630g och var 48 cm, din lilla då?

♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
Svar på tråden snittad för 6 dgr sedan...ryggont m.m